• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Wilowa
    Ari Gold skrev 2011-08-31 19:33:20 följande:
    Nej det är samma lag som gäller i hela sverige. Du har rätt att vara ledig med barnet när du vill. Däremot måste du anmäla det (inte ansöka, då det inte finns någon som kan ge avslag)
    Jo jag svarade lite utan att tänka efter...lagen är den samma, alltså skolplikt från ettan, men reglerna kan se olika ut. På vår skola vill de att man söker ledigt även i förskoleklass som en träning inför skolan.
  • Shea 1
    Wilowa skrev 2011-08-30 20:57:17 följande:
    Fast om fritids ansvarar för skolskjutsbarnen så skulle ju det även gälla ett barn med lediga föräldrar.

Svaret på detta problem är ju som sagt olika beroende på om man svarar utifrån skolans ansvar eller ens personliga åsikt.

Ja, fritids ansvarar för ALLA skolskjutsbarn hos oss, även de som har lediga föräldrar.
  • Norrskenet

Nu har det ju löst sig för TS, men hos oss får barn som har föräldralediga eller arbetslösa föräldrar, vara på fritids upp till 15 timmar/vecka.

• smöla

Hur långt hade du till skolan?  Jag hade nog skjutsat. våra barn har 6 km till skolan, vi har skjutsat många gånger även fast det går buss 600m härifrån. Förstår om det är en kostnadsfråga men jag (och då menar jag mig) hade nog tyckt att det hade varit skönt för både mig samt barnen att få sova lite längre  ibland och tagit smällen med ökad kostnad. Men då bor vi på landet och är vana att alltid skjutsa barnen överallt. Skönt att det löste sig med fritids =)

• vetvadjagvill
    Norrskenet skrev 2011-08-31 22:09:38 följande:
    Nu har det ju löst sig för TS, men hos oss får barn som har föräldralediga eller arbetslösa föräldrar, vara på fritids upp till 15 timmar/vecka.

TS är varjen eller.. hon arbetar och har valt att vara ledig den dagen..Baromsorgen täcker upp föräldrarnas behov för arbete + resa till/från arbetet.

ledig dag = ingen omsorg.

Men många har egna regler och man får ha omsorg ändå.     
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-31 20:15:02 följande:
    Jo jag svarade lite utan att tänka efter...lagen är den samma, alltså skolplikt från ettan, men reglerna kan se olika ut. På vår skola vill de att man söker ledigt även i förskoleklass som en träning inför skolan.
    men fortfarande så bryter rektorn mot lagen om denne nekar ledighet för ett förskolebarn.
  • Satisfaction

Har läst tråden och håller med Jenny F.

Om detta gällde mitt barn hade jag gjort allt för att mitt barn inte skulle behöva stå ute ensam och vänta på att släppas in. Jag hade tagit bilen, bett min man ställa upp, pratat med skolan mm. Nu har det ordnat sig, bra det, men varför var inte TS lojal med barnet under väntan på ev. lösning? Här tycker jag att mamman svikit sin dotter.

• Uller
    Starkast skrev 2011-08-31 16:29:36 följande:
    Det är mer en regel skolan har, men det är ingen lag.
    Vill föräldern ha barnet hemma har skolan ingen rättslig rätt att kräva att barnet är i skolan. Håller föräldern barnet hämma har de ingen rätt att kräva att soc/polis hämtar barnet till skolan. Skolplikten gäller inte.

men regler för ordningens skull finns för att verksamheten ska fungera. Det blir ju svårt att ha en "förberedelse för skolan klass" och ungarna kommer och går.

Jag trodde att det bara var attvarsko på min dotters förskoleklass att hon skulle vara ledig 1 vecka innan höstlovet. Men enligt fröknarna måste jag skicka in en ansökan precis som skolbarnen, sedan ska rektorn gokänna denna. " är förskolan frivillig då?"

• amia01
    Satisfaction skrev 2011-09-01 09:58:27 följande:
    Har läst tråden och håller med Jenny F.

Om detta gällde mitt barn hade jag gjort allt för att mitt barn inte skulle behöva stå ute ensam och vänta på att släppas in. Jag hade tagit bilen, bett min man ställa upp, pratat med skolan mm. Nu har det ordnat sig, bra det, men varför var inte TS lojal med barnet under väntan på ev. lösning? Här tycker jag att mamman svikit sin dotter.

Och på vilket sätt har jag svikit min dotter? Jag har aldrig lämnat henne utan tillsyn, sett till att hon vetat var hon skall gå, och att det funnits vuxna som mött upp och tagit hand om henne.
    Problemet uppstod efter att hon varit där förra fredagen, diskuterades av personalen, och löstes på bästa sätt.
    Vad skulle jag gjort annorlunda tycker du?  
  • vetvadjagvill
    Uller skrev 2011-09-01 11:02:46 följande:

Jag trodde att det bara var attvarsko på min dotters förskoleklass att hon skulle vara ledig 1 vecka innan höstlovet. Men enligt fröknarna måste jag skicka in en ansökan precis som skolbarnen, sedan ska rektorn gokänna denna. " är förskolan frivillig då?"

skollagen gäller

skolplikt gäller för grundskola ej f-klass 
  • Satisfaction
    amia01 skrev 2011-09-01 11:08:14 följande:
    Och på vilket sätt har jag svikit min dotter? Jag har aldrig lämnat henne utan tillsyn, sett till att hon vetat var hon skall gå, och att det funnits vuxna som mött upp och tagit hand om henne.
    Problemet uppstod efter att hon varit där förra fredagen, diskuterades av personalen, och löstes på bästa sätt.
    Vad skulle jag gjort annorlunda tycker du?  
    Ber om ursäkt, fick uppfattningen att det pågått en längre tid (flera fredagar), men så var visst inte fallet.
  • Ari Gold
    Uller skrev 2011-09-01 11:02:46 följande:

"Fröknarna" har fel. Du behöver inte lämna nin en ansökan för det finns ingen som har rätt att avslå den- Däremot en anmälan, så att de vet att barnet är borta.
  • Wilowa
    vetvadjagvill skrev 2011-09-01 08:40:16 följande:
    TS är varjen eller.. hon arbetar och har valt att vara ledig den dagen..Baromsorgen täcker upp föräldrarnas behov för arbete + resa till/från arbetet.

ledig dag = ingen omsorg.

Men många har egna regler och man får ha omsorg ändå.     
    Fast detta handlar ju inte om barnomsorg, det handlar om att skolan har ett tillsynsansvar för barnen som kommer med skolskjuts. Det gäller ju samma för äldre skolbarn utan fritids, nån måste se till dessa barn från det de kommer med bussen/taxin tills det att första lektionen börjar.
  • Sveasson
    k girl skrev 2011-08-31 14:42:07 följande:
    Naturligtvis borde SKOLAN ha löst situationen att barn lämnas oövervakade redan innan skolstart, istället för att lämpa över det ansvaret på föräldrarna.
    Självklart, jag menar det är ju helt orimligt att föräldrarna ska ha något som helst ansvar för sina barn. Det ska ju självklart gå att skicka iväg dem så tidigt som möjligt så man slipper dem och kan skylla på någon annan om något händer dem.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-09-01 08:51:58 följande:
    men fortfarande så bryter rektorn mot lagen om denne nekar ledighet för ett förskolebarn.
    Jo, men för verksamhetens skull vill de att barnen kommer...alltså ett önskemål från lärarna och inte ett krav från rektorn. Det är mer den oplanerade ledigheten de vill åt, mer när föräldrarna kommer på samma morgon att de vill ha barnet hemma.
  • Wilowa
    Sveasson skrev 2011-09-01 22:12:51 följande:
    Självklart, jag menar det är ju helt orimligt att föräldrarna ska ha något som helst ansvar för sina barn. Det ska ju självklart gå att skicka iväg dem så tidigt som möjligt så man slipper dem och kan skylla på någon annan om något händer dem.
    Du tycker alltså att föräldrarna ska köra dem till skolan trots att en buss eller taxi åker samma väg med syfte att köra barnet till skolan? Då unrar jag varför barn upp till till trean-fyran överhuvudtaget erbjuds skolskjuts, de är ju sällan ensamma hemma och behöver med andra ord oftast inte skolskjuts när föräldrarna jobbar. Visst ibland som i ts fall (må-to) kan man som förälder synka sina arbetstider så man åker samtidigt som barnet, men då kan man i de flesta fall köra barnen till skolan med.

Visst man kan tycka att föräldrarna ska köra för att lösa problemet, men det kvittar för skolan måste ha en lösning ändå. Om något fritidsledigt barn måste komma med skolskjutsen så ÄR det skolans ansvar oavsett vad vi andra tycker. Det gäller ju även de äldre barnen som inte längre har fritids, men där föräldrarna jobbar. Min erfarenhet är att det kan hända mycket runt dessa barn och de behöver någon vuxen som är med dem. Det kan annars bli ett perfekt tillfälle för mobbning och skadegörelse.
  • amia01
    Wilowa skrev 2011-09-02 07:41:45 följande:
    Du tycker alltså att föräldrarna ska köra dem till skolan trots att en buss eller taxi åker samma väg med syfte att köra barnet till skolan? Då unrar jag varför barn upp till till trean-fyran överhuvudtaget erbjuds skolskjuts, de är ju sällan ensamma hemma och behöver med andra ord oftast inte skolskjuts när föräldrarna jobbar. Visst ibland som i ts fall (må-to) kan man som förälder synka sina arbetstider så man åker samtidigt som barnet, men då kan man i de flesta fall köra barnen till skolan med.

Visst man kan tycka att föräldrarna ska köra för att lösa problemet, men det kvittar för skolan måste ha en lösning ändå. Om något fritidsledigt barn måste komma med skolskjutsen så ÄR det skolans ansvar oavsett vad vi andra tycker. Det gäller ju även de äldre barnen som inte längre har fritids, men där föräldrarna jobbar. Min erfarenhet är att det kan hända mycket runt dessa barn och de behöver någon vuxen som är med dem. Det kan annars bli ett perfekt tillfälle för mobbning och skadegörelse.
    Precis!
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids