Anonym (effie) skrev 2011-06-10 17:56:12 följande:
Hur sätter man ord på det? Jag får fundera. Jag vet att jag lyckas iaf och fler med mig. Jag ser det inte som konstigt eller svårt. Däremot vet jag att det kan vara väldigt svårt att förklara för andra. Jag pratade med min väns man härom veckan och han framförde att han tycker det är skumt med manliga gynekologer. Det var faktiskt omöjligt att förklara för honom hur asexuellt ett läkar-patientmöte är.
Klart är att för mig öser man inte empati, värme och personlig närvaro ur samma brunn som man öser ur när man är privat, flirtig osv. De sitter inte ihop utan finns som resurser i en fristående från varandra.
Jag förstår precis hur du menar (skrev tidigare i tråden, är också läkare).
Ett ganska konkret (men lite extremt) exempel är när man under utbildningen skulle närvara på obduktioner. Att man fokuserar på att hitta orsaken till dödsfallet, och behandlar den avlidne med respekt, men man går inte in och tänker på hur det skulle ha varit om detta var min pappa eller mormor osv. Man håller en professionell distans.
Anonym (Lina) skrev 2011-06-10 17:59:51 följande:
Ok jag vet inte riktigt om jag har två brunnar på det sättet
Men ja... jag tror det kan vara lättare att upprätthålla distansen om man är läkare än om man är psykolog eller socionom faktiskt. Det är lite olika typer av relationer. Kanske...
Jag vet inte om så är fallet. Är visserligen inte insatt i hur utbildningen till psykolog/socionom ser ut, men som läkare tränas man i att bemöta patienten på ett professionellt sätt. Jag har en helt annan medvetenhet idag än jag hade innan kring hur jag förmedlar empati både verbalt och med kroppsspråk, och visst finns det patienter som har läst in för mycket men även där har jag lärt mig bemöta detta på ett sätt som visar respekt för patienten. De är i ett utsatt läge och visar sig svaga när de möter oss, fysiskt men ofta även emotionellt. Farhågor, privata problem, psykisk (o)hälsa...det är sådant man stöter på i så gott som alla specialiteter med patientkontakt.