• little mommy

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

• Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • vittra

Efter första fick jag sy ett par stygn (trots att hon bara vägde 2,6 kg) och hade såklart obehag av det och övriga sprickor efter förlossningen. Inga andra skador.

Efter andra fick jag bristningar, deformerad ländrygg/rumpa och har problem med smärta runt bäckenet fortfarande (drygt ett år sedan förlossningen). Förutom detta hade jag inte ett dugg ont i underlivet efteråt eller så, så jag vet hur det kan kännas att vara "normalt" öm, just på den punkten

• Nifelheim

Yes. Sonen förlöstes med sugklocka och jag fick en bristning "ned till sfinktern". Vad nu det betyder. Ont som fasen hade jag länge efter i alla fall.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • YonnaLi

Jag sprack lite och fick sys med 3 stygn och så fick jag nån form av skrubbsår som de kallade det, gjorde pissont i nån vecka eller så, men jag ser det inte som en skada. Har inga känningar av det nu åtta månader efter. 

• CeeJay

JA, jag försköt svanskotan alt att jag fick en spricka efter första förlossningen. Röntgades lång tid efteråt och då såg man ingenting men efter snart 7,5 år efter den förlossningen har jag fortfarande svårt att sitta och har en enorm smärta i svanskotan (bland annat - men mina andra problem behöver inte vara relaterade till just förlossningen).

• CeeJay
    Tygtiiger skrev 2011-09-22 16:25:57 följande:
    Stygn och obehag är väl för tusan inte förlossningsskador?? Är inte det att kraftigt nedvärdera de som faktiskt fått besvär efter en förlossning? Ungefär som att jämföra ett par stygn efter ett skärsår med någon som fått amputera fingertoppen. Jag misstänker att det här är en tråd som bara syftar till att visa att ALLA minsann får förfärliga men efter vaginala förlossningar så det är bättre med kejsarsnitt. Varför inte starta en exakt likadan tråd med snitt och se hur många som fått skador inkl blivit sydda eller känt någon form av smärta eller obehag efteråt?
    Ja, jag som har problem/stora besvär efter 7,5 ÅR känner mig lite provocerad när någon har problem med ett stygn i några veckor och det klassas som förlossningsskador
  • DragonWoman

Sprack ganska mycket efter första grabben, de fick tråckla ihop mig ganska länge i underlivet. Fysiska obehag hade jag ju ett tag och är lite hård runt ärren. Grabb nr 2 blev det bara 2 stygn trots sugklocka. Värre var väl egentligen det psykiska obehaget efter första barnet. Men det kanske inte räknas som skada?

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Lindreas

Ceejay, jag förstår dig! Jag fick flera gånger söka akut på grund av smärtor efter förlossningen, men eftersom det gick över efter några månader så känner jag inte att jag fick några direkta skador. Det är inte samma sak som att ha bestående men, och det är skillnad på att sy ett par stygn på förlossningssalen och att sövas och sys flera timmar på operation.

• Es Mamma

Ja - Sätesförlossning för min del, medförde inre och yttre bristningar grad 3 och även klipp.
    Säkert i jämförelse med andra så är det inte så farligt, men kunde inte gå/sitta/ligga på en vecka utan en fruktansvärd smärta.
    Sex var en teknisk omöjlighet på över ett år efter förlossningen.

• Upptagen

Jupps, total sfinkter ruptur, djup inre bristning med första, partiell sfinkter ruptur + klipp med andra...

Men altså, grad 1 bristning är väl inte någon större skada? En normal bristning, hur graderas den?

• Mylla

Enligt denna konstiga definition så har jag väl haft förlossningsskador då, med några få stygn och ytliga bristningar samt lätt obehag. Själv definierar jag det som helt naturligt och normalt och som komplikationsfritt. Efter andra barnet hade jag inte ens ont men det räknas tydligen som skada eftersom jag hade en bristning, även om den var besvärsfri.

Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)