Varför känguruvårdade inte du?
Jag satt kmc 1-2 ggr om dagen i ca 2 timmar åt gången( sen behövde jag alltid på toa;)) Oftast jag på förmiddagen och pappan på eftermiddagen då vi bodde hemma och har storasyskon som behövde oss båda. Situationen att föda för tidigt är allt annat än normal, man mår fruktansvärt dåligt psykiskt, ständigt dåligt samvete för båda barnen och då hade inte min lilla några större problem...Kmc 24 timmar om dygnet är enligt min åsikt inte långt från tortyr ( starkt ord, jag vet) att kanske inte kunna falla i djupsömn, inte kunna gå på toa när man egentligen vill, när äter man? Kommer personalen med mat? Inte alla par där pappan kanske är med på att dela upp kmc mellan sig? Jag vet inte...när du får ett fullgånget barn finns inga såna krav, då får man åka hem och fortsätta sitt liv och kan gosa hur mycket man vill.
Jag förstår helt tanken att det är oehört bra för barnet, men alla orkar inte och man mår så mycket sämre än man visar för personalen.
Jag låg i Kristianstad, där fanns ingen press alls, alla stöttade hur man än gjorde, där lyssnade de på hur man ville ha det.
Har i nuläget inga problem med anknytningen trots att jag inte låg 10 timmar kmc om dan, den riktiga anknytningen kom hemma, borta från pipande apparater och sjukhuslukt. När vi kom hem kunde vi sitta timmavis med henne i omgångar och mysa utan stress=)
Jag tror det är svårt för en del att förstå om man inte har fött prematurt själv, går inte att likna vid att föda fullgånget( jag har gjort båda)
Mitt råd till dig är att sluta fundera på varför de inte vill, utan glädjas över den kmc de faktiskt sitter.