• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • Broadway

Ett råd till, som säkert nämnts redan, är att göra som du skulle gjort om du ammade. Fri matning, mata ofta. Jag tycker ofta man hör att de ska ha si och så många ml si och så ofta. Ibland vill de bara ha lite för att mysa och lugna ner sig och ibland mer för att de är riktigt hungriga.

Vi hade problem på bb eftersom personalen tyckte det skulle gå 3 timmar emellan målen. Jag fattar inte det där. När barn ammas äter de ofta och ingen vet hur mycket. Klart flaskmatade barn också kan behöva äta ofta!

• L1988
    Mamma till T skrev 2011-09-23 08:52:00 följande:
    L1988: dömer dig inte men det är väldigt skönt att ha sin sambos stöd i en sån här fråga. Jag levde första tiden på att sambon EN gång sa "du får göra det som passar er bäst, det är ju trots allt du som ska amma. Jag finns här och hjälper dig med vad som behövs oavsett beslut. NN ska ha den bästa mamman!"

Pratade med sambon om detta redan innan jag blev gravid så det inte kommit som någon chock. för mej är detta beslut varken jobbigt eller svårt så är inte ute efter stöd eller något sånt utan - min kropp mitt beslut. allt kommer lösa sig till de bästa i slutändan det är jag helt övertygad om:)
    och han kommer ju kunna vara med och dela på all skötsel redan från början så han ser nog snart oxå fördelarna när den väl är född
  • Madame X

Tänk på att alltid kolla temperaturen på ersättningen genom att droppa lite på handleden. Jag har i och för sig ingen digital mikro, men tycker att temperaturen kan bli lite olika bland annat beroende på själva flaskans storlek (har Closer to Nature 150 ml och 260). Ger du bara ersättning är det nog onödigt med den minsta sorten, även om jag har hört att det ska motverka magont om man fyller upp flaskan ganska bra så att det blir mindre luft.

Jag har läst att det bör gå två timmar minst mellan ersättningsmålen eftersom ersättning är mer svårsmält än bröstmjölk.

Såg att någon pratade om råmjölk. Vill man ge det utan att amma är det lättare att klämma ut de dropparna för hand på en sked (och eventuellt suga upp och ge med en spruta). Har inte testat själv utan läst mig till detta. 

• Min älskade dotter

När jag ska iväg så har jag en termos med lagom varmt vatten i. Har alltså innan kokat vattnet som fått svalna lite sen ner i  termosen. Sen vällingdoserare med ersättningen i. Eller så har jag tetra med mat.
    Om du ska iväg en liten sväng bara så brukar jag hälla kokhett vatten i en ren flaska. Sen brukar det efter ett par timmar vara lagom varmt och då i med pulvret. 

• Vickan72

Gillar den här tråden jättemycket! Jag har alltid känt mig lite utanför och udda då jag inte haft tillräckligt med bröstmjölk åt mina barn. Med barn 1 och 2 försökte jag verkligen med att få ammningen att funka, men det resulterade bara i hungriga missnöjda bebisar som gick upp dåligt i vikt under sina första veckor i livet. Med nummer 3 och 4 har jag därför valt att ge ersättning från dag 1.

• the zone

Jättebra tråd verkligen! 

Här kommer lite detaljer om hur vi har kört med flaskmatningen:

Kört NAN1 som ersättning (inte semper) säkert inget fel på semper men det bara blev så pga av rekomendation av BB.  Använder mig även utav Sempers speciella ersättning Bifidus, hon får en flaska av den om dan eller så för att hålla igång magen. Annars kan hon bli lite hård :(  Då hon haft kolik har vi använt oss utav Minifom som slår hål på gaserna och som varit superduper!! Hon fick även Sempers Babydroppar i början för att få igång sin tarmflora.  Vi kokar alltid vattnet innan, för att vara på den säkra sidan. Sedan värmer vi vattnet i micro när hon väl vill ha mat.  MAM´s nappflaskor anti-kolik är världens bästa nappflaskor för vår del och inte dyra samt smidigt o lätt att köpa på ICA.  Ha flera stycken nappflaskor hemma!  När vi är ute i svängen har jag alltid tetror som jag värmer i micro för att slippa stå o palta med att blanda.  Min snutt vill ha varm mat! 40 grader helst, annars är det tvärstopp går inte ner en ml i magen annars!
    Önskar er som ska flaskmata era bebisar stort lycka till! =)  
  • sommar 77

Skön tråd!!!

Med mitt första barn helammade jag, kämpade med onda bröst i 8 veckor och en mindre nöjd å mätt bebis...,men man SKULLE ju amma, hade bara hört rosenrött om denna amning...

