• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • HallonS
    Knasjojjobus skrev 2011-09-22 20:52:15 följande:
    Vi valde att ge vår dotter flaskan. Var några år sedan nu men jag har för mig att vi använde NAN.. om bebisen blir hård i magen så finns det nån annan sort som innehåller laktulos, som man köper på apoteket. Annars finns ju de "vanliga" knepen med messmör och rapsolja, eller ge flytande laktulos. De sa på BVC att det är ganska vanligt att de blir lite hårda i magen. För att göra det smidigt på natten så hade vi en termos med kokt vatten i så det var smidigt att bara blanda till. Tyckte det var smidigt med flaskan, dottern åt var 3e timme på dagen, sen på natten var det 1 mål mat. Men det är ju såklart olika. Lycka till =) Kommer säkert gå bra!

Tack så jätte mycket för ditt svar. Det var ett jätte bra tips med att använda termos till natten, så man slipper koka :) Men hur märker jag om bebisen är hård i magen? Hur ofta ska en bebis sköta magen? Får man rekommendationer av BB vilken ersättning som just mitt barn bör ha? eller ska man försöka testa sig fram själv?
  • HallonS

Åh tack allihopa så jätte jätte mycket för era svar! Har vart så himla ledsen under en lång tid och känt mig så ensam om att börja flaskmata mitt barn från start. Blir så himla glad av att få tips av er som också använder sig av ersättning oavsätt orsak. Eran tips är verkligen suveräna. Ska anteckna ner detta och ta med mig dessa tips när min nya vardag startar.

Dom här färdiga ersättningarna i tetra, är dom bra? Tex att ha med sig när man ska iväg på något? finns dom också att köpa på vanliga mataffärer? Finns det ersättning på apoteket? Ska man vänta med att inhandla ersättning till efter förlossningen? eller spelar det ingen roll om jag handlar hem innan? det finns ju så olika märken.   

• HallonS

Måste man inte koka vatten i början? Tänkte om man köper den där vattenkokaren som kan hålla tempraturen. Behöver man då koka upp vattnet först och sen ställa in den på 40 grader? Tänkte om det var extra känsligt när dom är nyfödda. För den vattenkokaren verkar ju vara något att verkligen prioritera!!! :)

• HallonS

Känner att jag börjar bli lite mer insatt i det här nu. :) Ska fråga barnmorskan på tisdag om jag måste koka vattnet eller inte. Men ska nog köpa vattenkokaren, som väldigt bra att ha färdig tempratur på, på vattnet. :) Speciellt till natten. :) Har fem stycken nappflaskor 2 små från avent och sen en first bottle antikolik från mam. Men ska nog köpa två till av dom antikolik :) Har två andra där märket är reko, som min mor har köpt. Men sparar dom till senare i framtiden. ;)  Om man kokar och steriliserar nappflaskorna, vart förvarar jag dom sen? kan jag ställa in dom i skåpet eller ska dom stå typ i kylen?  Sen när jag behöver använda nappflaskan så fyller jag den bara med rätt mängd vatten från tex nu vattenkokaren, sen blanda i pulver och skaka?

• HallonS
    Mamma till T skrev 2011-09-23 00:36:19 följande:
    Vi hade i en tsk matolja i ersättningen när dotterns mage krånglade. Smörjde finfint :)

Vi blandade pulvret med nykokt vatten och fyllde upp med kallt till ättemperatur. Smidigt. Gick på 60sek på natten :)

Bry dig inte om vad andra tycker och tänker. Känn dig som en bra mamma som ger ditt barn mat! Att amma när man inte vill/kan förstör för alla inblandade!
    Vi började med flaska på heltid efter tre veckor helvete med amning, jag är stolt! Tog ett beslut att faktiskt ge dottern mat och en glad mamma på samma gång ;)

Tack för dina fina ord!
  • HallonS

Tack så jätte mycket för alla era underbara tips.  Känns så himla skönt att veta att man faktiskt inte är ensam om detta, Iallafall få det bekräftat. Jag har köpt hem både Nan 1 och Nan Ha 1, så kan ja blanda eller se vilken som fungerar bäst. Har även Mam first bottle antikolik och Avent nappflaskor, sen får jag köpa vart efter. Har två dagar kvar till BF och längtar så mycket. Pratade med min barnmorska om att det här med amning och hon skulle skriva det i journalen men ville ändå att jag skulle känna mig för när hon väl ligger där. Får se hur allt blir men har svårt att se att jag bara skulle ändra mig, för det låter jätte hemskt men i min värld så existerar inte amning. :( Men som sagt tiden får utvisa. Det har hänt att några kommentarer har kommit upp om just amning, men jag står på mig.  Jag är inte en dålig mamma för att jag inte ammar. Jag kommer älska mitt barn lika mycket som någon annan och att mysstunder och närhet kommer försvinna? Det är ju bara skitsnack, hon kommer få bo på min kropp som det känns. Hihi Det går ju att ha hur mycket mysstunder och närhet som helst oavsätt om det är med ett bröst, en nappflaska eller bara en filt och mys?

{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!