• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • Knasjojjobus

Vi valde att ge vår dotter flaskan. Var några år sedan nu men jag har för mig att vi använde NAN.. om bebisen blir hård i magen så finns det nån annan sort som innehåller laktulos, som man köper på apoteket. Annars finns ju de "vanliga" knepen med messmör och rapsolja, eller ge flytande laktulos. De sa på BVC att det är ganska vanligt att de blir lite hårda i magen. För att göra det smidigt på natten så hade vi en termos med kokt vatten i så det var smidigt att bara blanda till. Tyckte det var smidigt med flaskan, dottern åt var 3e timme på dagen, sen på natten var det 1 mål mat. Men det är ju såklart olika. Lycka till =) Kommer säkert gå bra!

• HallonS
    Knasjojjobus skrev 2011-09-22 20:52:15 följande:
    Vi valde att ge vår dotter flaskan. Var några år sedan nu men jag har för mig att vi använde NAN.. om bebisen blir hård i magen så finns det nån annan sort som innehåller laktulos, som man köper på apoteket. Annars finns ju de "vanliga" knepen med messmör och rapsolja, eller ge flytande laktulos. De sa på BVC att det är ganska vanligt att de blir lite hårda i magen. För att göra det smidigt på natten så hade vi en termos med kokt vatten i så det var smidigt att bara blanda till. Tyckte det var smidigt med flaskan, dottern åt var 3e timme på dagen, sen på natten var det 1 mål mat. Men det är ju såklart olika. Lycka till =) Kommer säkert gå bra!

Tack så jätte mycket för ditt svar. Det var ett jätte bra tips med att använda termos till natten, så man slipper koka :) Men hur märker jag om bebisen är hård i magen? Hur ofta ska en bebis sköta magen? Får man rekommendationer av BB vilken ersättning som just mitt barn bör ha? eller ska man försöka testa sig fram själv?
  • Wilmis07

Jag flaskmatade mitt barn sen start. Använde sempers ersättning funkade bra.Vet dock att flera föredrar nan för att det ska vara skonsammare för magen. På nätterna hade jag en termos med varmt vatten och en med kallt vatten i och en sk vällingdoserar som jag hade mätt upp pulver i,smidigt. Likadant när jag var någonannanstans än hemma Sen finns det tetraersättning ,den är färdigblandad,dyrare men bra att ha ibland. Jag hade vanliga esska flaskor och vanliga esska dinappar,finns massor av alternativ tex sådana som minskar luftintaget osv. Jag tyckte det var smidigt med flaskmatning och var nöjd med beslutet jag tog. Lycka till

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Phillippa

Vi hade också nan. Bebisen ska bajsa varje dag helst men varannan ibland är helt ok.

• For all I care

Jag gav dottern ersättning från dag 1. I början NAN1, men det var inte bra, (minns inte varför) så vi bytte till NanHa som var mycket bättre. Använde Mams flaskor, tycker dom är bäst.
    Fick jävligt mycket ifrågasättande från omgivning, familj och BB/förlossning men det är bara att skita i. Man gör det som känns bäst.
    Det man ska tänka på är väl att koka flaskorna med jämna mellanrum och se till att man har en lämplig storlek på hålet i själva nappen.

Vi brukade koka upp vatten och ha i en tillbringare i kylen och på nätterna tog vi bara där ur och mikrade. Efter 3 månader slutade vi koka vattnet eftersom vi har så bra vatten i vår kommun och då mikrade vi det bara.

• Wilmis07
    HallonS skrev 2011-09-22 20:58:19 följande:
    Tack så jätte mycket för ditt svar. Det var ett jätte bra tips med att använda termos till natten, så man slipper koka :) Men hur märker jag om bebisen är hård i magen? Hur ofta ska en bebis sköta magen? Får man rekommendationer av BB vilken ersättning som just mitt barn bör ha? eller ska man försöka testa sig fram själv?
    Till mig sa dom att ett flaskmatat barn ska bajsa ungefär 1 gång per dygn. Du märker om bebisen är hård i magen,det kan göra ont, komma ut små "pluttar" bajs. Jag började med att använda sempers för att det var det dom erbjöd på bb och var nöjd med det.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • YlwaMarie

Hej ang bajsa så har jag fått höra att med ersättning ska bebis bajsa varje dag och det är nog att rekommendera då min son ej gjorde det i början och blev förstoppad. Så nu får han laktulos morgon och kväll för att hålla igång magen.

• Mia386

Jag kokade vatten och hade det sedan kallt i kylen, sedan in i micron med så det blev lagom varm, och sedan i med pulvret.  
    Vi dotter var hård i magen fram till hon var drygt 9 månader, hjälpte knappt med lactolos. 

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Isalel

Tips för nattmatningar är att det finns vattenkokare som kan stanna vid en inställd temperatur, har inte provat själv, men vet att det kan va lite bökigt att få till rätt temperatur när man är nyvaken :)

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!