• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Cecci78

du har kollat att de verkligen inte får äta frukost antar jag? på vår skola får alla barn som vill på skolan äta frukost halvåtta (o det är ingen "rik" skola, absolut inte)

• Punkster

Jobbar också på fritids. Du har ju möjlighet att söka en specialplats på fritids. Det kan man ha även om man är föräldraledig, arbetslös eller på annat sätt inte har rätt till vanlig fritidsplats.

Men jag tycker det är konstigt att det inte finns någon vuxen på skolgården en dryg halvtimme innan skolan börjar? Finns det någon rastvakt alls innan klockan 8? Först och främst tycker jag detta är skolans ansvar, inte fritids. Jag antar att barnen "droppar in" i stadig takt innan skolan börjar kl 8? Vem tar hand om dom? Din dotter kan ju omöjligt vara ensam ute på skolgården fram till kl 8? Det måste ju vara fler barn där?

• Emeli

Det är inte rimligt att en liten sexåring ska behöva stå ensam på skolgården i 30-40 minuter. Inte nu i augusti och definitivt inte en kall och mörk decembermorgon. Det är oansvarigt. Antingen får de senarelägga skolskjutsen eller låta din dotter få morgonomsorg på fritids. Ta diskussionen med rektor.

Rektor kan vara "bakbunden" av en tajt budget och direktiv från kommunen. Ta kontakt med politikerna om det behövs. De kanske måste skjuta till mer pengar till skolan.

• Wilowa
    Totoolah skrev 2011-08-30 17:25:34 följande:
    Jobbar själv på fritids. Min fråga blir då: Om du är ledig från jobbet, varför skjutsar du inte ditt barn till skolan? Vi har många skolskjutsbarn och de föräldrarna skjutsar sina barn till skolan de dagar de är lediga från jobbet. Även om du har rätt till skolskjuts så känns det väl ändå bättre än att barnet ska åka i väg så tidigt och dessutom vara själv på skolgården alternativt vara på fritids om du är ledig??
    Va? Tanken med skolskjuts är ju just det att föräldrar inte ska behöva köra barnen när de är hemma.
  • Wilowa
    Emeli skrev 2011-08-30 18:50:40 följande:
    Det är inte rimligt att en liten sexåring ska behöva stå ensam på skolgården i 30-40 minuter. Inte nu i augusti och definitivt inte en kall och mörk decembermorgon. Det är oansvarigt. Antingen får de senarelägga skolskjutsen eller låta din dotter få morgonomsorg på fritids. Ta diskussionen med rektor.

Rektor kan vara "bakbunden" av en tajt budget och direktiv från kommunen. Ta kontakt med politikerna om det behövs. De kanske måste skjuta till mer pengar till skolan.
    Alternativet är ju att personal från skolan får ta ansvaret för dessa barn...alltså betydligt dyrare än lite frukost på fritids som ändå är bemannat.
  • MammaHela
    Emeli skrev 2011-08-30 18:50:40 följande:

eller så får mamman skjutsa sitt barn till skolan. FÖRÄLDRAANSVAR!!!!
  • Jojile

Oavsett vad jag hade tyckt om regler och fritids hade jag hellre gått upp tidigt och skjutsat min son till skolan, och skitit fullständigt i att det var 2 mil t.o.r. Hellre det än att låta honom stå utanför ensam medan alla andra går in och äter.
    Vart är föräldraansvaret?

• amalie79

Jag hade ätit frukost hemma med dottern, sedan skjutsat henne till skolan-problemet borta!  : )

• Wilowa

Hur löser man det om den förälder som är ledigt inte har någon bil då och det är långt till skolan?

• Jojile
    Wilowa skrev 2011-08-30 19:03:54 följande:
    Hur löser man det om den förälder som är ledigt inte har någon bil då och det är långt till skolan?
    Sant så sant! Tänkte inte på det!
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids