Jag har två pojkar här hemma, en på 2 år och en på 3 månader, jag försökte amma båda men det gick inte fullt så jag fick ge båda ersättning från DAG 1 och amningen avtog helt efter ett litet tag. Med första pojken provade vi det mesta (väldigt nojiga förstabarnsföräldrar) men det slutade med babysemp 1, vi fick även prova babysemp lemolac (laxerande effekt) samt ersättning som endast finns på apoteket från semper innan hans lilla mage gav med sig och vande sig.
Men med andra pojken har vi varit lite tuffare, det tar tid för alla små barns magar att vänja sig vid modersmjölk och ersättning, alltihopa ska ju sätta igång och fungera...så med pojke nummer 2 hade vi lite mer is i magen och efter ett par veckor hade hans mage vant sig vid ersättning babysemp 1 och bajsar 1-2 gånger dagligen och växer så det knakar.
Vi har även använt oss utav Dr Browns nappflaskor som minskar risken för gaser i magen, kan även rekommendera windy, en pysventil för barn som får trög mage eller mycket luft i magen och då vill jag även påpeka att detta används både av bröstmjölkadde barn och ersättningsbarn. IMan får helt enkelt vara beredd på att det tar ett litet tag för barnet att vänja sig vid maten men efter ett tag så släpper det och det kommer fungera hur bra som helst. Hoppas att det löser sig för er med ersättning och det är jätteskönt att kunna dela på matningen.
Kan även rekommendera dig att koka upp en massa vatten låta det svalna till drickvänlig temperatur och ha det i en termos, sen ha en vällingdoserare så när det är dags för matning så är det bara att hälla upp det klara vattnet, köra ner ersättningen röra om och servera, går hur fort som helst och funkar även bra nattetid (matar min son 3 gr/natt)
Lycka till och det kommer att gå hur bra som helst och ditt barn kommer att få all den närhet det behöver och all din kärlek det behöver så stå på dig med vad du själv vill. En glad och lycklig mamma ger ett glatt och lyckligt barn!