Anonym (Lina) skrev 2011-06-18 00:08:06 följande:
Det måste ha varit en riktigt jobbig situation eftersom det så lätt blir missförstånd. Kan tänka mig att du bara var ambitiös och hjälpsam och inte anade onåd... Låter riktigt jobbigt när frun konfronterar också! Hua... Skönt att höra att chefen stöttade dig! Antar att det är lika bra att vända sig till chefen i en sådan situation.
Jag tror att det hjälpte att chefen var en kvinna. Egentligen var det inte min närmaste chef, utom en mer uppsatt chef, men jag vände mig till henne för att jag inte ville ta upp det med min manliga chef.
Jag har även varit i situationer där man behöver ta på den vuxna patienten, och patienten blir upphetsad eller i alla fall berörd på något sätt. Och då är det beröring på okritiska områden vi pratar om, med påklädd patient. Det är viktigt att vara professionell i den situationen så att patienten inte uppmuntras, men inte heller behöver känna sig dum (jag utgår från att det är en "stämning" och inga närmanden vi pratar om).
Vi pratade faktiskt om detta i veckan, då en kollega berättade att hon själv varit hos en kiropraktor och att hon kände en jobbig stämning, då kiropraktorn bearbetade hennes skinkor och var helt tyst. Hon tyckte det var obehagligt och kände sig "besudlad" samtidigt som hon inte vågade säga ifrån.
Det är skälet till att man inte som vårdpersonal kan känna attraktion till en person som är i behov av en i yrkesrollen. Träffar jag någon i min yrkesroll är jag fullständigt trygg, för jag vet ramarna för min relation till patienten och min uppgift är att överföra den tryggheten till patienten samtidigt med själva innehållet i behandlingen/samtalet. Så fort jag har erotiska känslor för en patient sätts hela den grunden för patientkontakten ur spel, och därför borde jag genast avbryta kontakten.
Sen tror jag att anledningen till att jag inte har känt attraktion ens till väldigt snygga pappor, t ex, eller vuxna patienter är att kontakten filtreras genom yrkesrollen, och såna känslor har svårt att få fäste.
Däremot har jag känt en stark sympati för vissa patienter, och det kan också vara en fälla, som gör att man glider lite med yrkesrollen, på samma sätt som den tidigare nämnda frälsarrollen.