• little mommy

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

• Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • Lindreas
    Mayweed skrev 2011-09-22 21:39:46 följande:
    Men hur resonerar du nu?
    OM nu syftet med tråden var att få "fakta" så hade ju ett "ja-men inga bestående men" - gett ett mer rättvisande resultat.
    För det du ser nu är ju det MVC säger - De flesta får någon typ av "skada" men problemet med din nuvarande röstning är att man inte ser om den andra delen av MVC's uttalande stämmer - dvs de flesta får inga bestående men...
    Jag röstade ja - men jag anser inte att jag har några bestående men.
    Ja! Det är ju det som är det viktiga, anser jag. Det normala är ju att en bristning som sys läker ihop på nån vecka eller två, och att det gör ont i början kanske, men att det snabbt går över. Och det är väl det viktigaste vad det gäller förlossningsskador?
  • k girl

Men vad räknas som "bestående men" då?

Besvär som kvarstår ett år efter förlossningen?

Två år?

Permanenta skador?     

• Lindreas
    k girl skrev 2011-09-22 21:46:53 följande:
    Men vad räknas som "bestående men" då?

Besvär som kvarstår ett år efter förlossningen?

Två år?

Permanenta skador?     
    Jag tänker mig att bestående men är sånt som man har kvar resten av livet, eller som måste åtgärdas. En sån här omröstning borde kanske formulerats mer som "om du fick skador, hur länge hade du problem av dem? En - två veckor, 2-4 veckor 1-2 månader och så vidare".
  • liv10

många stygn både inre och yttre bristningar.   detta vid båda mina barn.

infektion i livmodern. efter båda mina barn- hög feber, smärta och trötthet. inget kul alls.   

• Halvdanskan

Röstade Ja, men anser inte det som en skada egentligen.

Fick vad barnmorskan kallade ett "skrubbsår" på insidan av inre blygdläppen vid båda förlossningarna. Fick ett sk skönhetsstygn. Inget jag kände av.

Så jo, bristning fick jag ju om vi skall se till svarsalternativen, men inget jag påverkats av. Så själv hade jag inte kallat det för en förlossningsskada, då en skada för mig är mer något som faktiskt påverkar vardagen en viss tid efter förlossningen, eller för den delen permanent. Precis som någon ovanstående skrev, undersökningen blir ju något missvisande då alla har olika preferenser och tolkningar av ord. Lätt att tolka resultatet enligt mig som att övervägande många har fått skador i samband med sina förlossningar, men det som inte syns är att de flesta trots allt antagligen inte lidit några men av det. För att få en mer korrekt undersökning behövs nog fler svarsalternativ.

• Carolina01

Fick några bristningar som man sydde, gjorde lite ont i några dagar bara, inga bestående men:)!

• Prodin

Några stygn, men inget som märks idag. Tog kanske 5-6 månader innan det kändes helt  normalt vid sex.

Your argument is invalid
  • StaffenAssar

Röstade ja eftersom jag fick en total sfinkterruptur grad 4 med första. Med andra fick jag dock ingen skada alls... Märker dock inget alls av sfinkterrupturen idag.

Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)