Problem med skolskjuts och fritids
Har fått ett problem som ajg inte vet vad jag ska göra med...
Då jag är ledig på fredagar så åker dottern med skolskjutsen till förskoleklassen.
Hon lämnas på skolan ca 7.20, första lektionen börjar kl 8.
Tre av hennes klasskamrater åker med samma skolbuss och de går in på fritids och äter frukost innan skolan. Men eftersom jag är ledig så har jag inte rätt till fritidsplats, och vår dotter får stå ensam ute på skolgården och vänta.
Övriga barn i hennes ålder kommer endera med sina föräldrar till fritids före frukosten (vilket vår dotter också gör måndag-torsdag), eller med skolskjutsar 20 - 30 minuter senare. De enda barnen som finns på skolan under tiden hon får vänta är 3-4 killar, 11-12 år gamla, som kommer med en annan skolskjuts.
Känns så orättvist att hennes kompisar får vara på fritids men inte hon. Kanske för att jag råkar veta att den ena kompisens pappa inte heller jobbar, men ändå har fritidstid... Mina arbetstider har dom koll på, eftersom lillebror är ledig från dagis på fredagar också, så det är redan klart att vi inte kommer att kunna få fritids.
Personalen tycker inte heller det känns ok, och skulle ta en diskussion med rektorn. Men är det någon annan som haft samma problem, eller har ideer om hur vi kan gå vidare?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 12:35
Nu är det löst. Peronalen tackade för att vi ärligt frågat, och för att dom därför haft en möjlighet att diskutera det här problemet, som faktiskt rör flera barn. Lösningen är att de som behöver tillsyn har rätt till fritids på morgonen, på samma sätt som många av er svarat. En bra lösning för alla!