Varför känguruvårdade inte du?
Mina pojkar kom i vecka 32+5, alltså inte jättetidigt. Fick ligga med övervakning och CPAP men mådde hela tiden bra.
Jag är förstagångsmamma. Jag väntade tvillingar och trodde att dom kunde komma tidigare, men inte så mycket tidigare. Jag fick dessutom snittas med urakut kejsarsnitt efter att vattnet gått och senare samma dag, ramlade tvilling 1's navelsträng ur mig när jag var på toa. Jag upptäckte att den hängde dubbelvikt när jag var på toa, larmade och sen var det full fart. Jag sövdes medans jag grät hysteriskt av rädsla, och visste inte hur mina barn skulle må när dom kom ut.
Det var en fruktansvärt att gå i genom. Ingenting blev som jag hade tänkt mig. Dom kom alldeles för tidigt och inte på det sättet jag trott... jag var tvungen att "fly" från sjukhuset emellanåt. Orkade inte se mammorna på BB på andra sidan dörren, som fick ha sina bebisar i en plastlåda vid sin säng, för att sen åka hem efter ett par dagar.
Mina två små äöslakde fågelungar, visste jag knappt hur jag skulle ta hand om. Vågade inte röra dom. Personalen på neo var bra, men inte tillräckligt bra. Det kändes som att dom trodde att vi visste hur vi skulle ta hand om våra barn. Dom talade inte om att dom tyckte att vi skulle känguruvårda, så hur skulle vi veta det? När vi sen fick in dom i en plastlåda på det som blev vårt rum, lät jag dom ligga och sova i lådan, för jag vågade fortfarande inte röra dom, av rädsla att något skulle hända. Jag levde på att dom hade sina andningslarm. Vågade inte gå och duscha om min man inte var där, ifall det skulle larma. Den dagen vi åkte hem var underbart, men fruktansvärt ångestfylld.. jag skulle ta hand om mina barn, själv, men min man givetvis. Men utan personal..
Man är så otroligt utsatt och känslig som förälder till barn på neo. Det tog lång, lång tid innan jag ens kunde prata om den tiden, utan att börja gråta. Jag önskar INGEN ett för tidigt fött barn. Det är en tid jag inte alls vill tänka tillbaks på.