• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Maline
    svalan1980 skrev 2011-08-30 16:04:39 följande:
    Ring din skolchef och fråga.

I vår kommun kostar skolskjutsarna mellan 1 500 000 och upp till 3 000 000 per barn når de gäller individuella hämta/lämna.

Så ser verkligheten ut.
    Kan du ge en källa till dina siffror?
    Du tror inte att du har missuppfattat siffrorna och att 1.5-3 miljoner handlar om kommmunens totala budget.?

Jag har sett kostnadsuppgifter på skolskjutsar runt 4500-5000 per elev och läsår.

1.5-3 miljoner är helt orimliga siffror. Som jämförelse kan sägas att lönekostnaden för en person med en månadslön på 25 000 motsvarar ungefär en halv miljon om året ..
  • Totoolah

Jobbar själv på fritids. Min fråga blir då: Om du är ledig från jobbet, varför skjutsar du inte ditt barn till skolan? Vi har många skolskjutsbarn och de föräldrarna skjutsar sina barn till skolan de dagar de är lediga från jobbet. Även om du har rätt till skolskjuts så känns det väl ändå bättre än att barnet ska åka i väg så tidigt och dessutom vara själv på skolgården alternativt vara på fritids om du är ledig??

• Darling06
    amia01 skrev 2011-08-30 15:59:49 följande:
    Har inga problem med att lämna henne ute, men det som inte funkar är ju att alla hennes kompisar får gå in, och det bara är hon som måste stanna ute. Svårt att förklara för en 6-åring
    Ja nu var det inte det jag frågade utan frågan löd, Varför skjutsar du inte henne??
    Jag har heller inge preoblem med att lämna ute utan precis som du skriver, att lämnas ensam ute..
  • lovelight

Hahah, nu ser jag att jag räknat ännu mer fel. Drömmer *skrattar åt mig själv*

Lönekostnaden på 443 046 kr för en anställd plus lite andra omkostnader = 500 000 kr... Fördelat på de 100 barnen med skolskjuts blir det 5 000...

Hur som helst är 1,5 miljoner per barn och år orimligt för skolskjutskostnader.

• anok
    MonkeyLover skrev 2011-08-30 15:06:55 följande:
    Jag har jobbat på fritids, där var det lite samma problem. Vi löste det genom att de barnen som kom med skolskjuts tidigt och inte skulle vara på fritids hade med sig sin egna frukost, men åt tillsammans med oss på fritids, kan inte det vara en idé? När vi var klara med frukosten hade personalen som skulle vara ute första rasten, innan skolan, hunnit komma.
  • laural
    Totoolah skrev 2011-08-30 17:25:34 följande:
    Jobbar själv på fritids. Min fråga blir då: Om du är ledig från jobbet, varför skjutsar du inte ditt barn till skolan? Vi har många skolskjutsbarn och de föräldrarna skjutsar sina barn till skolan de dagar de är lediga från jobbet. Även om du har rätt till skolskjuts så känns det väl ändå bättre än att barnet ska åka i väg så tidigt och dessutom vara själv på skolgården alternativt vara på fritids om du är ledig??
    För att de hade 12 km till skolan. Det känns ju rätt onödigt när det faktiskt går en skolskjuts.
  • Buster78

Kan hon inte få komma in på fritids den stunden, utan att äta frukost?? så gör dom på min dotters fritids.

• Heisan
    S vali s skrev 2011-08-30 17:24:10 följande:
    Jag bor i Norrtälje kommun, där kostar skolresorna totalt 32 miljoner i år

Visst är skolresorna dyra för kommunerna men knappast rör det sig om miljonbelopp per elev
    Jodå, det är bara 30 elever som behöver skolskjuts i Norrtälje kommun
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Darling06
    laural skrev 2011-08-30 18:08:21 följande:
    För att de hade 12 km till skolan. Det känns ju rätt onödigt när det faktiskt går en skolskjuts.
    Fast..
    Nog åker man hellre 12 km en gång/v för sitt barns skull istället för att veta att stackarn står ensam på skolgården och hennes kamrater är på fritids..?
    Vill poängtera att jag givetvis tycker att Fritids ska släppa in flickan, frukost eller ej..
    men om det nu mot förmodan inte går så tycker jag att man som förälder är lite okänslig som låter barnet åka skolskjuts varje fredag när hon/han då vet att barnet kommer lämnas ensamt..
    Menar inget illa men jag personligen skulle nästintill må dåligt över att veta att mitt barn ej får komma in när vännerna får och för att lösa det så skulle jag skjutsa, oavsett avstånd!
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids