• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • En Åsa
    HallonS skrev 2011-09-22 21:29:33 följande:
    Måste man inte koka vatten i början? Tänkte om man köper den där vattenkokaren som kan hålla tempraturen. Behöver man då koka upp vattnet först och sen ställa in den på 40 grader? Tänkte om det var extra känsligt när dom är nyfödda. För den vattenkokaren verkar ju vara något att verkligen prioritera!!! :)
    Jag har inte kokat vattnet, behövs inte om man har kommunalt vatten. Men om du vill koka vatten kan du koka och ha i kylen och sen hälla i det i vattenkokaren.
  • Wilmis07
    HallonS skrev 2011-09-22 21:29:33 följande:
    Måste man inte koka vatten i början? Tänkte om man köper den där vattenkokaren som kan hålla tempraturen. Behöver man då koka upp vattnet först och sen ställa in den på 40 grader? Tänkte om det var extra känsligt när dom är nyfödda. För den vattenkokaren verkar ju vara något att verkligen prioritera!!! :)
    Jag kokte också allt vatten i början.men det är nog så att man inte behöver det om man har kommunalt vatten. Men termos på natten är bra,man slipper gå upp ur sängen och få till rätt temp med varmt och kallt vatten lär man sig snabbt.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Stjärn

Vår grabb fick semper i början, men vi bytte till nan, det var bättre för magen.
    Vi hade nan-pulver hemma och blandade till en färdig flaska att ha i nappflaske-värmehållare i skötväskan + en el 2 nan tetra i skötväskan ifall han behövde äta flera ggr när man var ute.

När vi var ute med bilen hade vi en flaskvärmare man sätter i cigarettuttaget, den värmde nan i nappflaskan när det var kallt ute och den blev kallare än rumstemperatur.

Hemma kokade vi vattnet i början men eftersom vi har rent vatten hemma så värmde vi bara i micron när han var några månader.
    Vällingdoseraren var mkt bra, i den hade man 3 färdiguppmätta omgångar välling, perfekt till natten.

Vår grabb sov hela nätterna från 3mån för han blev så mätt och belåten på nan, men han bajsade bara cirka var 5:e dag och blev så hård så vi köpte laktulos på apoteket som man kan ge som medicin varje dag det behövs.

Vi använde dr brown nappflaskor som gör att de inte sväljer luft, superbra, troligtvis bästa köpet av alla babyprylar vi köpt. De köpte vi på babyland tror jag. De är lite dyrare och lite omständigare att göra rent, men när grabbens magont försvann med dom så var ju valet enkelt. Har för mig att deras nappar till nappflaskor redan har färdig hål, då slipper man försöka anpassa hålet själv, man köper de i olika hål-storlek beroende på ålder.

• Isalel

Hör med din BVCsköterska om huruvida du behöver koka vattnet eller inte, kan vara olika i olika kommuner!

Vi använde iaf aventflaskorna då det bara är 3 delar till skillnad mot mams ultivent som har 5 delar (iaf då på den tiden:)) dessutom har vi kunna köpa till nappar å så på Ica maxi då och inte på specialbutiker!

• JmammaL

Hej!

Nu har jag visseligen både ammat o gett ersättning till båda mina barn men nästa barn skall bara flaskas då jag ej haft mkt mjölk till mina barn:

Här kommer mina tips o råd!!

Ersättning:
    Båda mina barn har ätit NAN1... Ingen av dem har varit hårda i magen av de men son många skrivit kan du ha i lite olja eller messmör i ersättningen...
    NAN1 finns i pulverform o färdigblandad på tetra..
    Tertan är suverän ha med sig o dem e kanon på natten..
    Bara öppna en o hälla i flaskan...

Flaska:
    En flaska jag rek varmt är Dr Browns
    KANONBRA är dem..
    Minskar risken för magont/kolik för bebisen
    Vår dotter har haft den sedan dag 1..

Vattnet till ersättning:
    Bor du i hus o har egen brunn skall du alltid koka vattnet för att döda ev bakterier
    Kommunalt vatten behöver du inte koka..
    Detta har både BB o BVC sagt till mig

Lycka till med din lilla bebis =)

Julian 071228 & Lovis 110427
  • Madame X

Jag kanske är diskvalificerad från att svara eftersom jag också ammar, men av nödtvång har jag också flaskmatat sedan dag 3...

