TikTok skrev 2011-07-10 19:41:08 följande:
Målet kängruvård i 24 tim, hur fan funkar det i praktiken utan press? Jag håller med att kängruvård för det lilla barnet är oehört viktigt!! Men 24 tim? En utbränd mamma är ingen bra mamma, ännu mindre på en neonatalavd där det ständigt är press & oro! Låter bra, men fungerar knappast i praktiken. Kängruvård är extremt viktigt, jag såg föräldrar som kom & "hälsade" på sitt barn 1 ggr/dag då dom bodde 3 mil iväg & vägrade bo på patienthotell el RonaldMcDonaldhuset. Det var riktigt skrämmande när man sj satt där dag ut & dag in 14-16 tim/dygn i 4½ månad.
Man ska inte vara så snabb att döma andra föräldrar i en utsatt situation, varför dessa föräldrar valde att endast "kom och hälsade på" är deras ensak och förhoppningsvis valde dom en lösning som passade just deras familj allra bäst. Dom hade det nog tillräckligt jobbigt ändå utan att behöva bli dömda av betraktare utifrån...
Själv hade jag varit inlagd 8v. innan vår dotter slutligen föddes i v.31+0, efter att jag blivit utskriven från vårdavd. fanns ingen möjlighet för mig till övernattning på sjukhuset. Vi hade 5.8 mil - enkel resa till sjukhuset - hemma fanns två barn som befann sig i kris och behövde son mamma/bonuspappa precis lika mycke som vår nyfödda dotter på neonatalen.
Min man var precis mitt uppe i ett konsultuppdrag som han inte kunde lämna vind för våg så kort sagt vi försökte hitta en lösning där alla parter mådde så bra som det bara gick under en kort och mycket pressad tid.
För vår del innebar det att jag kom till sjukhuset vid åtta-nio på morgonen, pappan kom in under dagen och vid fem-sex lämnade vi sjukhuset men ibland redan vid tre-fyra tiden för att ta hand om våra barn hemma.
Fy f*n säger jag bara om någon annan förälder suttit där på neonatalen och förfastat sig över vårt val av lösning på en redan jobbig situation ...
Nu fem och ett halvt år senare kan jag bara konstatera att vår dotter mår alldeles ypperligt, aldrig haft några som helst anknytningsproblem och hela tiden varit en mkt framåt o social liten varelse - trots att hon vare sig kängruvårdades eller hade oss föräldrar hos sig dygnet runt, ja det var t.o.m så hemst att vi ( uppmuntrade av personalen ) faktiskt valde att under en dag inte besöka sjukhuset alls....