Anonym (Lina) skrev 2011-06-10 20:51:41 följande:
Så anledningen till att du inte blir attraherad är att du inte blir attraherad av den typen av människor? Hade du jobbat inom ett annat område i din branch, där du mött den typ av människor som i allmänhet attraherar sig, så hade du alltså blivit attraherad? Hade du då kunnat jobba där?
Så hur bjuder du på dig själv utan att vara privat? Vad är det professionella som skiljer åt?
Jag har jobbat på flera enheter och inom flera områden inom mitt utbildningsområde. Grejen med socialt arbete är att man överlag arbetar med sociala problem och oavsett var jag arbetar så är det inte välfungerande människor jag träffar. Undantaget anhöriga när jag arbetade som handläggare för äldre. Men då är det människor i kris istället och jag har fokus på att hjälpa, inget annat.
Som jag skrev tidigare kan jag konstatera att någon är attraktiv, men jag ser inte personer på det sättet när jag arbetar. Jag tror ärligt talat att om den stora kärleken dök upp där skulle jag missa det. Just för att han är anhörig i kris, missbrukare eller annat. Jag tilltalas inte av att hjälpa personer med sociala problem på min fritid och skulle inte vilja leva med en man som var missbrukare och som innehar försörjningsstöd.
Det är svårt att beskriva vad det är som gör att jag bjuder på mig själv. Det handlar mycket om att anpassa sig efter situation. Ibland behöver jag vara strikt formell, extremt kunnig och nästan "avstängd". I många andra situationer låter jag en del av min värme komma fram, kan skratta ihop med klienten och ibland skämta. Min personlighet är ju att jag är kreativ och det är något jag kan använda mig av i arbetet.
Det professionella är att jag är politiskt korrekt, inte pratar om mig själv och säger t ex "så var det för min mamma också" eller berättar en massa saker om min privata person eller drar liknelser till mitt privatliv.
Det handlar en del om att inte skapa en vänskapsrelation då det då kan vara väldigt svårt att ge personen avslag om de tycker att man har blivit "vänner" eller kommit bra överens.
Jag är en myndighetsperson och är inte där för att vara deras vän. Inte så att jag måste vara paragrafryttare eller avpersonifierad men jag måste hela tiden tänka på mitt uppdrag och vad mitt agerande kan få för konsekvenser i andra sammanhang än just det i stunden.