Inlägg från: Stinis83 |Visa alla inlägg
  • Stinis83

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Evelinas, det verkade som bra grejer :) Det jag köpte utöver det där var en snorsug (tror den heter Otri Baby) och koksaltlösning till från samma märke i engångspipetter. Sen köpte vi en rumptermometer också och den hade vi mycket nytta av. Lite OT kanske, men dottern hade lite problem med att sköta magen första månaderna så vi fick tips från BVC om att reta i ändtarmen med en febertermometer.

Men snorsug är mitt hetaste tips ifall de skulle bli förkylda eller snoriga. Ett annat hett tips är att köpa ett stort, plastat frottélakan att bädda med i er egen säng. Nån vecka efter förlossningen svettas man som en gris och vaknar med sjöblött täcke och dyngsur madrass, tror det är all vätska man samlat på sig som ska ut ur kroppen, sen kan man ju blöda och läcka mjölk också.

Chetti, fy det låter som en rätt ordentlig vurpa! Du får ta det lugnt nu, superkvinna :)

• Stinis83

Marlin, jag köpte Liberos serie till dottern och det blir nog det till sonen också :) Jag tyckte de var jättebra! Bepanthen salva är inget man behöver direkt, det kan man köpa om de skulle bli röda i rumpan. Vi köpte vanligt kroppspuder när dottern började bli röd nångång, det funkade också.

Jösses vilken dag jag har haft idag! Körde bil två gånger, och båda gångerna fick jag såna sdr som jag var tvungen att andas mig igenom. Lite läskigt för det var inte superlätt att koncentrera sig på körningen :) Tror att det får bli en tidig kväll ikväll, mår inte helt toppen och är så sjukt trött. Imorgon blir det förmodligen Ikea för att köpa byrå till bebisen så vi kan tvätta och vika in hans kläder, och komma i ordning med hans rum :)

• Stinis83

Ja man får testa sig fram :) Jag tror vi blandade både Natusan och Libero, har för mig att badoljan var från Natusan :) Vi använde iaf Natusan Sensitive våtservetter, jag tyckte de var bäst och luktade minst.

Jag förlorade också vänner men säger som du Hulken att det var deras förlust. De vänner som är kvar säger att både jag och min sambo är roligare än vi var innan vi fick barn, vi passar på att roa oss ordentligt när tillfälle bjuds. Och trots att vi har vänner som inte har barn och att de umgås med folk som inte har barn, så blir vi - och vår dotter - alltid medbjudna. Det är vänner det! De som försvann i samband med graviditeten saknar jag faktiskt inte längre. Och iom graviditeten och vår dotter så har jag fått så många nya vänner :)

• Stinis83

Chetti, jag fattar inte hur du orkar... :) Imponerande! :)

Canjjj, jag har tyvärr ingen aning om hur det funkar :S Men ring FK och hör med dem vad de säger, det går snabbare än man tror att komma fram :) Lycka till!

• Stinis83

Ja de var rätt intensiva, och läskiga eftersom jag för en gångs skull satt bakom ratten. Nu är det lite lugnare, de kommer inte tätt alls men de som kommer är lite halvkraftiga. Bm sa att de blir kraftigare när bebisen har fixerat sig, och ju fler barn man får. Sen får man ju inte glömma att man faktiskt är höggravid nu ;) Men det blir till att gå och lägga sig snart. Hoppas du får sova gott inatt och att du slipper få ont efter vurpan! Kram :)

• Stinis83

Hulken, så har jag också haft och har fortfarande! Man kan liksom inte stå upprätt utan får gå som en gammal tant ;) Jag tror det är att de fixerar sig och ligger och bökar så mycket på samma ställe så man blir öm. Bm sa även att när de är fixerade/står så långt ner så trycker de på en massa nerver som gör ont. Så det kanske är det? Jag fick bekräftat igår att min bebis är fixerad redan, dock ruckbar. Det är lättare att andas iaf och jag kan sova på rygg igen! :)

• Stinis83

Den kanske bara har lagt sig med huvudet neråt i god tid? :) Jag var också förvånad att min är fixerad (vecka 33) eftersom jag är omföderska, men det var inte så konstigt sa bm.

Hua, jag skulle aldrig kunna suga ut snoret själv, jag hade t.o.m svårt att göra det med snorsugen ;) Men det enda jag inte klarar är snor, slemhosta och spya, är nog därför :) Men jag hörde nånstans att små bebisar inte kan andas genom munnen? Stämmer det? :S

• Stinis83

Mariamx, jag använde bara någon droppe babyolja i badvattnet, och när vi hade bebismassage i mammagruppen på BVC. Jag fick höra på BVC att man inte ska smörja bebisarna såvida de inte blir jättetorra, eftersom huden liksom vänjer sig vid det. Jag har aldrig smort dottern med något, och nu när hon badar har jag ingen olja i vattnet heller :) Så du kan nog ha olivolja i badvattnet om du vill det :) Och man kanske inte behöver olja heller såvida bebisen inte börjar bli torr, då kan man ha i nån droppe?

• Stinis83

Tack Jempa och Carla :) Det blir nog en lugn dag utan Ikea imorgon, eller så får jag skicka sambon. Har precis suttit i över en timme och vaggat och vyssjat dottern som vaknade med både ögon- och öroninflammation som det verkar. När hon är sjuk är det bara mamma som duger :) Nu ligger hon och sover på min axel och jag är klarvaken. Stackars lilla plutt! Undrar hur man gör sen när båda vaknar mitt i natten?

Det blev lite för intensivt idag, tror det var det som triggade sdr. Sambon la nytt golv i köket efter fuktskadan så jag åkte till ett köpcentrum med dottern och min mamma. Sen var det kalas för dotterns kusin. Imorgon är det kalasdags igen men det får jag och dottern hoppa över.

Ja usch, snor, kräks och andra som slemhostar är så vidrigt! När jag jobbade på förskola och barnen hade snor som rann så höll jag på att spy... för att inte tala om när de spydde. Mjölkspya klarade jag också, men när vi började med smakportioner och vanlig mat så gick det inte. Jag minns en gång när dottern spydde ner mig, jag bara gav henne till svärfars tjej, hulkade hela vägen in i duschen och stod och skrubbade mig :) Tycker snorsugen är tillräckligt äcklig och ändå kommer det inte i närheten av munnen ;)

Jag köpte ett nagelkit med liten knipsare, trubbig nagelsax och små nagelfilar. I början får man bara riva av naglarna (eftersom de sitter ihop med huden har jag för mig?!) men jag vågade inte det så jag filade dem. Det hade jag med till bb, och det var tur för hon hade långa naglar när hon föddes. Ännu ett tips! :)

• Stinis83

Det blev inget Ikea för mig, jag är så trött så jag inte ens orkar sitta upp. Sambon fick åka själv och jag ligger och tittar på Robin Hood med dottern. Jag skulle få sovmorgon imorse eftersom jag inte sovit inatt, men vaknade av att sambon ropade från nedervåningen "STINAAAA! Kom ner omedelbart, Julia har kräkts!!!". Snacka om bryskt uppvaknande, och jag som har kräkfobi. Jag tog dottern och sambon tog hand om spyan :)

Jag vet inte vad hon är för sjuk, ögonen ser bättre ut, hon säger inget om öronen, kräktes upp all välling, äter inte och har fått feber...

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)