• little mommy

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

• Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • cosinus
    little mommy skrev 2011-09-22 14:30:23 följande:
    Då kunde du nog med gott samvete röstat Nej, av så många förlossningar och inte fått någon komplikation alls eller bristningar
    Ok, då går jag så *trycker på nej-knappen" :)
  • little mommy
    Sabbi skrev 2011-09-22 15:45:32 följande:
    Skitbra tråd!
    Tack!
  • Sabbi
    little mommy skrev 2011-09-22 15:48:15 följande:
    Tack!

Är så irriterad på alla sidor som niomånader, alltförföräldrar osv där det står att de ALLRA FLESTA känner bara lite ömhet de första veckorna efter förlossningen. Haha bullshit säger jag. Läser man här på FL har MÅNGA problem upp till 1 ÅR! Skulle de fjantsidorna skriva ut fakta istället så tror jag inte lika många kvinnor skulle föda barn. Jag har iaf tagit reda på fakta istället för att läsa på de fjantsidorna och jag VÄGRAR föda VAGINALT. OM jag ska föda får det bli med planerat kejsarsnitt, inte för att det är så roligt heller kanske, men man minimerar risken för framfall, inkontinens, smärta vid samlag, ärr som aldrig läker helt i underlivet. Hellre ett stramande ärr på magen än i underlivet!
  • little mommy
    Sabbi skrev 2011-09-22 15:52:05 följande:
    Är så irriterad på alla sidor som niomånader, alltförföräldrar osv där det står att de ALLRA FLESTA känner bara lite ömhet de första veckorna efter förlossningen. Haha bullshit säger jag. Läser man här på FL har MÅNGA problem upp till 1 ÅR! Skulle de fjantsidorna skriva ut fakta istället så tror jag inte lika många kvinnor skulle föda barn. Jag har iaf tagit reda på fakta istället för att läsa på de fjantsidorna och jag VÄGRAR föda VAGINALT. OM jag ska föda får det bli med planerat kejsarsnitt, inte för att det är så roligt heller kanske, men man minimerar risken för framfall, inkontinens, smärta vid samlag, ärr som aldrig läker helt i underlivet. Hellre ett stramande ärr på magen än i underlivet!
    Ja jag förstår dig! du har fullt rätt att själv välja enligt mig!

Min första förlossning var lång utdragen (68timmar) och hemskt vart tillslut igångsatt, klipp och sugklocka pga av att jag krystat i 4 timmar och ej fått ut barnet.., dottern var sliten och trött och jag fick förlossningsdepression i 1 år efter. men fysiskt vart jag helt okej efter. 

Tog mig 5 år att ens våga bli gravid (med en ny partner, som btw var totalt underbar på förlossningen), gick hos aurora och jag vart övertalad att "andra förlossningen går så mycket bättre" och jag var livrädd med nummer 2... Jag bytte till och med sjukhus för sjukhuset jag födde första på ville inte hjälpa mig, vi fick sätta igång mig för att ha det "mer kontrollerat" och egentligen ville jag verkligen ha snitt, men det sas det var en STOOR operation och så farligt (storesyrran har gjort 3 helskinad)
    men jag fick bli igångsatt.. igångsättningen gick som planerat. men förlossningen tog 12 timmar varav jag krystade i 5 timmar.. hade panikångest, dödsångest och lillan kom inte över nån kant, så dom böka och fick försöka lyfta henne över kanten, och jag hade fruktansvärt ont och skrek som en galning :-S 
    sen sjönkhjärtljuden och dom fick trycka på magen och jag fick klippas och sys igen.

Fick komma tillbaka till bb efter 3 dagar då samma barnmorska kolla mitt underliv och sa alt såg bra ut.
    första dagarna var jag väldigt sliten och omtumlad. sen gick fler dagar då jag hade så problem att sitta,ligga stå och gå... förstod det var stygnen.. så försökte få hjälp men ingen kunde detta i min stad det fanns ingen gynekolog, ringde flera sjukhus men dom tyckte jag skulle vända mig till dit jag födde (8 mil)
    men dom sa åt mig att ta alvedon och sova och ringa Mvc i min stad dagen efter.
    Jag gjorde det och fick tid 6 dagar efter jag födde, halta upp, och mycket riktigt stygnen var för hårt åtdragna, så hårt att jag fick blodstopp därnere.. kunde inte räta ut benen och hon hade sytt fult och med gammla korsstygn som man inte längre använder...  vi klippte upp alla stygnen (och bm som sa att det var okej 3 dagar efter :-O skam!)  så sen kunde jag gå efter ca 3 veckor. i 3 månader orkade jag knappt gå till affärn var så slut, och matt i kroppen, och kunde inte sitta på svanskotan på 7 månader. den var inte bruten... och dom ville heller inte kolla efter sprickor.. sånt löser sig självt sa dom.. 
    sen har jag andra intim problem ingen vill ta tag i trots att jag pratat med läkare osv..
  • Ida 84

Ja.
    Blev klippt och fick en liten bristning som inte ville sluta blöda. Förlorade 2 liter blod och fick en infektion.
    Stygnen blev hårda och skavde under läkningen men bara de hade släppt så kände man sig mer och mer normal för varje dag som gick.
    Nu, 9½ månad senare, kan jag känna att det stramar lite i ärret, men inget som stör...

• Tygtiiger

Första barnet: ett klipp som syddes. Inga besvär efteråt när jag väl slutat amma. Tog 24 timmar, EDA och sugklocka.

Andra barnet: ingenting. Tog tolv timmar varav 3½ var från öppen 4 cm till förlossning. Ingen klocka, bara lustgas som bedövning.

Tack vare knipövningar inte heller någon inkontinens kvar (efter bara fyra månader) och ska snart börja jogga, tänkte jag. Jag röstade nej ovan.

Stygn och obehag är väl för tusan inte förlossningsskador?? Är inte det att kraftigt nedvärdera de som faktiskt fått besvär efter en förlossning? Ungefär som att jämföra ett par stygn efter ett skärsår med någon som fått amputera fingertoppen. Jag misstänker att det här är en tråd som bara syftar till att visa att ALLA minsann får förfärliga men efter vaginala förlossningar så det är bättre med kejsarsnitt. Varför inte starta en exakt likadan tråd med snitt och se hur många som fått skador inkl blivit sydda eller känt någon form av smärta eller obehag efteråt?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Sabbi
    little mommy skrev 2011-09-22 16:15:22 följande:
    Ja jag förstår dig! du har fullt rätt att själv välja enligt mig!

Min första förlossning var lång utdragen (68timmar) och hemskt vart tillslut igångsatt, klipp och sugklocka pga av att jag krystat i 4 timmar och ej fått ut barnet.., dottern var sliten och trött och jag fick förlossningsdepression i 1 år efter. men fysiskt vart jag helt okej efter. 

Tog mig 5 år att ens våga bli gravid (med en ny partner, som btw var totalt underbar på förlossningen), gick hos aurora och jag vart övertalad att "andra förlossningen går så mycket bättre" och jag var livrädd med nummer 2... Jag bytte till och med sjukhus för sjukhuset jag födde första på ville inte hjälpa mig, vi fick sätta igång mig för att ha det "mer kontrollerat" och egentligen ville jag verkligen ha snitt, men det sas det var en STOOR operation och så farligt (storesyrran har gjort 3 helskinad)
    men jag fick bli igångsatt.. igångsättningen gick som planerat. men förlossningen tog 12 timmar varav jag krystade i 5 timmar.. hade panikångest, dödsångest och lillan kom inte över nån kant, så dom böka och fick försöka lyfta henne över kanten, och jag hade fruktansvärt ont och skrek som en galning :-S 
    sen sjönkhjärtljuden och dom fick trycka på magen och jag fick klippas och sys igen.

Fick komma tillbaka till bb efter 3 dagar då samma barnmorska kolla mitt underliv och sa alt såg bra ut.
    första dagarna var jag väldigt sliten och omtumlad. sen gick fler dagar då jag hade så problem att sitta,ligga stå och gå... förstod det var stygnen.. så försökte få hjälp men ingen kunde detta i min stad det fanns ingen gynekolog, ringde flera sjukhus men dom tyckte jag skulle vända mig till dit jag födde (8 mil)
    men dom sa åt mig att ta alvedon och sova och ringa Mvc i min stad dagen efter.
    Jag gjorde det och fick tid 6 dagar efter jag födde, halta upp, och mycket riktigt stygnen var för hårt åtdragna, så hårt att jag fick blodstopp därnere.. kunde inte räta ut benen och hon hade sytt fult och med gammla korsstygn som man inte längre använder...  vi klippte upp alla stygnen (och bm som sa att det var okej 3 dagar efter :-O skam!)  så sen kunde jag gå efter ca 3 veckor. i 3 månader orkade jag knappt gå till affärn var så slut, och matt i kroppen, och kunde inte sitta på svanskotan på 7 månader. den var inte bruten... och dom ville heller inte kolla efter sprickor.. sånt löser sig självt sa dom.. 
    sen har jag andra intim problem ingen vill ta tag i trots att jag pratat med läkare osv..

Vad är det för intimproblem du har idag? Usch att sånt här får hända idag! =( Är hur många kvinnor som helst som lider i tysthet! Kvinnovården suger!
  • snappi81

Nej inte vid nån av dom. Känner mig ganska lyckligt lottad som slapp allt!

Linus 070808 Lucas 090707
  • Joje

Ja, vid första förlossningen fick jag en liten bristning som krävde ett stygn, inga större obehag efteråt, sved lite i ett par dagar. Dessutom knäckte jag svanskotan och gick på smärtstillande i 2 veckor.

Vid andra förlossningen fick jag inga förlossningsskador alls.

Liam 070417 & Linn 080712
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)