• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • Modgun
    Madame X skrev 2011-10-13 12:17:54 följande:
    Det är dock tvärtom för många, så man får prova sig fram. Jag har själv testat Nan HA och Nutrilon HA (bor utomlands) och märkte inte direkt någon skillnad på min tös. Själv tyckte jag dock att Nan-pulvret var "blötare" i konsistensen och svårare att dosera. Mer kladd helt enkelt. Hur Babysemp är känner jag inte till.
    Det må så vara, men nan som skulle vara så bra, var som skrivet rena rävgiftet. Och Jag är inte ensam med den erfarenheten av nan. Flertalet av de föräldrar jag mött som provat nan fick byta ersättning. 
    Så för mig är det tvärtom när det gäller nan. 
  • Rebekka

Jag har två pojkar här hemma, en på 2 år och en på 3 månader, jag försökte amma båda men det gick inte fullt så jag fick ge båda ersättning från DAG 1 och amningen avtog helt efter ett litet tag. Med första pojken provade vi det mesta (väldigt nojiga förstabarnsföräldrar) men det slutade med babysemp 1, vi fick även prova babysemp lemolac (laxerande effekt) samt ersättning som endast finns på apoteket från semper innan hans lilla mage gav med sig och vande sig.

Men med andra pojken har vi varit lite tuffare, det tar tid för alla små barns magar att vänja sig vid modersmjölk och ersättning, alltihopa ska ju sätta igång och fungera...så med pojke nummer 2 hade vi lite mer is i magen och efter ett par veckor hade hans mage vant sig vid ersättning babysemp 1 och bajsar 1-2 gånger dagligen och växer så det knakar.

Vi har även använt oss utav Dr Browns nappflaskor som minskar risken för gaser i magen, kan även rekommendera windy, en pysventil för barn som får trög mage eller mycket luft i magen och då vill jag även påpeka att detta används både av bröstmjölkadde barn och ersättningsbarn. IMan får helt enkelt vara beredd på att det tar ett litet tag för barnet att vänja sig vid maten men efter ett tag så släpper det och det kommer fungera hur bra som helst.  Hoppas att det löser sig för er med ersättning och det är jätteskönt att kunna dela på matningen.
    Kan även rekommendera dig att koka upp en massa vatten låta det svalna till drickvänlig temperatur och ha det i en termos, sen ha en vällingdoserare så när det är dags för matning så är det bara att hälla upp det klara vattnet, köra ner ersättningen röra om och servera, går hur fort som helst och funkar även bra nattetid (matar min son 3 gr/natt)

Lycka till och det kommer att gå hur bra som helst och ditt barn kommer att få all den närhet det behöver och all din kärlek det behöver så stå på dig med vad du själv vill. En glad och lycklig mamma ger ett glatt och lyckligt barn! 

• Tallen
    Rebekka skrev 2011-10-15 20:26:56 följande:
    Lycka till och det kommer att gå hur bra som helst och ditt barn kommer att få all den närhet det behöver och all din kärlek det behöver så stå på dig med vad du själv vill. En glad och lycklig mamma ger ett glatt och lyckligt barn! 
  • Parniara

Angående flaskmatning och närhetsproblem. Jag anser det vara trams för mat har alltid varit skrik och panik till dottern var 6 månader och i stort sett bara äter mat. Hon är bara inte en mjölkmänniska, det är många timmat hon har gallskrikit vid bröst och med flaska. Men vi myser ju all annan tid och har hur bra anknytning som helst.

Mina bästa råd är:

1 Kör en microsterilisator som passar flaskorna. Då har du diskbalja, diskställ och sterilisator i ett. Super när man ska bort till nån och inte vill belamra hela köket. Då har man allt i ett paket. Dessutom kör man bara in diskstället i micron efter disk istället för att stå och koka. Det räddade vår mentala hälsa.

2 Köp 2 termosar, en liten max 0,5 liter och en större. Den lilla räcker för alla korta turer och den stora för längre. Fyll termosen med drickljummet vatten ca 40 grader. Dvs värm förkokt vatten i en kastrull till lagom temperatur. I en morden termos håller det temperaturen i 6 timmar. Då är det bara att hälla upp och blanda.   

• Flejsboden

jag ammade våran dotter från första dagen på förlossningen och fick tablett för att stanna mjölkproduceringen.

vi köpte semper och körde med det ändå tills det var dags att byta till välling. om hon va hård i magen köpte vi semperdroppar eller bifidus-semper som man köper på apotek och ger en flaska om dagen, som vanlig ersättning, det hjälpte oss mycket.

vi kokade vattnet dom första två månader och ställde i kylen sen värmde och hade i pulver (som många andra har skrivit här)  sen tog vi bara vatten i kranen rakt av.

jag ångrar absolut inte att jag inte ammade, inte ens idag. så nöjd över mitt beslut och tycker det har vart mysigt och smidigt att flaskmata från dag ett. pappan kan hjälpa till mera och lättare att få nattrutiner (enligt mig)

vi väntar barn nr två nu och har bestämt mig för att inte amma detta barn heller, utan flaskmata från första dagen =)

lycka till med allt!            

• Flejsboden

nej , jag har svårt att skriva idag, det ska stå att jag FLASKMATADE våran dotter från första dagen...
    sorry för allt skrivfel 

• Lotta 82

Hej!

Jag har flaskmatat min sov från början.  Här kommer lite tips som du kanske kan ha nytta av:

Jag har använt MAM-flaskor då han inte hade tålamod nog med Dr Browns, det är bäst att prova sig fram till vad som passar bäst.

Sedan har han fått NAN Pro då den varit bäst för hans mage, den innehåller bifidus.  Jag har provat Semper men det har han kräkts mängder av och kräket luktar vedervärdigt då det kommer upp! Han fick även laktulos då han lätt blev hård i magen och Minifom för att hjälpa till med gaserna.

Blanda mer ersättning än vad ditt barn äter, så att du blir säker på att han/hon blir mätt och köp MÅNGA flaskor så att du slipper diska hela tiden (men vänta med att bunkra upp tills du vet vilken flaska som passar bäst). Vi gjorde så att vi kokade vatten som vi hällde upp på flaskorna så att de var redo att användas.

Jag kan även rekommendera NAN på tetra pak, denna har vi gett då vi varit ute till exempel - min son tycker att den är ok rumstempererad så det är bara att klippa upp och hälla i flaska.

På senare tid (min son är nu 8 månader) har jag måttat upp vatten i flaskor och tagit med in i sovrummet på natten. Sedan pytsar man upp NAN i vällingdoserare och häller bara i och skakar om. Då får han det rumstempererat  och verkar tycka att det är hur gott som helst. 

Det var lite jag kom på just nu i alla fall :)

Lycka till och ta inte åt dig av alla som tycker att du måste amma - det är DU och ingen annan som vet vad som kommer att fungera för dig och din bebis :) 

• sommar 77

Min dotter har nog kolik, skriker mest i vaket tillstånd, men sover mycket tack å lov, har ni några tips? Har NAN HA 1 just nu.

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!