• little mommy

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

• Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • Kevin och Freja

Ja fick skador båda ggr... Klippt, förlöst med sugklocka, bristningar upp mot urinröret, sprucken blygdläpp, bristning neråt och en bristning på insidan på slidväggen. Har blivit sydd båda gångerna med massor med stygn... Efter första gången fick jag en sån kraftig ärrbildning av stygnen så det blev som en tjock kant nertill en bit in, ställde till det så sex var inte lätt då det gjorde ont och vid andra förlossningen var den ivägen så det blev väldigt smärtsamt och den sprack... Ska aldrig mer föda barn! Sista barnet tänker jag kräva kejsarsnitt...

• luspudel

Nej. Nix nada zero vid båda mina vaginala förlossningar. Otroligt tacksam för det!

• Cloudberry

Några stygn (vilket jag inte ens räknar som skador) vid första och andra förlossningen men med tredje så blev det värre.

• Havsjungfrun

Sonen togs med sugklocka och då klippte de i förebyggande syfte eftersom han var prematur. Min barnmorska såg inte ärret på efterkontrollen förren jag frågade.
    Med dottern sprack jag lite och blev sydd med ett par stygn. Tyvärr dåligt sydda och min barnmorska fick ta bort dem i förtid. Känner dock inget ärr. 

• houseinthecountry

sprack en del, förlöstes med sugklocka. kunde inte kissa på ca fem veckor efter förlossningen, troligen av för långt värkarbete som resulterade i stor svullnad på insidan.

• augustisten

Fick livmoderinflammation en vecka efter att andra föddes och det var det värsta jag varit med om. Förlossningssmärtan var inget i jämförelse och det höll på oavbrutet i ett par dygn innan antibiotikan verkade. Och då fick jag ändå injektioner med narkotikaklassat smärtstillande. Det var väl det folk dog i förr i tiden helt enkelt.

Men hade det inte varit för det så var båda förlossningarna komplikationsfria. 

• k girl

nja, sprack och syddes och fick ett persikostort hematom som infekterades och gjorde att jag inte kunde sitta på länge. Sen fick jag en spricka i analen - inte en sfinkterruptur, utan en fissur - som är oerhört svårläkt och som jag fortfarande har besvär av.

• Sarilariz

Fick en minimal bristning i inre blygdläppen upp mot klitoris med första barnet. Fick ett "skönhetsstygn" som de kallade det. Helt enkelt bara för att det skulle se så snyggt ut som möjligt. Med andra barnet sprack jag ännu mindre på precis samma ställe, ärrvävnad som brast lite lite, inget stygn denna gången.

Har inte haft ett enda problem efter någon av förlossningarna utan tvärtom återhämtat mig jättesnabbt. 

• Mayweed
    little mommy skrev 2011-09-22 14:20:59 följande:
    Ja jag tänkte på det men sen tänkte jag det låter som Mvc att nästan alla får sys men dom "flesta" får inte bestående men. trots att väldigt många kanske lidit i månader för att sen bli bra utan "bestående men" men har ändå haft dom månaderna med problem innan. så kändes mest rättvist med bara ett ja eller nej.

Men hur resonerar du nu?
    OM nu syftet med tråden var att få "fakta" så hade ju ett "ja-men inga bestående men" - gett ett mer rättvisande resultat.
    För det du ser nu är ju det MVC säger - De flesta får någon typ av "skada" men problemet med din nuvarande röstning är att man inte ser om den andra delen av MVC's uttalande stämmer - dvs de flesta får inga bestående men...
    Jag röstade ja - men jag anser inte att jag har några bestående men.
  • Busbellan

Tre supersnabba vaginala förlossningar, inga skador alls

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)