• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • k girl

Apropå siffran att ett barn skulle kosta 1,5-3 miljoner kronor per år i skolskjuts...

SKL uppger att ungefär 290 000 elever åker skolskjuts varje dag, och kostnaderna uppgår till 2 500 000 000 kronor per år för Sveriges kommuner. Det ger ett snitt på under 10 000 kronor per elev och år.

• lilla hej

På vår skola har vi också rastvakter ute innan skolan börjar.
    Här äts visserligen frukost tidigare än 7.30 på frititds.
    Hade jag varit dig hade jag om det varit sånt problem skjutsat flickan till skolan....

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • amia01
    Amoudara skrev 2011-08-30 19:52:47 följande:
    Både du och pappan är ju hemma på fredgarna varför kan inte då en av er skjutsa dottern och den andra vara hemma med sonen? Förstår inte problemet faktiskt.
    Pappan jobbar.
  • amia01
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:02:50 följande:
    *morr*

32§ som handlar om rätt till skolskjuts i grundskolan.

Tittar man under kapitel 11 grundsärskolan har de en egen paragraf om skolskjuts.

Alltså finns det ingen lag som säger att förskoleklassbarn har rätt till skolskjuts.
    Helt rätt. Är själv politiker och har jobbat endel med skolskjutsreglementet, och det är ingen lagstadgad rätt med skolskjuts för förskoleelever. Däremot erbjuder alla kommuner det ändå. Och om erbjudandet finns så är det skolans ansvar att ta hand om eleverna när dom kommer till skolan.
  • k girl

Jag tycker att det här är tämligen enkelt. Problemet är tvåfaldigt. Det ena problemet är att sexåringar lämnas utan tillsyn på skolans område. Det andra problemet är att sexåringen känner sig utanför när hon inte får följa med in på fritids och äta frukost med sina kompisar.

Det ena problemet har en rätt enkel lösning (förhoppningsvis). Ring skolan och fråga om hur de har tänkt ordna tillsyn för sexåringen. Har TS tur ordnar de det genom att hon får vistas på fritids. Varom intet, får TS skjutsa.

• Starkast
    amia01 skrev 2011-08-30 21:46:05 följande:
    Pappan jobbar.
    Du skrev att han jobbar hemifrån och att ta hand om sitt yngsta, sovande barn fram till ca kl:8 - 8.10 är ju inget problem om man inte vill göra det till ett problem.
  • amia01
    Emeli skrev 2011-08-30 20:09:15 följande:
    Ja, så ser jag det också. Och när det gäller fritids finns inga restriktioner. Om det finns behov av fritids så ska eleven erbjudas det.

"4 § Utbildning i fritidshem ska erbjudas så snart det framkommit att eleven har behov av en sådan plats."

TS kommun har valt att erbjuda barnen si förskoleklassen att åka skolskjuts. Busstiderna skapar ett behov av fritids på morgonen.
    Jag håller inte med om att det behövs fritids - jag skulle vara väldigt nöjd om alla barn som åkte skolskjuts fick vara ute och vänta, men då ska det gälla lika för alla, och det måste finnas vuxna som har koll på barnen.
  • amia01
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:10:55 följande:
    fast står det någonstans att skolan ska ha ansvar innan skoldagen börjar? Jag har inte sett det någonstans. Är barnen inskrivna på fritids har fritidspersonalen ansvar innan skoldagen börjar och skolans ansvar börjar.

Jag vet att barnen är försäkrade från det de lämnar hemmet, men är skolan ansvariga innan skoldagen börjar? Vart står det?
    Står i den informationen vi fått från skolan att dom har ansvar från det att barnen kliver av bussen vid skolan.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Jag hade kört själv om det inte gick att lösa på annat sätt. Känns bättre än att låta barnet stå själv.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 20:25:41 följande:
    Om det var mitt barn hade jag skjutsat även på fredagarna.
    Dels pga de problem du tar upp som jag som förälder ALDRIG skulle utsätta mitt barn för, och dels för att det känns orimligt att vara i skolan 40minuter tidigare då barnet kunnat få sova den tiden istället. Skulle ALDRIG köra upp mitt barn ur sängen så tidigt om det inte var nödvändigt.

Så jag har lite svårt att förstå dig faktiskt TS, ur min synvinkel.
    Skillnaden i tiden hon får sova extra blir ju inget - gå upp tidigt hemma för frukost och 20 minuters resa eller åka hemmifrån en timme innan skolan börjar och få äta frukost på plats - har räknat ut att jag behöver väcka henne vid  6.40 i båda fallen + att det är faktiskt inte gratis att skjutsa + jobbigt att släpa upp lillebror + att jag är "ledig" på fredagar just för att jag har en del jobb att göra - dock oavlönat
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids