• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Trident5678
    amia01 skrev 2011-08-30 13:06:40 följande:
    Jo, det är en taxi som hämtar. Men den ska även hämta andra barn på andra ställen, och vår dotter åker "första turen", därför får hon vänta så länge på skolan.
    Då förstår jag

Måste barnen vara ute på skolgården innan skolan börjar? Det är ju en sak nu i början av terminen då det är någorlunda varmt. Men i vinter blir det ju kallt att stå utomhus. Jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon vuxen, som har uppsikt över/ansvar för barnen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • amia01
    Trident5678 skrev 2011-08-30 13:10:12 följande:
    Då förstår jag

Måste barnen vara ute på skolgården innan skolan börjar? Det är ju en sak nu i början av terminen då det är någorlunda varmt. Men i vinter blir det ju kallt att stå utomhus. Jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon vuxen, som har uppsikt över/ansvar för barnen.

Jo, jag tycker också det är konstigt. Finns ett litet kapprum på 2x3 meter där dom kan gå in om dom inte är för många, men hur bra och roligt är det? Och någon vuxen finns inte innan lärarna kommer och det brukar vara först runt 7.45 eller ännu senare. 
  • Purelyplatonic

Om du är f-ledig för det andra barnet den dagen så kan man väl få ha barn 1 på fritids.....eller har jag fel där? Men du kanske inte är f-ledig utan bara ledig på fredagar

• amia01
    Purelyplatonic skrev 2011-08-30 13:39:57 följande:
    Om du är f-ledig för det andra barnet den dagen så kan man väl få ha barn 1 på fritids.....eller har jag fel där? Men du kanske inte är f-ledig utan bara ledig på fredagar
    Nej, jag är bara "ledig". Har gått ner i tid för att hinna med familjen
  • Tuffen

Gäller inte skolans tillsynsplikt från det att barnet kliver av skolbussen? 

• svalan1980

Kanske på sin plats att upplysa er om att en skolskjuts av det aktuella slaget kostar ca 1,5 miljon kronor per år för kommunen. 

Ja, ni läste rätt 1 500 000 kronor, så det är inte bara ett busskort.

Döm själva om det är rätt prioritering av resurser. Personligen tycker jag att det är bättre med en lärare till i klassen och simundervisning. Vad tycker ni?

• Veladis

Om barnet har rätt till skolskjuts och den skolskjuts som går er tur går en viss tid bör rimligtvis skolans ansvar för omsorg gälla även de barn som inte har regelrät fritidsplats.

Min dotter åker periodvis skolskjtuts och här har de sparat in på turerna så vissa eftermiddagar går inte skolbussen hem förrän 14:40 fast barnen i förskoleklass-tvåan slutar 13:15. De barnen som berörs får vara på fritids och t om äta mellis dessa dagar.   Fast de inte har fritidsplats. Tydligen är det billigare att göra så än att ha en extra skolskjutstur kl ca kl 13:30.

De flesta barn som åker skolskjuts här har inte fritidsplats.  

• mamsen03

De finns (Iaf här,) en blankett man kan fylla i och söka fritids av speciella skäl

så om du vill ha fritidsplats till henne, så kolla om de finns hos er.

• Kodia

Att hon inte får gå in på fritids är ju inte så konstigt, men jag reagerar på att det är så lång tid innan skolan börjar, och på att det inte finns någon vuxen som har tillsynen!

Du kanske kan kolla med kommunen centralt vad som gäller?

• MonkeyLover

Jag har jobbat på fritids, där var det lite samma problem. Vi löste det genom att de barnen som kom med skolskjuts tidigt och inte skulle vara på fritids hade med sig sin egna frukost, men åt tillsammans med oss på fritids, kan inte det vara en idé? När vi var klara med frukosten hade personalen som skulle vara ute första rasten, innan skolan, hunnit komma.

Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids