• Neo 11

Varför känguruvårdade inte du?

Hej alla prematurföräldrar!
    Jag jobbar på en neonatalavdelning på ett mellanstort sjukhus i Sverige. Vi har barn från 28 graviditetsveckor, och alltså inte de allra tidigaste barnen. Anledningen till att jag har ett helt anonymt konto är som ni säkert förstår, att inte riskera att något barn eller förälder som vårdas/vårdats hos mig "outas".

Så till orsaken till att jag startat tråden! På vår neoavdelning använder vi oss av NIDCAP och KMC, målet är 24 h känguruvård per dygn. Ända sedan jag började jobba har jag blivit väldigt förvånad över hur få som känguruvårdar sina barn, med den uppmuntran de får hos oss. Vissa barn känguruvårdas bara ett par timmar/dygn, ibland inga timmar alls. Andra känguruvårdas 10 timmar, men de flesta ligger runt 4-5 timmar per dygn. För mig är det väldigt viktigt att förstå varför föräldrarna gör detta val, dygn efter dygn, trots att vi är väldigt tydliga med att det bästa för barnet är hudnära vård. Det är naturligtvis väldigt viktigt att ingen skuldbeläggning sker från vår sida - då riskerar vi att anknytningen till barnet blir ännu svårare!

Jag förstår naturligtvis att det kan vara väldigt svårt att ta till sig att man fått ett barn när det är fött för tidigt, att man inte var redo för omställningen och att anknytningen kan ta tid. Jag förstår också att man blir väldigt trött - av hormoner, rädsla, oro, plingande larm, olika personal hela tiden, ny information osv.

Jag förstår att man behöver sova en hel natt utan plingande ibland, att man behöver få äta utan att hålla koll på CPAP ibland, att man behöver få komma ut ibland. Det ser jag som självklart!

Det jag inte förstår är när det snarare är ett undantag att barnet ligger på sina föräldrar än i sängen. Och för att kunna förstå föräldrarnas val så behöver jag er hjälp!

Snälla berätta varför ni valde att inte praktisera hudnära vård större delen av dygnet, jag är säker på att det finns många olika grunder till detta val. jag vore så tacksam för att få vidga min begränsade erfarenhet av detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-13 22:16
    OBS! Vill vara extra tydlig med att jag verkligen inte är här för att skuldbelägga någon, utan jag frågar därför att jag vill förstå och kunna sätta mig in i er situation.

• Svar på tråden Varför känguruvårdade inte du?
  • Dolly82

Mina pojkar kom i vecka 32+5, alltså inte jättetidigt. Fick ligga med övervakning och CPAP men mådde hela tiden bra.

Jag är förstagångsmamma. Jag väntade tvillingar och trodde att dom kunde komma tidigare, men inte så mycket tidigare. Jag fick dessutom snittas med urakut kejsarsnitt efter att vattnet gått och senare samma dag, ramlade tvilling 1's navelsträng ur mig när jag var på toa. Jag upptäckte att den hängde dubbelvikt när jag var på toa, larmade och sen var det full fart. Jag sövdes medans jag grät hysteriskt av rädsla, och visste inte hur mina barn skulle må när dom kom ut.

Det var en fruktansvärt att gå i genom. Ingenting blev som jag hade tänkt mig. Dom kom alldeles för tidigt och inte på det sättet jag trott... jag var tvungen att "fly" från sjukhuset emellanåt. Orkade inte se mammorna på BB på andra sidan dörren, som fick ha sina bebisar i en plastlåda vid sin säng, för att sen åka hem efter ett par dagar.

Mina två små äöslakde fågelungar, visste jag knappt hur jag skulle ta hand om. Vågade inte röra dom. Personalen på neo var bra, men inte tillräckligt bra. Det kändes som att dom trodde att vi visste hur vi skulle ta hand om våra barn. Dom talade inte om att dom tyckte att vi skulle känguruvårda, så hur skulle vi veta det? När vi sen fick in dom i en plastlåda på det som blev vårt rum, lät jag dom ligga och sova i lådan, för jag vågade fortfarande inte röra dom, av rädsla att något skulle hända. Jag levde på att dom hade sina andningslarm. Vågade inte gå och duscha om min man inte var där, ifall det skulle larma. Den dagen vi åkte hem var underbart, men fruktansvärt ångestfylld.. jag skulle ta hand om mina barn, själv, men min man givetvis. Men utan personal..

Man är så otroligt utsatt och känslig som förälder till barn på neo. Det tog lång, lång tid innan jag ens kunde prata om den tiden, utan att börja gråta. Jag önskar INGEN ett för tidigt fött barn. Det är en tid jag inte alls vill tänka tillbaks på.

• maddicken79

Jag tror att det största anledningen till att jag inte satt mer än 5-6 timmar per dygn var att jag var livrädd för att något skulle hända med det lilla liv jag satt och höll i.. Det kändes som dom var säkrare i sina sängar än ute... 24 timmar om dygnet hade jag inte orkat sitta det vet jag.. Å jag ska helt ärligt säga att jag kände ingen anknytning till dom barn som jag hade låg i kuvöser.. det är bara några månader sedan som jag har börjat förstå att barnen faktiskt är mina... Men iom att det kändes osäkert så ville jag inte ha dom ute mer än så... Å vissa dagar så var ju allt runt omkring hysteriskt.. Det plingade överallt vilket gav ännu mer oro över att ha dom ute inte var bra... Sen ville jag väl inte lägga mer jobb på personalen.. iom att dom var med när dom togs ut och skulle in igen...
    Så det är min anledning...  Bra eller dåligt jag vet inte.. Men jag vet att mina barn har mått superbra hela tiden och inte ens haft så mycket som en  förkylning på 9 månader ... Så det verkar ju ha fungerat det jag gjorde oxå...

• Pearl

Är detta någon ny form av vård för förtigt födda? Jag fick min äldsta son i v.32+2 för fem år sedan. Jag har aldrig hört talas om att det fanns. Ingen som sa något till oss iaf. Det var först kuvös och sedan värmesäng som gällde. Skulle man hålla så skulle personalen hjälpa en med alla sladdar och sånt. 

• Kazeer
    Pearl skrev 2011-07-24 21:27:38 följande:
    Är detta någon ny form av vård för förtigt födda? Jag fick min äldsta son i v.32+2 för fem år sedan. Jag har aldrig hört talas om att det fanns. Ingen som sa något till oss iaf. Det var först kuvös och sedan värmesäng som gällde. Skulle man hålla så skulle personalen hjälpa en med alla sladdar och sånt. 
    Känguruvård förespråkades i alla fall i Kalmar, när mitt första barn föddes i mars 2007. Det talades betydligt mindre om känguruvård, när mitt andra barn föddes i Lund i januari 2010.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • S vali s
    Pearl skrev 2011-07-24 21:27:38 följande:

Vår dotter föddes i sept 2005 och på den avd. hon låg förespråkade man kängruvård. det har förmodligen varit väldigt olika mellan sjukhusen vilken vårdform man förespråkar
    Den late får brått när det blir kväll
  • Dolly82
    maddicken79 skrev 2011-07-24 21:20:47 följande:
    Jag tror att det största anledningen till att jag inte satt mer än 5-6 timmar per dygn var att jag var livrädd för att något skulle hända med det lilla liv jag satt och höll i.. Det kändes som dom var säkrare i sina sängar än ute... 24 timmar om dygnet hade jag inte orkat sitta det vet jag.. Å jag ska helt ärligt säga att jag kände ingen anknytning till dom barn som jag hade låg i kuvöser.. det är bara några månader sedan som jag har börjat förstå att barnen faktiskt är mina... Men iom att det kändes osäkert så ville jag inte ha dom ute mer än så... Å vissa dagar så var ju allt runt omkring hysteriskt.. Det plingade överallt vilket gav ännu mer oro över att ha dom ute inte var bra... Sen ville jag väl inte lägga mer jobb på personalen.. iom att dom var med när dom togs ut och skulle in igen...
    Så det är min anledning...  Bra eller dåligt jag vet inte.. Men jag vet att mina barn har mått superbra hela tiden och inte ens haft så mycket som en  förkylning på 9 månader ... Så det verkar ju ha fungerat det jag gjorde oxå...
    Precis så! Satt jag med dom i famnen, så satt jag o stirra på monitorn med syresättnign och puls o allt sånt. Jag kände också att dom var tryggare i sina sängar, varför vet jag egentligen inte.
    Kände heller ingen anknytning i början. Jag kände att dom var mina, men min hjärna var inte riktigt med ändå, för att det hänt så plötsligt.
    En sköterska speciellt, var riktigt otrevlig och kunde inte alls förstå varför jag ville åka hem när jag blev utskriven från BB. Jag behövde komma hem en stund och landa, i en miljö som jag kände till.
    Dessutom fanns det inga rum lediga för oss så två nätter var jag tvungen att åka hem. Idag hade jag aldrig klarat av att lämna mina barn två nätter själva på sjukhus! Men då kändes det ok. Och jag visste ju att dom var trygga med personalen.
  • 4Happy4

min dotter föddes i v27 och var även liten för just den veckan, man var chockad, hade fruktansvärt ont efter en havandeskapsförgiftning och snitt och kunde inte stå upp i mer än några sekunder pga mkt lågt blodvärde, kunde heller inte gå dom första 2 veckorna..
    man var konstant orolig för sitt barn.. som man egentligen inte kunde förstå var sitt eget.. en liten mini bebis låg i en kuvös med massa slangar på en avdelning man delade med många andra, det kändes kallt och hemskt och det pep och plingade och personalen försökte hjälpa..
    man var rädd för att hålla sitt barn som endast vägde 800g, går hon sönder nu? kan hon andas om hon ligger såhär? varför tjuter larmet hela tiden när hon är hos mig? man höll stenhård koll på alla värden hon hade.
    allt var vääldigt stressande.. jag pumpade även mjölk var 3:e timme dygnet runt i 3 månader innan de tog tvär slut av all stress.
    jag grät mkt denna period.. plus att vi hade ett syskon på 1,5 som var med på sjukhuset hela tiden.
    en dag blev vi kallad på ett veckomöte om vår dotter, där sa sköterskorna rakt ut att: ni måste sitta mer med er dotter, hon behöver er!
    visst.. hon menade väl.. men att höra dom orden gjorde så ja brast ut i gråt.. jag ville bara springa därifrån.
    vi satt med henne så mycket vi orkade, vi tvättade henne och vägde och mätte tog hand om henne.. så mycket vi orkade..vi var helt slut.. vi bråkade om vem som skulle få sova på dagen medans den andre tog hand om syskonet..(!?) man kan inte förstå det i efterhand.. men de var jätte tufft. jag förstod aldrig vad läkarna sa.. jag tror jag var i min egen värld hela sjukhustiden. men är i chock..

• klaramamma
    4Happy4 skrev 2011-08-11 20:36:44 följande:
    min dotter föddes i v27 och var även liten för just den veckan, man var chockad, hade fruktansvärt ont efter en havandeskapsförgiftning och snitt och kunde inte stå upp i mer än några sekunder pga mkt lågt blodvärde, kunde heller inte gå dom första 2 veckorna..
    man var konstant orolig för sitt barn.. som man egentligen inte kunde förstå var sitt eget.. en liten mini bebis låg i en kuvös med massa slangar på en avdelning man delade med många andra, det kändes kallt och hemskt och det pep och plingade och personalen försökte hjälpa..
    man var rädd för att hålla sitt barn som endast vägde 800g, går hon sönder nu? kan hon andas om hon ligger såhär? varför tjuter larmet hela tiden när hon är hos mig? man höll stenhård koll på alla värden hon hade.
    allt var vääldigt stressande.. jag pumpade även mjölk var 3:e timme dygnet runt i 3 månader innan de tog tvär slut av all stress.
    jag grät mkt denna period.. plus att vi hade ett syskon på 1,5 som var med på sjukhuset hela tiden.
    en dag blev vi kallad på ett veckomöte om vår dotter, där sa sköterskorna rakt ut att: ni måste sitta mer med er dotter, hon behöver er!
    visst.. hon menade väl.. men att höra dom orden gjorde så ja brast ut i gråt.. jag ville bara springa därifrån.
    vi satt med henne så mycket vi orkade, vi tvättade henne och vägde och mätte tog hand om henne.. så mycket vi orkade..vi var helt slut.. vi bråkade om vem som skulle få sova på dagen medans den andre tog hand om syskonet..(!?) man kan inte förstå det i efterhand.. men de var jätte tufft. jag förstod aldrig vad läkarna sa.. jag tror jag var i min egen värld hela sjukhustiden. men är i chock..
    Fy sjutton för den sköterskan! Hade nån sagt så eller kritiserat mig på annat sätt under neo-tiden hade jag blivit helt knäckt... Vi satt ca 3 timmar om dagen var, jag hade tur med personalen som berömmde för tiden vi faktiskt satt. 5-6 timmar är ju långt ifrån 24-timmarsmålet vissa sjukhus verkar ha...
  • Eber

Det var praktiskt sett en omöjlighet med 5-6dropp övervakning 2-3 infarter, ja du kanske förstår.. slangar överallt och dessutom pumpa var tredje timme, och sondmata ett barn som kräks hela tiden...

• prematurmorsan

Jag tycker att sitta känguru med sitt barn är såklart otroligt viktigt. men jag måste hålla me Tiktok, de är inte praktiskt möjligt, jag och min sambo försökte sitta känguru så ofta de bara gick.. Men man måste få andas ibland. Våran prematurfödda dotter har också en storebror som behöver sin stimulans o tid med bara Mamma o Pappa också, så vissa dagar kan de lätt bli mindre tid över för känguru men såklart så ska man försöka sitta så mycke man bara kan och farmförallt orkar.. Känguru ska ju bara en mysig vård som gör att man klyter an till sitt barn, de ska inte behöva kännas som ett måste.. Tänk på att alla föräldrar är olika o orkar olika mycke.

Svar på tråden Varför känguruvårdade inte du?