• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 20:28:18 följande:
    Men barnet som ska vara i skolan, koncentrerad och pigg kan du väcka JÄTTEtidigt?
    Den lilla är ju bara att sätta in i bilen och sen äta frukost etc. när ni kommer hem igen.
    Som sagt var så blir tiden den samma om hon får frukost på fritids.
  • amia01
    Myzan skrev 2011-08-30 19:41:20 följande:
    Helt ärligt. Både du och pappan är hemma på fredagar, ni har en dotter som får stå själv ute på skolgården i 30 minuter för att INGEN av er känner för att skjutsa henne???

Ok att ni har rätt till skolskjuts, man har rätt till många saker i livet, men helt ärligt om ni ser ett problem med att hon är ensam så får ni väl baske mig lyfta på röven och skjutsa henne!!!!!!
    Som sagt var så jobbar pappan - kan inte vakta lillebror. Och varken dottern eller vi ser något problem med att vänta på skolgården - bara det funnits vuxna i närheten och att det gällde samma för alla barn.
  • starchick

Det är jobbigt att släpa upp  lillebror och du är ledig på fredagar? Man är väl aldrig ledig som förälder??! Och ibland är det jobbigt att vara förälder. 

• amia01
    Snösparv skrev 2011-08-30 21:33:35 följande:
    Har varit med om detta som personal. Att barnen kom till skolan innan den började och inte hade fritidsplats. Vi hade personal ute som hade tillsyn så att barnen inte var ensamma ifall nåt skulle hända. Som jag förstod det är skolan skyldig att ha tillsyn, även om det då inte är tal om någon pedagogisk verksamhet som fritids.
    Låter som en bra lösning.
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 21:50:30 följande:
    Du skrev att han jobbar hemifrån och att ta hand om sitt yngsta, sovande barn fram till ca kl:8 - 8.10 är ju inget problem om man inte vill göra det till ett problem.
    Han är lantbrukare och är i stallet eller i skogen så dax på morgonen.
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 21:50:30 följande:
    Du skrev att han jobbar hemifrån och att ta hand om sitt yngsta, sovande barn fram till ca kl:8 - 8.10 är ju inget problem om man inte vill göra det till ett problem.
    Dessutom tar det ca 20 minuter att åka enkel väg, så det blir 7.30-8.10...
  • amia01
    starchick skrev 2011-08-30 22:01:24 följande:
    Det är jobbigt att släpa upp  lillebror och du är ledig på fredagar? Man är väl aldrig ledig som förälder??! Och ibland är det jobbigt att vara förälder. 
    Inget stort problem för mig, men lillebror behöver sova ut efter en jobbig vecka på dagis - en anledning till att vara hemma.
  • Mallhin

Arbetar själv på fritids och har låtit barn komma in även om deras förälder varit ledig den dagen. KLart man försöker hjälpa till så gott det går.

Hoppas rektorn tar ett beslut att det är okej, vi har aldrig tagit upp det med rektorn ens utan anser att ett litet barn ska inte behöva stå ute på skolgården själv så tidigt på morgonen..
    Har du pratat med fritidspersonalen? Och vad sägder dem (har inte läst hela tråden)=

• curiosa

Så skulle det bli här oxå men efter lite diskussioner så får barnen vara på fritids/skolan den tiden som skolskjutsen kommer.
    För oss är inte problemet på morgonen utan på em då de slutar 12 och skjutsen först går ett par timmar senare.

• sandra04

Ta upp det med rektorn du. Du betalar ju ändå för din plats.På våran skola så väljer vi tider själva för fritids även om vi är lediga.

Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids