• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Eva 081
    amia01 skrev 2011-08-30 14:21:29 följande:
    Nej, jag är bara "ledig". Har gått ner i tid för att hinna med familjen
    Du har inga garantidagar att ta ut på fredagarna?
  • LivL

1. Fråga varför i h-e vissa barn är välkomna när föräldern är ledig och vissa får stå ute själva!!!

2. Föreslå att dottern iaf får vara inomhus på fritids. Hon kan ju ta med sig en frukt eller nåt.

• häxan hedda 3

Då förskoleklassverksamhet är en frivillig verksamhet varför inte låta även dottern vara ledig på fredagar?

Har hon fritidsplats annars?

• amia01
    Mallhin skrev 2011-08-30 22:18:17 följande:
    Arbetar själv på fritids och har låtit barn komma in även om deras förälder varit ledig den dagen. KLart man försöker hjälpa till så gott det går.

Hoppas rektorn tar ett beslut att det är okej, vi har aldrig tagit upp det med rektorn ens utan anser att ett litet barn ska inte behöva stå ute på skolgården själv så tidigt på morgonen..
    Har du pratat med fritidspersonalen? Och vad sägder dem (har inte läst hela tråden)=
    Tyvärr var det just dom som satte stopp. För övrig förskolepersonal var det ok, men när fritidsfröken kom efter frukosten så var det inte ok längre...
  • amia01
    LivL skrev 2011-08-30 22:59:31 följande:
    1. Fråga varför i h-e vissa barn är välkomna när föräldern är ledig och vissa får stå ute själva!!!

2. Föreslå att dottern iaf får vara inomhus på fritids. Hon kan ju ta med sig en frukt eller nåt.
    Jo, det hade jag nog gjort oxå, om jag inte hade haft en klok man som tyckte det var bättre att låta personalen lösa problemet själva - det är ju faktiskt dom som har ansvaret, och de flesta tyckte ju att det var ok. Dom har ju lovat på eget initiativ att kolla med rektorn vad som gäller, och det är nog det bästa om det går lösa utan för mycket bråk
  • amia01
    Eva 081 skrev 2011-08-30 22:46:38 följande:
    Du har inga garantidagar att ta ut på fredagarna?
    Näpp, dom använder jag för långa sommarlov tillsammans med barnen
  • Emeli
    amia01 skrev 2011-08-30 21:50:31 följande:
    Jag håller inte med om att det behövs fritids - jag skulle vara väldigt nöjd om alla barn som åkte skolskjuts fick vara ute och vänta, men då ska det gälla lika för alla, och det måste finnas vuxna som har koll på barnen.
    Kommer du att ha samma inställning när ditt lilla barn (6 år) får stå ute och frysa 30-40 minuter en kall och mörk decembermorgon?
  • amia01
    Emeli skrev 2011-08-30 23:05:23 följande:
    Kommer du att ha samma inställning när ditt lilla barn (6 år) får stå ute och frysa 30-40 minuter en kall och mörk decembermorgon?
    Upplyst skolgård och bra med kläder på så ser jag detinte som något stort problem.
    OK om det är under -20, vilket faktiskt händer några dagar om året här hos oss, så blir det ju tufft. Men de få gångerna ser jag inget problem med att de skulle kunna tränga ihop sig i det lilla kapprum som är öppet.

Tycker det känns mycket värre att hon utesluts ur gruppen, där flera av de andra barnen inte heller har "rätt" till fritids om man läser reglerna, men där olika undantag redan gjorts av olika skäl...  Börjar man trixa med reglerna så borde man väl göra det så att det bra för alla?
    Och dessutom var det för ett par år sedan en grannes sexåring som tvingades vara ensam ute på samma sätt, med en grupp äldre barn och utan tillsyn. Slutade med flera otäcka övergrepp och polisanmälan. Vill inte att det ska hända vår dotter. Kanske därför jag är lite extra envis
  • pluppfamiljen

usch jag får ont i hjärtat när jag läser det där blir hin inte rädd för de stora killarna och tänk om de bestämmer sig för att vara dumma med henne? hoppas rektorn löser det min son fick åka ensam när det behövdes 

Blivande 6 barns mamma
  • amia01

Hon är rätt kaxig, och har hittills inte råkat ut för några elaka barn, så hon är lyckligt omedveten om mammas oro
    Men jag kommer att se till att hon inte behöver vara ensam med dom utan att det finns vuxna i närheten, problemet är bara att hitta en bra lösning för alla.
    Skolan är också väldigt medveten om problemet, så jag skulle bli förvånad om hon inte får gå till fritids trots allt. Synd bara att fritidsfröken inte tänkte lite längre innan hon tog upp diskussionen.

Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids