• little mommy

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

• Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • April barn

Tycker det är lite roligt med alternativet vill bara se resultaten, när det finns en sådan knapp nedanför

Till frågan, jag fick ett litet skrubbsår som de kallade det satte typ 2-3 stygn, men hade av någon anledning ändå fruktansvärt ont ca 2 veckor efter. Svarade ju JA.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • cosinus
    Sabbi skrev 2011-09-22 15:52:05 följande:
    Är så irriterad på alla sidor som niomånader, alltförföräldrar osv där det står att de ALLRA FLESTA känner bara lite ömhet de första veckorna efter förlossningen. Haha bullshit säger jag. Läser man här på FL har MÅNGA problem upp till 1 ÅR! Skulle de fjantsidorna skriva ut fakta istället så tror jag inte lika många kvinnor skulle föda barn. Jag har iaf tagit reda på fakta istället för att läsa på de fjantsidorna och jag VÄGRAR föda VAGINALT. OM jag ska föda får det bli med planerat kejsarsnitt, inte för att det är så roligt heller kanske, men man minimerar risken för framfall, inkontinens, smärta vid samlag, ärr som aldrig läker helt i underlivet. Hellre ett stramande ärr på magen än i underlivet!
    Fast jag tycker absolut att den informationen överensstämmer bra med alla de kvinnor jag känner som fött barn. De flesta har klarat sig alltifrån utmärkt till bra. Jag vet bara en enda som velat och valt kejsarsnitt med andra barnet men däremot vet jag flera som snittats med första som valt att föda vaginalt med de senare. Det är ju de som får problem som hörs som regel så FL är nog inte representativt för något riksgenomsnitt.

Jag skulle aldrig välja snitt när jag kan komma undan utan minsta ärr/problem. Och ja jag har haft valet eftersom min trea låg i säte men han är född så, vaginalt och utan problem för vare sig mig eller honom.
  • Dohgon

Röstade ja men vet inte helt om jag egentligen hör hemma där.
    de klippte mig och blev några stygn efteråt, men det var inte pga problem som de klippte direkt. väntade tvillingar och här sa de att de klippte som standard i förutbyggande syfte ifall det skulle bli problem med att få ut tvåan.
    sen hade jag väldigt ont i muskler i rygg efteråt, men inte så konstigt när man helt plötsligt tappat all tyngd på magen =)

• LilaRos

Jag fick bristningar och en spricka, fick sys, vet inte hur många stygn dock.
    Hade ganska ont efteråt.. Jag kunde sitta normalt men inte resa mig eller sätta mig som vanligt, kändes hela tiden som om det skulle spricka upp igen. Nu 20 månader senare kan det fortfarande ömma där jag sprack (mellangården) vid sex.. Sprack inte hela vägen.

• piapiapia

Ja, fast bara bristningar. Det är ju så konstigt när man inte haft bristningar på sin mage som gravid men får det efter...ja, ja. Lider inte av det...

• Emelie578

Sprack lite grann (krystningsfasen gick fort) och fick sy 4 stygn + fick ett hematom som gjorde vedervärdigt ont första natten på BB så jag fick morfin + dunderpiller för det.

Nu 5 veckor senare känns och syns inget alls, kände mig i princip helt återställd 3 veckor efter förlossningen. 

* Liv Linnéa 20110815
  • Emma 02

Med första barnet fick jag en sfinkereptur(blev sudd i ca 2 timmar) för förlossningen slutade med tång. Hade ganska ont efteråt.

Andra fick jag sy 3 små ynka stygn och åkte hem efter de obligatoriska 6 timmarna och mådde som en prinsessa

Så första räknar jag som en förlossning med komplikationer och förlossningsskador den andra som en normal förlossning.  

• norgesessan

Partiell sfinkster ruptur grad 3. Förlorade massor av blod, fick två påsar blod 3 dagar senare.

Det var ettan.

Fck lätta bristningar med tvåan och trean också (knappt), men det kunde inte ens jamföras. Inget jag tänker på som skada, men det platsar in som skada enligt din trådstart.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • little mommy
    Tygtiiger skrev 2011-09-22 16:25:57 följande:
    Stygn och obehag är väl för tusan inte förlossningsskador?? Är inte det att kraftigt nedvärdera de som faktiskt fått besvär efter en förlossning? Ungefär som att jämföra ett par stygn efter ett skärsår med någon som fått amputera fingertoppen. Jag misstänker att det här är en tråd som bara syftar till att visa att ALLA minsann får förfärliga men efter vaginala förlossningar så det är bättre med kejsarsnitt. Varför inte starta en exakt likadan tråd med snitt och se hur många som fått skador inkl blivit sydda eller känt någon form av smärta eller obehag efteråt?
    Det beror ju på? Jag hade stora problem med mina stygn och vart felsydd, nog ser jag det som en förlossningskada även om just det inte ger smärta i dagen läge, men efter och i månader gjorde det ont, och efter förlossningen begränsade det min vardag men min bebis och mitt barn sen tidigare.

samt svanskotan som inte var bruten, och dom inte ville kolla efter sprickor ens, hade jag ett helvete med i 7 månader efter och gjorde ont att sitta gå och ligga.

Så även dom som fått EN ynka bristning och blivit sydd kan ha haft stora problem med just det stygnet eller läkningsprocessen, eller fått infektioner eller dylikt. .

Så just därför jag ville se hur vanligt det är att man får "skador" inte hur individen i sig upplever det lätt eller svårt, när det endast finns svar Ja och Nej, så blir det mer rak fakta

• Krake

Oj, fast en liten spricka som inte leder till några besvär alls räknar jag verkligen inte som en skada!

Moster, inte monster.
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)