HallonS skrev 2011-09-22 22:15:32 följande:
Känner att jag börjar bli lite mer insatt i det här nu. :) Ska fråga barnmorskan på tisdag om jag måste koka vattnet eller inte. Men ska nog köpa vattenkokaren, som väldigt bra att ha färdig tempratur på, på vattnet. :) Speciellt till natten. :) Har fem stycken nappflaskor 2 små från avent och sen en first bottle antikolik från mam. Men ska nog köpa två till av dom antikolik :) Har två andra där märket är reko, som min mor har köpt. Men sparar dom till senare i framtiden. ;) Om man kokar och steriliserar nappflaskorna, vart förvarar jag dom sen? kan jag ställa in dom i skåpet eller ska dom stå typ i kylen? Sen när jag behöver använda nappflaskan så fyller jag den bara med rätt mängd vatten från tex nu vattenkokaren, sen blanda i pulver och skaka?
Vi kokade vattnet i början, även om det inte var nödvändigt iofs, och hade sedan en kanna i kylen (så vi kokade vatten ca. 1 gång/dag). Det jag tyckte var guld värt var mikro med digital timer. Man lärde sig väldigt fort exakt hur många sekunder 30, 60 eller 120 ml ersättning behövde för att nå 37 grader, med kylskåpskallt eller krankallt vatten. I början använde vi tetror med färdigblandad Nan1, dessa stod i kylen så tiden stämde perfekt på dem också

Mikron funkar fortfarande (dotter 1,5 år nu), så enkelt att veta att 200ml kranvatten + vällingpulver = 40 sek i mikron för perfekt värme.
På språng så körde vi en termos kokande vatten och en flaska kallt vatten. Det var ingen jättebra termos heller, så efter några timmar så hade det kokande vattnet svalnat till perfekt ljummet och kunde användas som sådant också

Men genom att hälla i vattnet kokande i termosen så fick man ju en sterilisering av termosen vid varje användning, vilket kan vara bra när man har vattnet stillastående i termosen några timmar och det inte är "färskt" så att säga.