• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • HallonS
    Mamma till T skrev 2011-09-23 00:36:19 följande:
    Vi hade i en tsk matolja i ersättningen när dotterns mage krånglade. Smörjde finfint :)

Vi blandade pulvret med nykokt vatten och fyllde upp med kallt till ättemperatur. Smidigt. Gick på 60sek på natten :)

Bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Känn dig som en bra mamma som ger ditt barn mat! Att amma när man inte vill/kan förstör för alla inblandade!
    Vi började med flaska på heltid efter tre veckor helvete med amning, jag är stolt! Tog ett beslut att faktiskt ge dottern mat och en glad mamma på samma gång ;)

Tack för dina fina ord!
  • needtobreathe

Har inte läst igenom tråden, men vi kokar vatten i vattenkokaren - äter han strax efter o de är kokhett blandar jag ut me kallt vatten, annars lär man sig fort rätt temperatur för sitt eget barn, vad dom gillar o vad som e lagom.

När han åt vanlig ersättning, dvs Nan pro 1 så gjorde jag 2-3 flaskor på kvällen som jag kylde ner direkt i kylen, värmde sen upp på natten bara typ 15 sek till ättemperatur. Nu har vi en specialersättning o då kan jag tyvärr inte blanda i förväg längre men nu går de av bara farten, i me lite vatten, ner me pulver, skaka o så vare klart.. Rutin, haha.

Är vi iväg har vi en termos me ättempererat vatten, bara hälla i flaskan o sen ner me pulver o blanda. Man ska ju helst inte blanda ersättningen långt innan (om man inte kyler ner direkt..) eftersom bakterier trivs o frodas ganska omgående. Men termos e guld!

Sorry om jag upprepat mig nu när ja inte orkade läsa..

Lycka till!

• L1988

Bra tråd så denna ska favoriseras!!
    så man kan gå tillbaka och läsa igen när det börjar närma sig.

Ja väntar mitt första barn och har oxå planer på att köra flaska från dag 1.
    Motståndare finns överallt vad man än gör så kör på de som känns rätt för dej och sen ska alla andra acceptera ditt beslut!! har inte tagit upp detta med min BM ännu men snart ska det göras.. Min sambo är emot mitt beslut oxå men han får fint gilla läget.. han kommer ju få mata och få närhet till sitt barn och det ser jag bara som positivt i deras relation oxå!! finns för och nackdelar med allt

Lycka till!!

• Mamma till T

L1988: dömer dig inte men det är väldigt skönt att ha sin sambos stöd i en sån här fråga. Jag levde första tiden på att sambon EN gång sa "du får göra det som passar er bäst, det är ju trots allt du som ska amma. Jag finns här och hjälper dig med vad som behövs oavsett beslut. NN ska ha den bästa mamman!"

• Dohgon

Köp många flaskor så det alltid finns rena och du inte behöver koka dem direkt.
    Vi fick rådet att koka vattnent de 3 första månaderna så det inte skulle finnas risk för bakterier, då kokade vi massor vatten. hade en tillbringare i köket och vart i en termos. när det bara fanns kvar i tillbringaren så värmde vi det i micron till ätvärme, vattenbad tar fruktansvärt lång tid när spädbarnen gallskriker av hunger =)

Vi fick även rådet att iaf försöka pumpa lite i början, jag klarade det första 1,5 månaden så de skulle få den näringen också, men man ska absolut intestressa upp sig inför det osv.

Vi köpte mam flaskor på ica, de har en silikongjer i botten så det släpper ut trycket i flaskan som blir när de super, då går det lite lättare.

vi har hela tiden kört på semper ersättning, i början semper lemolac som gjorde att magen kom igång bättre. finns även nan men vet inte hur den är alls.
    Vi fick ge semper magdroppar och andra magdroppar mot kolik när de var riktigt små för de fick ont i magen, vet itnte om det var pga ersättning eller inte men det kvittar ju, magen gjorde vilket fall ont. nu får vi anända laktulos på ena grabben varje dag för att han skall klara bajsa. de är 8 månader nu.

men prata även med BVC eller MVC nu när du är gravid och diskutera kring råd och tips de har där.

• En Åsa
    Madame X skrev 2011-09-22 22:43:24 följande:
    En Åsa, får vattnet rätt temperatur varje gång? Har en flaskvärmare själv, men tycker att det ofta blir för varmt eller för kallt trots att jag ställer in på samma temp... Kanske beror det på just min flaskvärmare... Vad har ni andra för erfarenheter?
    Ja, samma temp varje gång!

TS: Vänta med att köpa fler flaskor tycker jag. Testa med de sorterna du har och tar bebisen vilken som helst så kan du köpa fler då. Det kan ju vara så att bebisen bara tar emot en sort men det kan du ju inte veta förrän du har testat. Vi har 5 flaskor vilket jag tycker är lagom. Avent är också antikolik!

Kan tillägg att jag aldrig fått några negativa kommentarer eller upplevt att någon glor på stan när jag tar upp flaskan. Aldrig. Inte med något av barnen.
  • skånegås

HUr gör man med råmjölken då man flaskmatar från början? Får de den, pumpar man då eller??

• Broadway

Jag har flaskmatat 2 av 3 barn från dag 1. Mina råd är att köpa flera flaskor eftersom man inte alltid hinner diska och koka dem på en gång. Jag diskar och kokar en gång om dagen, har 6 flaskor.
    Rekommenderar också dr Brown, har bara kört på dem.
    Vad gäller ersättningen så är det bara att prova sig fram. Olja i ersättningen vid hård mage fungerar kanon! Tetrorna är bra på natten och när man är ute. Försök att ge dem rumstempererade på en gång så vänjer sig bebisen med det. (ibland svårt att hitta micro)
    Jag har kokat vattnet till ersättningen de första 2-3 månaderna. Sedan har jag bara värmt i micro eller vattenkokare. Nu har vi en vattenkokare dmed temperaturinställning som är toppen.

Det viktigaste rådet är dock: bry dig inte vad andra tycker! Tyvärr får man kommentarer om detta.

Tänk också på hur fantastiskt det är för pappan att redan från start vara med om något mysigt som annars bara mamman får uppleva. Ni kan dela på matningarna vilket gör att du som mamma får chans att vila och återhämta dig!

• Mumin80
    HallonS skrev 2011-09-22 22:15:32 följande:
    Känner att jag börjar bli lite mer insatt i det här nu. :) Ska fråga barnmorskan på tisdag om jag måste koka vattnet eller inte. Men ska nog köpa vattenkokaren, som väldigt bra att ha färdig tempratur på, på vattnet. :) Speciellt till natten. :) Har fem stycken nappflaskor 2 små från avent och sen en first bottle antikolik från mam. Men ska nog köpa två till av dom antikolik :) Har två andra där märket är reko, som min mor har köpt. Men sparar dom till senare i framtiden. ;)  Om man kokar och steriliserar nappflaskorna, vart förvarar jag dom sen? kan jag ställa in dom i skåpet eller ska dom stå typ i kylen?  Sen när jag behöver använda nappflaskan så fyller jag den bara med rätt mängd vatten från tex nu vattenkokaren, sen blanda i pulver och skaka?
    Vi kokade vattnet i början, även om det inte var nödvändigt iofs, och hade sedan en kanna i kylen (så vi kokade vatten ca. 1 gång/dag). Det jag tyckte var guld värt var mikro med digital timer. Man lärde sig väldigt fort exakt hur många sekunder 30, 60 eller 120 ml ersättning behövde för att nå 37 grader, med kylskåpskallt eller krankallt vatten. I början använde vi tetror med färdigblandad Nan1, dessa stod i kylen så tiden stämde perfekt på dem också Mikron funkar fortfarande (dotter 1,5 år nu), så enkelt att veta att 200ml kranvatten + vällingpulver = 40 sek i mikron för perfekt värme. 

På språng så körde vi  en termos kokande vatten och en flaska kallt vatten. Det var ingen jättebra termos heller, så efter några timmar så hade det kokande vattnet svalnat till perfekt ljummet och kunde användas som sådant också Men genom att hälla i vattnet kokande i termosen så fick man ju en sterilisering av termosen vid varje användning, vilket kan vara bra när man har vattnet stillastående i termosen några timmar och det inte är "färskt" så att säga. 
  • Blivande tvåbarns mamma

en mycket bra tråd :)
    Med våran första son använde vi Baby semp ersättning, funkade jättebra.
    Nu med nästa bebis kommer vi använda NAN ersättning :)
    anledningen att jag ger ersättning är just för att första sonen tog fel tag när han skulle suga, då han fick napp direkt nästan han kom ut. Gav då resultatet på mig väldigt ömma och såriga bröst :(
    Därför väljer jag att inte amma nästa heller och det är absolut inget fel med ersättning från början :)
    Så ännu en gång, en väldigt bra tråd TS =)

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!