• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • starchick

Alltså....jag kan ju bara tala för mig själv men hade det vart mitt barn som fick stå själv ute så hade jag låtit honom sova längre/äta frukost hemma och sen skjutsat honom till skolan själv..... Den bensinkostnaden hade jag mer än gärna tagit. 

Vad är bäst, att väcka det lilla barnet eller låta stora barnet stå ute själv?...... 

• k girl
    Shea 1 skrev 2011-08-30 20:51:47 följande:
    Jag är själv lärare och på vår skola fungerar det såhär:

Fritids ansvarar för fritidsbarn och skolskjutsbarn fram till 8.10 då skolan börjar. För övriga barn ansvarar mamma och pappa fram till 8.10. Om det bara gällde ett barn skulle vi antagligen släppa in det barnet och ge det frukost.

MEN om resten av familjen var hemma så skulle jag allt låta sexåringen sova och äta hemma i lugn och ro och sedan köra henne till skolan själv. Det handlar ju bara om 12 km en gång i veckan? Men det är jag det...    

Hur räknar du nu? TS har väl så långt enkel väg?
  • Starkast
    Myzan skrev 2011-08-30 19:41:20 följande:
    Helt ärligt. Både du och pappan är hemma på fredagar, ni har en dotter som får stå själv ute på skolgården i 30 minuter för att INGEN av er känner för att skjutsa henne???

Ok att ni har rätt till skolskjuts, man har rätt till många saker i livet, men helt ärligt om ni ser ett problem med att hon är ensam så får ni väl baske mig lyfta på röven och skjutsa henne!!!!!!
    Precis, lillebror måste ju inte ens väckas - som var orsaken till att väcka dottern VÄLDIGT tidigt.
  • Starkast
    Veladis skrev 2011-08-30 19:50:42 följande:
    Skollagen gäller både förskoleklass och förskola.
    Förskola?

Har aldrig någonsin hört talas om att så små barn får åka skolskjuts. Du har nog fått detta om bakfoten...
  • Wilowa
    Starkast skrev 2011-08-30 21:19:02 följande:
    Förskola?

Har aldrig någonsin hört talas om att så små barn får åka skolskjuts. Du har nog fått detta om bakfoten...
    Skollagen gäller även för förskolan, men inte hela.
  • Starkast
    Wilowa skrev 2011-08-30 21:20:43 följande:
    Skollagen gäller även för förskolan, men inte hela.
    Fast nu jandlade det ju om skolbuss.
  • Wilowa
    Starkast skrev 2011-08-30 21:27:46 följande:
    Fast nu jandlade det ju om skolbuss.
    Ja det var ju just det jag menade. Förskolan är inskriven i skollagen, men det betyder inte att hela skollagen gäller för förskolan.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2011-08-30 21:30:30 följande:
    Ja det var ju just det jag menade. Förskolan är inskriven i skollagen, men det betyder inte att hela skollagen gäller för förskolan.
    Det skulle bli aningen absurt om kommunen skulle ordna transport till alla barnen då föräldrarna slutar väldigt olika tider. ...kaos om inte annat.
  • Snösparv

Har varit med om detta som personal. Att barnen kom till skolan innan den började och inte hade fritidsplats. Vi hade personal ute som hade tillsyn så att barnen inte var ensamma ifall nåt skulle hända. Som jag förstod det är skolan skyldig att ha tillsyn, även om det då inte är tal om någon pedagogisk verksamhet som fritids.

Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids