• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • amia01
    Darling06 skrev 2011-08-30 15:51:55 följande:
    Jag som förälder skulle aldrig tillåta att mitt barn fick vara helt själv ute så länge.
    Om fritids inte har löst detta, varför skjutsar du inte henne på fredagar??
    Det hade jag gjort.. Eller har du ingen bil/körkort?
    Hoppas det har löst sig idag när du hämtar:)

Har inga problem med att lämna henne ute, men det som inte funkar är ju att alla hennes kompisar får gå in, och det bara är hon som måste stanna ute. Svårt att förklara för en 6-åring
  • MissAdelaide

Har bara läst TS. Kan du inte kolla om du får köpa till tid, dvs ca 1 timme / vecka (fredagar ) ?

Lycka till

• svalan1980
    amia01 skrev 2011-08-30 15:12:06 följande:
    Per elev eller? Annars får man ju slå ut det på alla som åker. + Att jag inte fattar hur du räknat. Här är bussturen ca 25 km morgon och kväll, ca 1 timmes arbetstid för chauffören. Räkna 100 kr/mil för bil + 300 kr/tim för chaufför = 800 kr/dag. Antal skoldagar/år=ca 180. Totalpris=144000kr för alla 5 barn. = 29 000 kr/barn. Men jag kanske missar något viktigt???

Tycker det är viktigt att vi har en levande landsbygd för ekonomi och miljö, och att det är en rättighet att bo där, likväl som stadsbor tycker de har rätt till kultur och fritidsaktiviteter vilket också sponsras till stora delar av kommunen.     
    Ring din skolchef och fråga.

I vår kommun kostar skolskjutsarna mellan 1 500 000 och upp till 3 000 000 per barn når de gäller individuella hämta/lämna.

Så ser verkligheten ut.
  • I Walk The Line

Gå in på kommunens hemsida och kolla reglerna som gäller för skolskjuts.

I vår kommun har skolan ansvar för eleven från det att de kliver av skolbussen tills de kliver på skolbussen igen på eftermiddagarna.

Däremot får man inte ha skolskjuts och fritids samtidigt, du är alltså inte berättigad en fritidsplats om barnet åker skolskjuts.  

☆♥☆Mamma till världens finaste pojke -02 & flicka -04☆♥☆
  • PS84
    svalan1980 skrev 2011-08-30 16:04:39 följande:

I vår kommun kostar skolskjutsarna mellan 1 500 000 och upp till 3 000 000 per barn når de gäller individuella hämta/lämna.

Så ser verkligheten ut.
    Källa på detta?
    Låter ju helt vansinnigt, menar du att alla barn som åker skolskjuts kostar 1,5milj/barn o år??
    Kan inte stämma, fattar du vilka astronomiska summor det skulle bli? Vad åker dom till skolan, limousin??
  • LA Woman
    svalan1980 skrev 2011-08-30 14:49:21 följande:
    Kanske på sin plats att upplysa er om att en skolskjuts av det aktuella slaget kostar ca 1,5 miljon kronor per år för kommunen. 

Ja, ni läste rätt 1 500 000 kronor, så det är inte bara ett busskort.

Döm själva om det är rätt prioritering av resurser. Personligen tycker jag att det är bättre med en lärare till i klassen och simundervisning. Vad tycker ni?
    Du funderar inte nånting på vilka miljökonsekvenser det skulle få om alla föräldrar till barn på en landsortsskola skulle köra sitt barn till skolan själva? Sen har vi likabehandlingsplanen som säger att alla barn ska ha samma förutsättningar och då blir det ytterligare ett problem om exempelvis föräldrarna inte har råd att köra sitt barn till skolan. Skolskjuts är faktiskt nödvändigt på många ställen och sen jag tycker att dina beräkningar låter väldigt höga dessutom...
  • S vali s

Känns konstigt att det inte finns någon personal ute på skolgården från det att skolbussarna kommit in, vi har liknande tider på dotterns skola dvs att skolbussarna kommer in vid tjugo över sju - fem i halvåtta och skolan börjar 8:00 men här har man löst det som så att de barn som ska ätas frukost på Fritids lämnas senast sju för att de ska ha hunnit äta färdigt till halv åtta då barnen plus personalen på fritids går ut på skolgården mao så fungerar personalen på Fritids som "rastvakt" fram tills skolan börjar.
    Halv åtta låses alla "kapprum" upp så att barnen kan gå in och hänga av sig sina väskor samt gå på toaletten om det behövs  

Har du hört med fritids om det finns möjlighet för dig att skicka med din dotter frukost som hon kan äta tillsammans med fritidsbarnen ? Det vore ju en rätt enkel lösning på det hela... 

Den late får brått när det blir kväll
  • lovelight
    svalan1980 skrev 2011-08-30 16:04:39 följande:

Så ser verkligheten ut.
    Det kan inte stämma. Roade mig att räkna lite:

Säg att det i kommunen finns en administratör som ser till att rätt taxiresor bokas etc. Administratören har en månadslön på 25 000 kr, vilket med arbetsgivaravgifter m.m. ger en kostnad för kommunen på 44 3046 kr (enligt kalkylator på Verksamt.se). Säg att det finns diverse andra kringkostnader så att den totala kostnaden för administration kring taxiresorna blir 100 000 kr.

Ponera att det finns 100 barn med skolskjuts i kommunen, då kostar administrationen kring varje barns taxiresor bara 10 000 kr...

Säg att ett skolår består av 40 veckor = 200 dagar. Då skulle ett barns taxiresor kosta 7 450 kr (1 490 000 kr delat i 200) om dagen, alltså 3 725 kr per resa.

Hur långt kan man åka för 3 725 kr? En typresa enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:85) om taxitrafik bestående av 10 km färd som tar 15 min, inklusive eventuell grundavgift kostar hos Taxi Kurir Borås 316 kr (utanför kontorstid, eftersom många skolskjutsar är på morgonen). Grovt räknat kommer man mer än 11 mil på 3725 kr ... Vilka skolbarn har 11 mil till skolan!? Om kommunen har så långa taxiresor för barnen vore det ju billigare att bygga fler skolor än att de ska åka så långt!!!

När en kommun köper in tjänster gör de dessutom en upphandling, och sannolikheten är rätt hög att de köper in taxiresorna till ett lägre pris eftersom de köper in mycket samtidigt...

Eller har jag missat någon kostnad? Har barn verkligen tiotals mil till skolan?

Till TS: Prata med rektorn, jag tycker absolut din dotter borde få vara på fritids, hon kan ju inte stå ensam ute om hon bara är 6 år! Annars får du väl skjutsa henne.
  • S vali s

Jag bor i Norrtälje kommun, där kostar skolresorna totalt 32 miljoner i år

Visst är skolresorna dyra för kommunerna men knappast rör det sig om miljonbelopp per elev

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids