• WannabeFler

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej!

Efter litet uppehåll och tid för eftertanke är jag tillbaka i tråden. Spännande med så mycket på gång. Varmt lycka till Fru xx och håller tummarna för er Myran, NinaCamilla, Lyckligtlottad och ni andra som är på gång.

Ge inte upp.

För egen del lyser faktiskt mirakulöst nog hoppets lykta fortfarande. Detta trots att jag efter tredje och sista insättningsförsöket med absolut sista embryot i reserven (som hade hunnit bli en långtidsodlad blastocyst) fick en blödning i fredags och var säker på att det nu var kört och att missfall var på G.

Har ju haft flera missfall förut och kramperna som kom kändes igen...

Men blödningen var helt annorlunda, sparsam och tog slut eftermiddagen därpå. Kändes inte som vad jag hade förväntat mig. Väntade några dagar på mer blödning men som inte kom, trots en del värk i magen.

Talade med en MVC-sköterska som inte heller tyckte det lät som ett typiskt missfall, särskillt inte som mina gravidsymtom kvarstår och märks allt mer... Hon skickade i alla fall remiss för mig för tidigt ultraljud. Ska dit på måndag... Tänk OM det finns liv kvar där inne?!? *hoppas* :)

Lycka till också Ypke. Tänk på att det går en smidig buss från färjan till kliniken, MEN den tar inte kort så ni måste ha euro-kontanter till biljetten. 2,50 per person. Man kan växla på färjan om ni inte gjort det i förväg.

Så nu väntar jag på domen på måndag och önskar er alla en skön lördagkväll.

Tack för allas omtanke när det var som tuffast och tack för att ni finns.

Kramar!

• WannabeFler

Hej alla fina tappra kämpar!

Jag är fortfarande gravid. :)) På väg in i vecka åtta och igår fick vi se en suddig liten prick men med ett tydligt pickande hjärta. Så jag är kvar i matchen, men än kan mycket hända...

På fredag har jag läkarsamtal på den MVC jag hoppas få höra till, men det finns en stor risk att de inte tar emot mig för att det inte är en normal befruktning utan ett ÄD. :((

Hoppas hoppas så att de gör ett undantag och tar emot mig och inte skickar bort mig.

Så tjejer, även om statistiken inte är så lovande så går det att bli med barn med hjälp av ÄD! :) Visst Lie och Dustpuppy.

NinaCamilla: tredje gången gillt. :)

Ypke; på det fina biblioteket finns även gratis wifi ifall ni har glädje av det. Be bara om kod i receptionen.

Kram från mig !

• WannabeFler

Ja, Dustpuppy; och Jag! :))

Hur långt gången är du nu?

Ja puh den här känslimässiga berg-och-dal-banan är sannerligen ingen barnlek... ;)

Nu Lyckligtlottad ska det bli din tur. Hoppas hoppas hoppas!!

Tuvalina, statistiken och chanserna är betydligt högre med ÄD än vanlig väg. Någonstans har jag sett siffror som 1/3 ÄD resulterar i graviditet (därmed inte sagt barn) och 1/5 är motsvarande siffra vid vanliga försök. Men andra har kanske andra siffror.

Lie; det är Södra BB i Stockholm jag hoppas få plats på. Det har kombinerad mvc, förlossning, bb OCH bvc alltså ett helhetsperspektiv men där de kräver normal förväntad graviditet och förlossning för inskrivning. Nån som har erfarenhet av dem? Om inte jag tas emot får det bli mitt lokala Mvc, det blir nog bra det med. Önskade bara att man togs emot utan krångel. Man kämpar ju så för att komma dit man ska.

Men trägen vinner. ;)

På UL kunde man inte se var blödningen kom ifrån och kunde inte förklara kramperna. Men man såg att min livmoder låg djupt. Fast det visste jag sen innan. Det är därför jag får så ont i ryggen och har ett litet magmått under mina tidigare graviditeter.

Jag frågade om moderkakans placering eftersom det tydligen kan orsaka i blödningar, men det kunde man inte se så här tidigt sa de.

Nu ska jag bara försöka slappna av. Hoppas att det inte kommer fler blödningar och att mannen fortsätter bemöta mina känsloutbrott lika bra som hittills.

Varm onsdagskram till er! Och välkomna till tråden, ni som är nytillkomna. Här finns gedigna erfarenheter, kunskap och stöd i mängder.

/Wannabe(Gonnabe?)fler

• WannabeFler

Bra initiativ med uppdatering Myran! Nytillkomna, lägg gärna till er på listan och uppdatera gärna ni äldre. Ska se om jag kan få ordning på listan efter dig, Lyckligtlottad... ;)

ÄD I FINLAND:

Funderar på ÄD:
    . Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator

2:a ÄD och väntar på donator
    :
    - Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:
    . Myran: 2a ÄD. 1 ET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47.
    - Mirakel (kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. ÄD2- (ny donator) prel. i slutet av nov-12

På gång:
    - Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012.
    - NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, prel insättning okt/nov-12

Ruvare:
    - Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testdag 17/10 - Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012. TD 12 nov

Gravid:
    - Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag, VUL 25/6 hjärtslag och fosterrörelser storlek mätt till 8+2
    - WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.

Fått barn:
    - Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej

• WannabeFler

Lyckligtlottad: ett plus är ett plus!!! :)

Oavsett hur svagt strecket är. :))

Koncentrationen av Hcg i urinen kan variera från dag till dag.

Grattis fina du, det verkar ha fäst!!!

Kram

• WannabeFler

Ojoj nu högg oron till igen. Jag har gått och blivit sjuk. Värk i kroppen och hög feber. Undvika smärtstillande som inte är bra för gravida vet jag. Vad mer bör jag tänka på för att skydda klimpen där inne?

Och jag som hade inskrivningssamtal på MVC i moegon... :( Får se hur jag känner mig då...

• WannabeFler

Tack för pepp! Jag ska lyda dina kloka råd Tuvalina, de var precis vad jag ville höra. Återkommer hit efter MVCbesöket.

Ggrattis också t hjälp m förskrivning av mediciner. :) på mina kvitton räknar jag ihop mediciner för närmare 7000kr...

Lyckligtlottad , om du vill ha fler Clearbluetester så beställ från billigatester.se de är klart billigare än i butik. De har folsyra t försäljning oxå...

Och så en fråga; är det så att man genom Kub/Nubbtestet kan få reda på donatorns åkder?!? Spännande. Hoppas då min är närmare 25 än 35 för att minska riskerna...

Ha en skön fredag alla.

Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011