• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • stjierna

Muminstjej: börja med en tsk rapsolja före varje måltid ist. Det är snällare mot magen ;)

• Lyckobebisen

Hej!
    Hur mycket ersättning har ni gett?
    Vår Sixten är idag 1v och tycker att han äter rätt mycket, men skulle säkert kunna äta lite till. Han äter lite över 800ml per dag fördelat på 9-10ggr.

Hittills har vi bara gett färdig ersättning och värmt i ett vattenbad, men kan vi börja med pulver nu och värma i micron?

Vi tänkte koka vatten och ha i en kanna i kylen och sen bara ha i pulver och värma innan matdags, men eftersom vi skulle vara noga med att värma i vattenbad på BB så har vi inte vågat ändra än..  

www.lyckobebis.blogg.se ♥ Sixten Vigor 5 mars - 2012
  • Mumin80
    Lyckobebisen skrev 2012-03-12 10:20:24 följande:
    Hej! Hur mycket ersättning har ni gett? Vår Sixten är idag 1v och tycker att han äter rätt mycket, men skulle säkert kunna äta lite till. Han äter lite över 800ml per dag fördelat på 9-10ggr. Hittills har vi bara gett färdig ersättning och värmt i ett vattenbad, men kan vi börja med pulver nu och värma i micron? Vi tänkte koka vatten och ha i en kanna i kylen och sen bara ha i pulver och värma innan matdags, men eftersom vi skulle vara noga med att värma i vattenbad på BB så har vi inte vågat ändra än..  
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Sixten Vigor 5 mars - 2012

Bb=bara bök? vattenbad är helt onödigt. värma i mikro är inga problem, bara man är lite försiktig så det inte blir för varmt. Skaka gärna flaskan när ni värmt, och vänta nån sekund så värmen hinner jämna ut sig. Digital mikro är guld, vi vet t.ex att det tar exakt 10sek per 30 ml för kylskåpskall ersättning att nå 37 grader i vår mikro. Vårt nytillskott är nu 4v, och har sedan första veckan ätit 60-100ml per gång, det har inte ökat så mycket dom senaste veckorna. Dock delammar jag, så vad dottern egentligen får i sig vete tusan. Men 90ml varannan-var tredje timme låter helt normalt för en matglad bäbis
  • pixie mason
    Lyckobebisen skrev 2012-03-12 10:20:24 följande:
    Hej!
    Hur mycket ersättning har ni gett?
    Vår Sixten är idag 1v och tycker att han äter rätt mycket, men skulle säkert kunna äta lite till. Han äter lite över 800ml per dag fördelat på 9-10ggr.

Hittills har vi bara gett färdig ersättning och värmt i ett vattenbad, men kan vi börja med pulver nu och värma i micron?

Vi tänkte koka vatten och ha i en kanna i kylen och sen bara ha i pulver och värma innan matdags, men eftersom vi skulle vara noga med att värma i vattenbad på BB så har vi inte vågat ändra än..  
    på bb fick vi också bara värma i vattenbad och det tog ju evigheter (tyckte jag när ja stod med en super hungrig gosse klockan halv 4 på morgonen) så jag kokade vatten ställde i en kanna på natten och sen var de bara och ta vatten värma i micron och sen slänga i pulver o skaka.. eller så gör ni i ordning några flaskor med vatten och ställer i kylen sen är de bara o ha i pulver när det är dags :)
  • Muminstjej

Blev ordinerad laktukos av Bvc. Får se om vi märker någon skillnad snart! Hoppas! :) Imorse hade dottern riktigt ont och skrek när hon bajsade! Fy! :(

• Leni82

Även vi flaskmatar så jag hänger på denna tråd. Vår tjej är nu 14 dgr och har flaskmatats från dag 2.

Delammade min första dotter i tre månader, men känner inte att det är värt all smärta och ångest denna gång.

Är en mkt mer harmonisk mamma denna gåmg när jag slipper amningsångesten. Ger denna bebis mkt mer närhet än min första dotter. Kan njuta av bebis denna gång medan jag mest hade ont förra gången.

Så flaskmatning är toppen.

Däremot verkar hon ha lite ont i magen. Kan nog vara så innan magen kommer igång. Har gett nan1 hittills, men ska testa babysemp1 nu.

Termos och vällingdoserare är mina tips.

• pixie mason

Min gossr fick väldigt ont i magen av ersättning i början men när vi bytte den till lemolac blev han mycket bättre sen kunde vi efter någon månad byta tillbaka till vanlig semp igen :)

deras magar funkar inte så bra i början så man får testa sig fram lite,

• Muminstjej

Vi har testat vanlig baby semp 1, baby semp lemolac 1 och nu nan pro 1. Men den strular också, vi har fått börja ge lite laktulos. Får se om någon dag om det blir bättre! :) Hoppas!

• Leni82

Är det ngn som upplever att babysemp skummar sig i flaskan?

Sen undrar jag hur länge ni tror man kan förvara ättempererat vatten i termos? Kan det bli bakterier efter ett tag?

• Muminstjej

Jag upplevde absolut att Semper skummade mycket, mer än NAN gör.

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!