Med mitt andra barn gick amningen bättre, gjorde inte ont alls, men efter 3 mån förstod jag att jag inte hade tillräckligt med mjölk så då slutade jag att amma och gav ersättning.

Nu med mitt tredje barn (hon är 4 veckor ) så höll jag på att svimma av smärta i brösten och hon verkade inte bli riktigt mätt, så efter 3 dagar började jag med ersättning. Både ammar och ger ersättning. Så glad att jag gör så. Funderar på att lägga ner amningen helt snart, kör mest med amningskopp, gör ont. Sen fick hon torsk och jag med lite, Jag skulle tydligen smörja mig med canesten men jag la ner direkt, my goooood vad ont det gjorde av salvan. Men hon får medicin i munnen,

Jag kör med semper. Hon verkar dock ha mycket ont i magen och kan bajsa ca 6-10ggr om dagen. Är Nan bättre då tror ni? Jag ger semperdroppar också.

Kan ändå inte låta bli att irritera mig över frågor som: Hur har du det med mjölken...eller Har det runnit till? Vad har folk med det att göra? TS, en undran bara , varför väljer du att inte amma redan nu när du är gravid? Dömer dig absolut inte som jag hoppas du förstår.

• Bamboon
    sommar 77 skrev 2011-09-28 21:24:09 följande:
    Skön tråd!!!

Med mitt första barn helammade jag, kämpade med onda bröst i 8 veckor och en mindre nöjd å mätt bebis...,men man SKULLE ju amma, hade bara hört rosenrött om denna amning...

Med mitt andra barn gick amningen bättre, gjorde inte ont alls, men efter 3 mån förstod jag att jag inte hade tillräckligt med mjölk så då slutade jag att amma och gav ersättning.

Nu med mitt tredje barn (hon är 4 veckor ) så höll jag på att svimma av smärta i brösten och hon verkade inte bli riktigt mätt, så efter 3 dagar började jag med ersättning. Både ammar och ger ersättning. Så glad att jag gör så. Funderar på att lägga ner amningen helt snart, kör mest med amningskopp, gör ont. Sen fick hon torsk och jag med lite, Jag skulle tydligen smörja mig med canesten men jag la ner direkt, my goooood vad ont det gjorde av salvan. Men hon får medicin i munnen,

Jag kör med semper. Hon verkar dock ha mycket ont i magen och kan bajsa ca 6-10ggr om dagen. Är Nan bättre då tror ni? Jag ger semperdroppar också.

Kan ändå inte låta bli att irritera mig över frågor som: Hur har du det med mjölken...eller Har det runnit till? Vad har folk med det att göra? TS, en undran bara , varför väljer du att inte amma redan nu när du är gravid? Dömer dig absolut inte som jag hoppas du förstår.
    Jag kan inget annat än hålla med! Flaskmatning känns så mycket bättre för mig. Ammade i 2 veckor hela tiden omg höll på gå in i väggen. Jobbigt för tjejen ville amma varje timme fick ingen ro eller något. Men efter  2 veckor provade jag ersättning o kör med sempers nu ammar dock kanske 1.2 gånger om dagen i 5-10 min max. På BB var det ju värsta ammningshetsen hela tiden. Men nu känns flaskan så mycket bättre! Om man skulle vetat sen innan om amningen skulle jag valt flaska från dag 1!!
  • Drake

Nu upprepar jag säkert vad andra redan sagt

- Vi använde Nan HA från start. Bebisen fick aldrig ont i magen eller andra problem.

- Vi köpte både Mam och Avent-flaskor och fastnade för Avent då jag tycker Mam läcker när man skakar dem och de har fler delar att diska.

- Vi har en Philips vattenkokare som kan koka till 40 grader, så vi förkokar vatten och ställer i kylen och använder det sedan till att koka till 40 grader. Vattnet har vi sedan i en bra termos (dag och natt) så vi kan blanda till maten färsk varje gång.

- Vi använde en pulverdoserare i början men insåg att vi slänger väldigt mycket ersättning. Så nu har vi en liten burk med oss och doserar efter hur hungrig vi tror att dottern är just då. Mycket mindre att slänga.

- Vi har även en Philips flasksterilisator om steriliserar 6 stora flaskor på 6 minuter och håller dem sterila i upp til 24 timmar. Väl värt pengarna!

-Små tetror har vi i skötväskan om vi bara ska vara borta en stund (som nödmat), Annars tar vi med burken med pulver och termosen och blandar när hon blir hungrig.

Lycka till!

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!