Det ingen någonsin säger är vattnet till ersättning inte nödvändigtvis behöver värmasinnan man ger bebisen. Jag bor inte i Sverige, men där jag bor är de stora märkena NAN (Nestlé) och Nutrilon (Nutricia). När man gör NAN ska man enligt anvisningarna värma vattnet först och ha i pulvret sedan, och tvärt om för Nutrilon... Man får skaka lite längre bara när man använder rumstempererat vatten. Hos vissa barn kommer det upp mer mjölk om man ger den kall, hos andra är det tvärt om.

När det gäller typ av ersättning skulle jag börja med den billigaste. Det är hårt reglerat vad mjölkskaket ska innehålla, så skillnaderna mellan märkena är små.

Vi blev rekommenderade hypoallergen ersättning i förebyggande syfte för att vi föräldrar har allergier. Får barnet mjölkallergi är det snordyr specialersättning som gäller. 

Du kommer att få rutin på disken och steriliseringen även om det är drygt i början - tyckte jag i alla fall. Det kan vara lite knepigt att sterilisera om man är på resa. Hos folk med kök kan man koka i kastrull, på hotell fungerar påsar med kallvattensterilisering bra. Har testat små påsar att använda i mikron också, men det var ineffektivt. Hemma har vi en sterilisator som vi använder i mikron. De steriliserade grejerna ställer vi kylskåpet för att minska bakterietillväxten. Att det skulle vara sterilt är naturligtvis ett skämt, men det går bara inte att sterilisera (i mikro) inför varje måltid (medan bebisen skriker)... särskilt inte om man vill lämna hemmet någon gång...

Lycka till! 

• R3becca

Själv köpte jag ett gäng flaskor av märket "Philips AVENT" (dom tydligen skall motverka vakuum i flaska; och således minska risken för kolik.) och köpte och gav NAN 2 från första dagen.
    Nä, nu ljög jag en skvätt. Jag köpte ett paket Babysemp 1, men min lilla flicka blev så förstoppad att hon kräktes och sedan blödde i rumpan när hon väl fick bajsa.
    Efter det paketet så bytte jag till NAN 2 (och, JO, man kan visst ge det från födseln )
    Vad gäller vatten och sterilisering och sånt grejs så har jag aldrig kokat vattnet (då jag har kommunalt vatten i min kran) till ersättningen (så vida vi inte varit i stugan eller hos någon med egen brunn!). Flaskorna har jag kokat 1 gång per dygn, men i övrigt varit noga med att diska ur dem mellan målen.
    Har bara blandat kallt vatten från kranen med pulvret och sedan kastat det i mikron

Stirra dig inte blind på allt som står i böcker och så vidare. Gör vad som känns bra/nödvändigt för dig/er, så ska ni se att ni klarar er finfint (men det är klart att det finns gränser på vad som är nyttigt och inte)  

• HallonS

Känner att jag börjar bli lite mer insatt i det här nu. :) Ska fråga barnmorskan på tisdag om jag måste koka vattnet eller inte. Men ska nog köpa vattenkokaren, som väldigt bra att ha färdig tempratur på, på vattnet. :) Speciellt till natten. :) Har fem stycken nappflaskor 2 små från avent och sen en first bottle antikolik från mam. Men ska nog köpa två till av dom antikolik :) Har två andra där märket är reko, som min mor har köpt. Men sparar dom till senare i framtiden. ;)  Om man kokar och steriliserar nappflaskorna, vart förvarar jag dom sen? kan jag ställa in dom i skåpet eller ska dom stå typ i kylen?  Sen när jag behöver använda nappflaskan så fyller jag den bara med rätt mängd vatten från tex nu vattenkokaren, sen blanda i pulver och skaka?

• Madame X

En Åsa, får vattnet rätt temperatur varje gång? Har en flaskvärmare själv, men tycker att det ofta blir för varmt eller för kallt trots att jag ställer in på samma temp... Kanske beror det på just min flaskvärmare... Vad har ni andra för erfarenheter?

• Mamma till T

Vi hade i en tsk matolja i ersättningen när dotterns mage krånglade. Smörjde finfint :)

Vi blandade pulvret med nykokt vatten och fyllde upp med kallt till ättemperatur. Smidigt. Gick på 60sek på natten :)

Bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Känn dig som en bra mamma som ger ditt barn mat! Att amma när man inte vill/kan förstör för alla inblandade!
    Vi började med flaska på heltid efter tre veckor helvete med amning, jag är stolt! Tog ett beslut att faktiskt ge dottern mat och en glad mamma på samma gång ;)

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!