Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 22:09:56 följande:
    Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !
    Nej, det är du som tolkar det som elakt, för att du antagligen längst bak i huvudet inser att den här iden inte är speciellt smart!!!
  • Scream2
    Romantik skrev 2011-09-24 22:05:14 följande:
    Kan vi inte bara få någon respons på att du tänker be om HJÄLP från någon som kan det här med hästar ordentligt? Kan nog stilla liiiiiite oro som många av oss får när vi hör dina frågor!
    Jamen, precis!!!
  • Scream2
    Lindreas skrev 2011-09-24 22:11:24 följande:
    Naturligtvis är alla nybörjare i början, men de allra flesta skaffar inte hästar som nybörjare, alltså innan man ridit många år på ridskola eller har en partner som är hästvan.
  • Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:13:34 följande:
    Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt
    Men snälla, du måste väl inse varför vi påtalar att iden inte låter så bra i våra öron! Varför är det påhopp?
  • Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:20:05 följande:
    Iden är dessvärre fakta och höstarna är redan mina men ej hitkörda ännu Därför vill jag ha lite konkreta nybörjar tips även om jag kan ringa hit en vän
    Men när du läser vad vi skriver! Stannar du ändå inte upp i tanken och tänker, det kanske inte är så smart ändå....? Dom är ju inte hos dig än och ska du bygga och fixa massa annat lär dom väl inte heller komma än på några veckor?
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-25 08:46:42 följande:

Herregud vilket ramaskri bland vissa här... har ni aldrig varit nya inom något? Har ni aldrig träffat människor som skaffat häst som rätt gröna som nu är fantastiska hästägare?

Om det handlar om hästar eller hundar så ska man kunna ALLT innan man skaffar dem, däremot kan man köpa sig en katt, get, får, ko, hamster eller vilket annat djur som helst utan någon kunskap utan att folk skulle ställa sig och vråla. Varför är dert så mycket viktigare att kunna ALLT om hästar och hundar från början medans man får möjlighet att lära sig under resans gång med andra djur? Vad är det som skiljer hästar så enormt från andra djur? Människorna som hanterar dem möjlighvis?

JÄTTEBRA att man frågar och undrar som nybörjare, och har man intresset och hjälp runt sig så är behöver det inte alls gå åt skogen.

VEM har påstått att man ska kunna ALLT om hästar, INGEN kan ALLT om hästar! Men man ska baske mig har en bättre grund att stå på än den TS visar upp!!!!! och nej, ingen skaffar sig en KO eller får utan baskunskaper heller. En katt sköter sig själv på ett helt annat sätt än vad en häst gör, det är ju bara löjligt att jämföra!
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:45:55 följande:
    Jo tack. Häst och hundfolk är ett speciellt släkte. Konstigt att det inte är lika hysteriskt bland bönder som har nötkreatur som kor och tjurar, där borde det väl verkligen krävas enorma kunskaper innan man sätter igång...

Tar ts till sig om råden här, och det bästa av allt vore ju om hon kunde stalla upp hästarna hos någon för att kunna få mer daglig hjälp, så kommer det antagligen att gå fint så länge hon är engagerad och förstår att hästarna ´är hennes ansvar och inte barnens.

Men vem startar upp bondgård hur som helst? Bara för att nån annan bonde blivit sjuk?

Vi är ivarjefall överens om att TS bör stalla upp hästarna nån annanstans till att börja med.  
  • Scream2

Och bara det att folk skriver ut att det behöver mockas varje dag gör mig seriöst mörkrädd...om ni utgår ifrån att TS ens inte fattar det, hur kan ni uppmuntra henne till att ta hem hästarna?

• Scream2
    cajsasmamma skrev 2011-09-25 14:08:34 följande:
    Ett bra hö och frisktvatten klara sig många shettisar bra på och du även ger dom lite betfor och  basmineraler. Vad jag har förstår ska ni bygga ett vindskydd åt shettisarna. Ett tips är även tältvindskydd som går och köpa. Halm bör ni ha  i vindskyddet så hästarna kan tugga på det. 

Om du har fler frågor kan du PM mig så kan du få min msn eller telefonnummer.  

Tugga på halmen?
    Snarare skall det vara halm för att hästen har rätt till en torr och ren liggplats! 
  • Scream2
    Sarah f skrev 2011-09-25 14:32:15 följande:

du borde då fundera på om det gick hästar fria just där du tänkt ha dem, utan möjlighet att gå utanför hagen du ställt dem i.  Dessutom, hästar som rids svettas och behöver torka.
    Att ha ett vindskydd är helt ok för hästar som inte används, unghästar osv. Att ha brukshästar i vindskydd direkt olämpligt. Möjlighet till stall måste finnas om något händer, även om det inte är eget stall. Men vem släpper in en sjuk ponny i sitt stall om det behövs?

Dessutom tänker jag på Ts hage, hon har en enda hage. Känns rätt ofräscht, hur kommer den att se ut i november? Ska shettisarna gå där hela vintern? Till våren? 

Jag är glad att många djurmänniskor är "övernitiska", det är ingen rättighet att ha djur-det är ett ansvar som medför skyldighet att sköta om dessa djur så bra det någonsin går. Annars kan man köpa en cykel.   
  • Scream2
    Fettot skrev 2011-09-25 14:39:26 följande:
    klart djur ska bli omändertagna, men ibland går det till överdrift.  Jag tror tex inte man behöver handla allt som finns i en hästbutik. Jag tror faktiskt att många förstorar upp det här med att äga en häst. Man kan lära sig på vägen, vet flera som gjort så. Och deras hästar dog inte.   Och mina hundar dog inte heller av att slippa spåra under en hela vecka. Bara ett exempel.

Nä, det hoppas jag innerligt att inga hästar dog....men hade dom ett optimalt hästliv? Och med optimalt räknar jag inte prylar från fina hästaffären utan en vettig omsorg med daglig utevistelse, bra foderstat, kunskap hos ägarna om vad de ska hålla uppsikt på, hur bra motion är uppbyggd, bra hovslagare, ett bete för deras förutsättningar osv.  
  • Scream2
    Vilja29 skrev 2011-09-25 15:00:57 följande:
    Bästa råden i tråden:) Märks att du vet vad du snackar om!

Men det är ju så basic så TS, som ny hästägare, ska inte ens behöva få dom här råden om hon är redo för häst!
  • Scream2
    enola skrev 2011-09-25 16:04:53 följande:
    Halm är jättebra för hästarna även att ha och tugga på, då hästar bör ha konstant tillgång till grovfoder.

Jo, det vet jag, men huvudsyftet är ju att de har rätt till torrt och rent underlag att ligga på. Det framkom inte!
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???