• Lindreas

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

little mommy skrev 2011-09-22 14:07:37 följande:
    nej min tanke var att ALLA  som fått bristningar, blivit sydda, eller värre osv skulle alla räknas till "skador" just för man vet inte vilka som hade besvär eller inte. men däremot då vet man hur många som brister, vilket då kan bli en skada för vissa.
    och samtidigt får man veta hur många som faktiskt går helt helskinnade genom en förlossning. :)
    Du borde haft med ett alternativ "ja, men inga bestående men". För de allra flesta spricker litegrann, men några behöver inte sys alls, en del får ett stygn "för syns skull" och några sys mycket och mår dåligt av det.

Jag syddes med fem inre och ett flertal yttre stygn, fick granulationsvävnad och njurbäckeninflammation. Men jag mår bra idag.
  • Lindreas

Ceejay, jag förstår dig! Jag fick flera gånger söka akut på grund av smärtor efter förlossningen, men eftersom det gick över efter några månader så känner jag inte att jag fick några direkta skador. Det är inte samma sak som att ha bestående men, och det är skillnad på att sy ett par stygn på förlossningssalen och att sövas och sys flera timmar på operation.

• Lindreas
    Mayweed skrev 2011-09-22 21:39:46 följande:
    Men hur resonerar du nu?
    OM nu syftet med tråden var att få "fakta" så hade ju ett "ja-men inga bestående men" - gett ett mer rättvisande resultat.
    För det du ser nu är ju det MVC säger - De flesta får någon typ av "skada" men problemet med din nuvarande röstning är att man inte ser om den andra delen av MVC's uttalande stämmer - dvs de flesta får inga bestående men...
    Jag röstade ja - men jag anser inte att jag har några bestående men.
    Ja! Det är ju det som är det viktiga, anser jag. Det normala är ju att en bristning som sys läker ihop på nån vecka eller två, och att det gör ont i början kanske, men att det snabbt går över. Och det är väl det viktigaste vad det gäller förlossningsskador?
  • Lindreas
    k girl skrev 2011-09-22 21:46:53 följande:
    Men vad räknas som "bestående men" då?

Besvär som kvarstår ett år efter förlossningen?

Två år?

Permanenta skador?     
    Jag tänker mig att bestående men är sånt som man har kvar resten av livet, eller som måste åtgärdas. En sån här omröstning borde kanske formulerats mer som "om du fick skador, hur länge hade du problem av dem? En - två veckor, 2-4 veckor 1-2 månader och så vidare".
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)