• WannabeFler

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Härligt Mirakel, grattis! Själv väntar jag fortfarande på den försenade mensen för att börja med Progynon för ettFET försök. Har talat m Ava ang långtidsodling. Detta skulle vara möjligt i vårt fall. Mmen det kräver att fler embryon tinas, då flera inte klarar en lÅngtidsodling. Å andra sidan sa sköterskan att de som inte klarar sig i långtidsodling är embryon som inte skulle Ha klarat sig i livmodern heller. SÅ om man har en liten reserv i frysen kan långtidsodling vara ett alternativ för att kanske öka chanserna lite. Men det kostar extra. Vi har inte än bestämt hur vi ska göra och jag vet inte hur många man behöver tina för långtidsodling. Men när Mensen kommer ska jag ringa till Ava och tala med doktorn. Då får vi bestämma. Stora beslut. Svårt att ta ställning. Kram

• WannabeFler

Hej allra tappraste medsystrar! Mirakel, kämpa. Det ska gå!!! Adpotion är inte dumt alls, det vet hag för jag är själv adopterad. ;) Min mens verkar ha försvunnit. Sen blödningen efter minuset har den inte återvänt. Dag 46 nu. Har talat med sköterska i Åbo som också tycker det börjar dröja. Fast jag vet att jag inte är gravid. Ska tala m läkaren på måndag och får kanske börja m primolut igen för att få fram mensen. Men nu finns det tyvärr en risk att vi inte hinner få till nån insättning innan avas sommaruppehåll fr 22 juni :(. Det känns motigt. I Åbo säger de att de gar ca 6-8 mån väntetid nu. Aldrig har jag längtat efter en mens som nu. Mina varma kramar å tankar t er alla

• WannabeFler

Fru xx, jag är så ledsen för er skull. Det är så mycket med allt. Tycker också att statistiken här på forumet inte riktigt håller måttet. Jag har hört statistik som säger att 50% av de som försöker blir gravida efter ET. Därmed inte sagt att det blir en bebis och inte missfall.... 80% av de som försöker blir gravida efter FET... Dock krävs då förstås att embryona klarar upptiningen och det gör bara 50% av alla embryon. Förlåt mig kära medsystrar, men ibland tycker jag det är svårt att vara optimistisk och positiv. MEN!! Jag ger inte upp. Talade med Avaläkare i måndags eftersom min mens sen neg ET uteblivit. Nu försöker vi tvinga fram mensen med ny Progynonkur och hoppas på att mensen kommer i nästa vecka. Om den gör det och om slemhinnan sköter sig som den ska, har vi chans att hinna med en FET innan Ava stänger för sommaren. Känns lite stressigt. Jag och min man har bestämt att vi ska försöka öka chanserna genom att göra en långtidsodling, vilket dock kräver att man tinar sex av våra resterande embryon. Riskabelt, för om ingen klarar sig så har vi halverat vårt lager utan framgång. Å andra sidan säger Ava att om embryona delar sig märkligt eller inte klarar långtidsodlingen, är det också sannolikt att de ändå inte hade klarat sig i livmodern. Hur tänker ni om mitt resonemang? Tycker ni det är bättre att sprida chanserna och spara pengar, än att göra som vi och "satsa allt på ett kort"? Ta hand om er och era fina kroppar, fastän det ibland för mig i alla fall, kan kännas som att kroppen inte är mycket att ha (i fortplantningssyfte ;))

• WannabeFler

Vad roligt Dustpuppy! Positiva överraskningar tycker vi om. Fortsätt med medicinering som vanligt. Det lär väl ta ett tag innan det nya sjunker in i ditt medvetande. En del gravida får t o m svårt att känna sig glada, trots att det är så efterlängtat. Även jag är på g med FET nu. Sista chansen innan sommaren. Mensen kom efter 61 dagar och om slemhinnan är Ok på måndag, och om något embryo överlever långtidsodlingen gör vi FET 15 juni. Håll era tummar även för mig är ni snälla. Hur går det för dig Mirakel? Och hur mår du Lie? I vilken vecka är du nu? Kramar t alla!

• WannabeFler

Hej tjejer! Ul för mig idag. Fin slemhinna utan cystor gör att upptining påbörjas nästa tisdag och om något embryo klarar sig blir det åbo och insättning 15/6.. Om någon har möjlighet att gjälpa mig uppdatera min status i listan är det varmt välkommet. Har inte själv möjlighet via Ipad el Iphone. Kramar!!

• WannabeFler

Härligt m många på gång! Jag håller tummarna för alla och säger som tigermamman; Såååå glad att ni finns! Kramar

• WannabeFler

Hej! NinaCamilla, för vår del kostade långtidsodligt 525 euro extra. Utöver FET kostnaden då. Ava har sagt att de då kommer tina sex av våra resterande embryon. På tordag får jag veta om något klarat sig och om jag ska åka ner på frdagen. Börjar progresteron redan i morgon av nån anledning.. Kramar

• WannabeFler

Hej tjejer!

Skitnervös. I morgon tinar de sex av våra embyon, snälla låt några klara sig!!

Så på torsdag ska de ringa och meddela om jag ska sätta mig på planet.
    Om inget klarar sig, behöver man betala fullt ändå då?

Nu sitter jag för första gången på mycket länge vid en PC och ska äntligen försöka uppdatera min status.

Kram till alla. Kul med försiktig framgång och att det händer grejer i tråden. Jag tycker att vi alla måste få bebisar. Snart!!

uppdaterar....

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)   

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4

WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3, testade minus. Tolv embryon i frysen. Inplanerat FET med långtidsodling 15/5 om embryona klarar upptining.

Ruvare:
    Fru xx, FET med två embryon 3/5, testdag blodprov 15/5.
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12. 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.       

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12.

• WannabeFler

Hej! Byter status t ruvare. :) Tack goa Tigermamman för dina tankar. :) Nu håller jag tummarna för oss båda! När ska du testa? Jag fick ett fint klass 4 embryo m så många celler att de ej gick att räkna. Ava Åbo läkaren trodde att om det fortsätter utvecklas, blir det en blastocyst inom något dygn eller så. Det fanns ett embryo till som klarat långtidsodlingen men av något sämre kvalitet. De var beredda att föra in det med men jag och min man hade efter mycket funderingar beslutat att bara föra in ett. Kändes lite konstigt att tacka nej till ett 18 celligt embryo, men nu fokuserar jag på det jag har och hoppas HOPPAS att det ska fästa. Hur har ni andra det? Mötte en svenska som direkt efter mig skulle in för insättning på Ava. Jag håller tummarna för henne med. Må så gott alla Kram!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011