• Anonym (Lina)

Du som är läkare, psykolog, lärare, behandlingsassistent, socionom eller liknande, hur hanterar du sexuell attraktion till patient/klient/elev?

Vad gör du i en sådan situation? Avbryter du ert samarbete och ger patienten/klienten en annan person att vända sig till eller jobbar du vidare med personen trots känslorna?

Har du blivit kär i en patient/klient/elev? Hur har du hanterat det?

Hur vanligt är det att man inleder en relation med patient/klient/elev eller tidigare patient/klient/elev? Vad tänker ni kring det? Vi vet ju alla att det är oetiskt och förenat med påföljder av olika slag men hur vanligt är det trots allt?

Har du som patient/klient/elev haft känslor för och/eller inlett ett förhållande med din läkare/psykolog/lärare/liknande?Hur upplevde du det?

Nyfikna frågor då jag hört talas om några sådana här fall och själv finner det högst olämpligt men jag skulle vilja veta hur "allmänheten" tänker kring dessa frågor och vilka erfarenheter som finns bland er! 

• Svar på tråden Du som är läkare, psykolog, lärare, behandlingsassistent, socionom eller liknande, hur hanterar du sexuell attraktion till patient/klient/elev?
  • Anonym (Lina)

Jag har vid ett tillfälle upplevt att läkaren, som vårdade mig ett dygn, haft ett särskilt gott öga till mig. Det var en intressant upplevelse. Jag är dock inte intresserad eftersom jag lever i ett lyckligt förhållande med en man jag älskar. Men jag undrar hur det kändes för läkaren. Troligtvis tände han bara på mig och tänker inte mer på det nu.

• Anonym (Egna erfarenheter)

Jag känner jag blir irriterrad när jag läser proffesionella arbetares svar. Vissa mer än andras. Är det nåt förakt som skall visas upp över människor som i beroendeställning får känslor för sin hjälpare? Och att hjälparen minsann som har ett maktförhåande till den som får behandlingen, står över detta på sitt märkvärdiga jobb. Det skall ju tydligen visas upp att jag som är ...vad det nu är, skulle aldrig känna nåt för en (simp el?) Patient , som är svagare, herregud, denne högutbildade Märkvärdighet har icke sådana känslor,för detta tillhör den mindre typ «vanliga Svensson.»

Att ett förhållande inom tex psykoterapin är tabu, är för att där existerar incesttabu, dvs, rent symboliskt representerar det detta tabu i samhället, att terapeuten många gånger är som en fadersgestalt för sin patient. Därför existerar bara inte sådant inom en proffesionell terapeuts vägar, han skulle aldrig kunna tända till under sådana omständigheter, inte så att han verkligen lät det överskrida incesttabut. Det skulle vara det värsta som kunnat hända terapeutens patient, allra särskilt om patienten söker just hjälp för sviterna av incest som hänt på riktigt.

Inom psykoterapin domäner pratar man om överföring och motöverföring. Det är inte säkert att en terapeut vill prata öppet om detta med sina kollegor, men under handledning. Det innefattar ju så mycket. Och i grund och botten kan det vara bra för patienten att känna starka känslor utan att bli utnyttjad för det. På så vis läks patienten och kanske kan bearbeta skuld o skam kring dessa känslor.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Egna erfarenheter) skrev 2012-05-22 19:53:49 följande:
    Jag känner jag blir irriterrad när jag läser proffesionella arbetares svar. Vissa mer än andras. Är det nåt förakt som skall visas upp över människor som i beroendeställning får känslor för sin hjälpare? Och att hjälparen minsann som har ett maktförhåande till den som får behandlingen, står över detta på sitt märkvärdiga jobb. Det skall ju tydligen visas upp att jag som är ...vad det nu är, skulle aldrig känna nåt för en (simp el?) Patient , som är svagare, herregud, denne högutbildade Märkvärdighet har icke sådana känslor,för detta tillhör den mindre typ «vanliga Svensson.» 
    Jag blir själv lite fundersam över hur en del så säkert kan säga att sådana känslor inte existerar från den professionelles håll men det får stå för dem, det är tydligt att det är så de upplever sina känslor. Jag tolkar dock inte svaren som att de inte får känslor för den andre pga märkvärdighet vs enkelhet utan snarare som att de upprätthåller något slags distans. Jag uppfattar inte heller svaren som förakt över de som får känslor för sin hjälpare!

Själv känner jag nog visst förakt för de som inleder en relation med en patient, särskilt när det gäller psykolog/psykoterapeut-patient, just av de skäl som du nämner. Handledningen är, som jag skrivit tidigare, till stor del till för att diskutera och ventilera känslor som man som terapeut kan få för sin patient. Kanske är detta inte lika "farligt" inom andra yrken (läkare, lärare)?
  • Anonym (tryckhär)

För mig är det tvärtom. Jag har blivit förälskad i min socialsekreterare. Det är helt sjukt. Fanns vibbar där från början, och tror hon flirtar med mig också. Har t.o.m kollat om hon har ring, det har hon inte. Jag vill säga nåt till henne. Och vet att jag hon i såna fall i fortsättningen inte kan handha mina ärenden.

• Anonym (Lina)
    Anonym (tryckhär) skrev 2013-05-30 18:08:12 följande:
    För mig är det tvärtom. Jag har blivit förälskad i min socialsekreterare. Det är helt sjukt. Fanns vibbar där från början, och tror hon flirtar med mig också. Har t.o.m kollat om hon har ring, det har hon inte. Jag vill säga nåt till henne. Och vet att jag hon i såna fall i fortsättningen inte kan handha mina ärenden.
    Om känslorna är ömsesidiga bör hon inte hanha dina ärenden, nej. Om du säger något ska hon inte bjuda in till något, det vore oprofessionellt. Det är inte ditt ansvar. Du kan säga saker och hon ska inte gå med på något.
  • Anonym (s)

Jag är man så det är inga problem att ignorera sexuell attraktion, haha.

• Anonym (Lina)
    Anonym (s) skrev 2013-05-31 18:12:54 följande:
    Jag är man så det är inga problem att ignorera sexuell attraktion, haha.
    Vad menar du?
  • Anonym (s)
    Anonym (Lina) skrev 2013-05-31 18:13:40 följande:
    Vad menar du?
    Jag tror de flesta män är rätt vana att känna sexuell attraktion till personer det aldrig bli något med sen tonåren. Det blir liksom inte mer än "hon var snygg, henne skulle jag kunna tänka mig att ligga med" sen går man vidare.
  • Velouria
    Anonym (anti) skrev 2011-06-27 20:28:06 följande:
    Socionomen hade polisanmält klienten för sexuellt överfall för hur kan socionomen göra fel någonsin?
    Fus Ro Dah
  • Anonym (social. sekr)

Jag arbetar som socialsekreterare och jag har aldrig ens tänkt tanken att en klient skulle vara attraktiv. Vad det beror på vet jag inte men gissar på att det beror på att jag är lyckligt gift.

Jag anser dock att ingen relation ska inleds förrän klienten fått ny handläggare då det är direkt olämpligt och åtalbart (om jag inte missminner mig, rätta mig om jag har fel) då det kan betraktas som missbruk av maktställning.

Däremot har en kollega till mig på ett tidigare jobb varit särbo med en klient dock var det inte hennes klient, utan klienten hade en annan handläggare. Men jag kommer ihåg att det tisslades och tasslades om det och att övriga kollegor ansåg att det var konstigt, vilket jag också tycker. 

• Anonym (SocTant)

Vad gör jag?Har fått känslor för min klient! Måste jag alltså berätta detta för både klienten och chefen?? Trodde aldrig detta skulle hända mig! Vet inte hur det hat gått till men min klient har smickrat mig konstant och jag har fallit för honom.

• Anonym (oj)
    Anonym (SocTant) skrev 2018-12-12 13:50:01 följande:

Vad gör jag?Har fått känslor för min klient! Måste jag alltså berätta detta för både klienten och chefen?? Trodde aldrig detta skulle hända mig! Vet inte hur det hat gått till men min klient har smickrat mig konstant och jag har fallit för honom.

Du bör nog avbryta kontakt!
Svar på tråden Du som är läkare, psykolog, lärare, behandlingsassistent, socionom eller liknande, hur hanterar du sexuell attraktion till patient/klient/elev?