• amia01

Problem med skolskjuts och fritids

Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...

Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
    Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
    Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.

Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.

Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
    Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!

• Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids
  • Philippa

Kan inte du skjutsa henne?

• Carisma95

Vi hade förvisso inte skolskjuts, men sambon körde alltid barnen på morgonen i samband med att han började jobba vid 07.30 och sen hämtade jag dem vid lunch.

Sedan bytte äldsta sonen starttid i samband med att han började nollan. Jag erbjöd mig t.o.m. att betala för att han skulle kunna vara på fritis en halvtimme (mellan 07.30 och 08.00) bara för att vi skulle slippa köra in barnen vi två olika tillfällen med så kort mellanrum (då vi bor utanför stan). Men det gick inte... Fyrkantiga regler, samtidigt som jag förstår att de måste dra gränsen nånstans.

Som tur var kunde vi justera tiden på mellansonens dagis istället, så nu kan båda lämnas vid 8. Annars hade det blivit ett jäkla flängande....Obestämd

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • amia01

Vill inte behöva väcka lillebror så tidigt + att det inte är gratis att åka fram och tillbaks heller + att hon har rätt till skolskjuts och då bör man väl kunna få det att fungera praktiskt på skolan också utan att barnen ska behöva känna sig så särbehandlade helt i onödan som jag ser det.
    Om man följde reglerna lika för alla vore det ju inget problem - ingen skolskjuts till de som går på fritids. Och om man ska göra undantag från den regeln, så måste man ju få det att funka för alla.

• amia01
    Carisma95 skrev 2011-08-30 11:22:34 följande:
    Vi hade förvisso inte skolskjuts, men sambon körde alltid barnen på morgonen i samband med att han började jobba vid 07.30 och sen hämtade jag dem vid lunch.

Sedan bytte äldsta sonen starttid i samband med att han började nollan. Jag erbjöd mig t.o.m. att betala för att han skulle kunna vara på fritis en halvtimme (mellan 07.30 och 08.00) bara för att vi skulle slippa köra in barnen vi två olika tillfällen med så kort mellanrum (då vi bor utanför stan). Men det gick inte... Fyrkantiga regler, samtidigt som jag förstår att de måste dra gränsen nånstans.

Som tur var kunde vi justera tiden på mellansonens dagis istället, så nu kan båda lämnas vid 8. Annars hade det blivit ett jäkla flängande....Obestämd

Jag har inget problem med att hon måste vänta 30 minuter innan skolan börjar - sånt är livet när man bor på landet. Men det som blir så jobbigt för henne är att se alla kompisar som får gå till fritids, när hon får stå ensam ute och vänta.
  • Trident5678
    amia01 skrev 2011-08-30 11:16:24 följande:
    Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
    Kan hon inte åka med de skolskjutsarna som kommer in 20-30 minuter senare?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Husis

Om bussen kommer in så tidigt finns väl personal på skolgården? Skolan har ansvaret från det att dottern kliver på bussen...

Kolla upp med rektorn! 

• amia01
    Trident5678 skrev 2011-08-30 11:28:29 följande:
    Kan hon inte åka med de skolskjutsarna som kommer in 20-30 minuter senare?

Nej, dom går ju inte förbi hos oss. 12 km till skolan, och lika långt till någon annan buss.
  • amia01
    Husis skrev 2011-08-30 11:29:27 följande:
    Om bussen kommer in så tidigt finns väl personal på skolgården? Skolan har ansvaret från det att dottern kliver på bussen...

Kolla upp med rektorn! 
    Just det jag funderar på. Finns ingen personal på skolan, förutom städerskan som är inne och städar någonstans i lokalerna.
    Min förhoppning är att dom tänker till lite, men annars får vi väl hjälpa dom. Tycker inte det är ok att lämna en 6-åring ensam.
  • Trident5678
    amia01 skrev 2011-08-30 11:59:00 följande:
    Nej, dom går ju inte förbi hos oss. 12 km till skolan, och lika långt till någon annan buss.
    Finns det ingen skoltaxi? Grannens barn hämtades med skoltaxi, när det inte gick skolbuss förbi. (Det kanske inte heter skoltaxi men det var en taxi som hämtade och lämnade barnen.)
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • amia01
    Trident5678 skrev 2011-08-30 12:03:24 följande:
    Finns det ingen skoltaxi? Grannens barn hämtades med skoltaxi, när det inte gick skolbuss förbi. (Det kanske inte heter skoltaxi men det var en taxi som hämtade och lämnade barnen.)

Jo, det är en taxi som hämtar. Men den ska även hämta andra barn på andra ställen, och vår dotter åker "första turen", därför får hon vänta så länge på skolan.
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids