• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • MammaHela
    Wilowa skrev 2011-08-30 20:20:10 följande:
    I och med att skolskjutsen som skolan ordnat kommer till skolan så tidigt så har skolan ansvaret. Jag vet att frågan var uppe när jag jobbade i skolan. Vi kom fram till att vi var ansvariga. Dessutom så gäller skolans försökring även när barnet är på väg till och ifrån skolan. Om jag inte minns fel så ligger det i skolans ansvar att lösa problem som uppstår längs skolvägen med och de ansvarar för att skolvägen är säker för barnen. Skolan jag jobbade på tog detta ansvaret, men om de var tvungna enligt lagen är jag bara nästan säker på...det var några år sedan.
    fast beror inte det på hur skolskjutsen fungerar, om skoleleverna får åka med vanliga linjetrafiken så kan inte skolan styra över när eleverna kommer till skolan.

Så är det i alla fall i den kommunen som jag har lite insyn i, skoleleverna får åka med vanliga länsbussen och det har skolan inget att göra med när de kommer till skolan.
  • Starkast
    amia01 skrev 2011-08-30 11:25:14 följande:
    Vill inte behöva väcka lillebror så tidigt + att det inte är gratis att åka fram och tillbaks heller + att hon har rätt till skolskjuts och då bör man väl kunna få det att fungera praktiskt på skolan också utan att barnen ska behöva känna sig så särbehandlade helt i onödan som jag ser det.
    Om man följde reglerna lika för alla vore det ju inget problem - ingen skolskjuts till de som går på fritids. Och om man ska göra undantag från den regeln, så måste man ju få det att funka för alla.
    Men barnet som ska vara i skolan, koncentrerad och pigg kan du väcka JÄTTEtidigt?
    Den lilla är ju bara att sätta in i bilen och sen äta frukost etc. när ni kommer hem igen.
  • Wilowa
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:27:32 följande:
    fast beror inte det på hur skolskjutsen fungerar, om skoleleverna får åka med vanliga linjetrafiken så kan inte skolan styra över när eleverna kommer till skolan.

Så är det i alla fall i den kommunen som jag har lite insyn i, skoleleverna får åka med vanliga länsbussen och det har skolan inget att göra med när de kommer till skolan.
    Det ska inte ha någon betydelse, skolan har ansvaret ändå vad det gäller små barn. Vem ska annars bära ansvaret för om det skulle hända nåt? Föräldrarna kan ju knappast förväntas passa barnen då skolskjutsen endast gäller för barnet.
  • MammaHela
    Starkast skrev 2011-08-30 20:28:18 följande:
    Men barnet som ska vara i skolan, koncentrerad och pigg kan du väcka JÄTTEtidigt?
    Den lilla är ju bara att sätta in i bilen och sen äta frukost etc. när ni kommer hem igen.
  • Neave

Har inte läst allt, men när jag jobbade på kommunalt fritids så fick barnen vara där även om föräldrarna var lediga. Förskolebarn fick dock  och får fortfarande inte vara på förskolan när föräldrarna är lediga.

• Sveasson

Men jag fattar inte problemet? Du är ju ledig, då är det väl självklart att du sjutsar henne så hon slipper vara där så himla tidigt och istället får äta frukost hemma?

• k girl
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:27:32 följande:

MammaHela skrev 2011-08-30 20:10:55 följande:
    fast står det någonstans att skolan ska ha ansvar innan skoldagen börjar? Jag har inte sett det någonstans. Är barnen inskrivna på fritids har fritidspersonalen ansvar innan skoldagen börjar och skolans ansvar börjar.

Jag vet att barnen är försäkrade från det de lämnar hemmet, men är skolan ansvariga innan skoldagen börjar? Vart står det?

Skolan har tillsynsansvar såväl en stund innan skolan börjar som efter skolan har slutat, och inte enbart på schemalagd skoltid. Detta enligt Justitieombudsmannen [källa]. Tillsynsansvaret varierar naturligtvis, precis som det står skrivet i Föräldrabalken, med barnets ålder bland annat. Därför spelar det ingen roll huruvida skolskjutsen består av ett skolkort på linjetrafiken eller särskilt upphandlad skolskjuts. I det här fallet är det rimligen så att skolan bör ordna med tillsyn - vilket en sexåring behöver - då den upphandlade skolskjutsen har en sådan tur att barnet får vänta i en halvtimme på skolans område.
  • Shea 1

Jag är själv lärare och på vår skola fungerar det såhär:

Fritids ansvarar för fritidsbarn och skolskjutsbarn fram till 8.10 då skolan börjar. För övriga barn ansvarar mamma och pappa fram till 8.10. Om det bara gällde ett barn skulle vi antagligen släppa in det barnet och ge det frukost.

MEN om resten av familjen var hemma så skulle jag allt låta sexåringen sova och äta hemma i lugn och ro och sedan köra henne till skolan själv. Det handlar ju bara om 12 km en gång i veckan? Men det är jag det...    

• Wilowa
    Shea 1 skrev 2011-08-30 20:51:47 följande:
    Jag är själv lärare och på vår skola fungerar det såhär:

Fritids ansvarar för fritidsbarn och skolskjutsbarn fram till 8.10 då skolan börjar. För övriga barn ansvarar mamma och pappa fram till 8.10. Om det bara gällde ett barn skulle vi antagligen släppa in det barnet och ge det frukost.

MEN om resten av familjen var hemma så skulle jag allt låta sexåringen sova och äta hemma i lugn och ro och sedan köra henne till skolan själv. Det handlar ju bara om 12 km en gång i veckan? Men det är jag det...    

Fast om fritids ansvarar för skolskjutsbarnen så skulle ju det även gälla ett barn med lediga föräldrar.

Svaret på detta problem är ju som sagt olika beroende på om man svarar utifrån skolans ansvar eller ens personliga åsikt.
  • Kinsale

Men ring rektorn själv och lägg fram problemet?
    Då kan du ju dessutom få veta direkt om det går eller ej. Jag hade ungefär samma problem som du med mina tvillingar (de var eg för gamla för att ha fritidsplats och skolskjutsen lämnade dem en bra stund innan skolan började). För oss löste det sig väldigt smidigt genom att jag ringde rektorn och snällt undrade om det fanns någon möjlighet för barnen att kunna vara på fritids på morgnarna. Det var inga problem alls, fick jag veta direkt i telefon. (Och så kallt som det var i vintras så var jag väldigt glad över det. )
    Rektorn sa själv direkt på telefonen att det rimligaste var att barnen var där och att hon skulle ta fram en blankett för fritidsplats vid speciella skäl. Så kanske kan det lösa sig smidigare än du tror, TS?

Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids