• WannabeFler

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

lyckligtlottad1982 skrev 2011-06-12 21:31:46 följande:
    Här har ni en till som skall göra ÄD i Finland. Jag bor i Göteborg och är 29 år.  Vi skall göra vår första ÄD i Tammerfors. Vi var på första besök i mars och har precis fått en donator. Förväntad insättning under vecka 32. 

Vad kul att följa fler som gör ÄD  i Finland!

Hej!

Ytterligare en till listan på väg till Åbo. Första besök bokat 20/6. Är lite rädd må jag säga. Har två fina sen tidigare på naturlig väg, men när vi började längta efter nr tre satte kroppen stopp och äggen var dålig kvalitét på. Doktorn kunde inte förklara hur det hade kunnat hända.
    Känner mig lyckligt lottad, men längtan är för stor för att inte försöka med ÄD. Jag hoppas att ni inte tycker att jag borde nöja mig med de jag har. De är underbara, och jag vet att de skulle bli fantastiska storasyskon.

Nån mer i liknande sits? Ge gärna stöd. Har aldrig varit med om nåt liknande

Kram därute.

• WannabeFler

Hej medsystrar och bröder!

Det var länge sedan jag var inne nu.
    Har varit på första besök i ÅBo 20 juni hos läkare Kati, som verkade bra.

Nu väntar vi bara... Kati sa att vi förmodligen kan få vänta lite längre än ni andra verkar ha gjort med anledning av mitt utseende (svart hår och bruna ögon, asiatiskt ursprung...). I Åbo finns inga utländska donatorer så de´får söka efter en med så mörkt brunt hår som möjligt. Det är inte helt vanligt i Finland har jag förstått och Kati sa att vi nog får räkna med 8-10 mån väntan...

Då jag är adopterad från Asien så är det här med att inte genetiskt barn till min mor ingen konstighet. Mina föräldrar (en del undrar kanske, så jag får förtydliga: mina FÖRÄLDRAR är mina adoptivföräldrar. Det par som avlade mig, dvs genetiskt och biologiskt ,ser jag inte som mina föräldrar) har alltid varit tydliga och öppna med att jag är adopterad, att de själva inte kunde få barn och att de var så glada över att ha kunnat få adoptera.

Nu står jag i färd med att få till psykologsamtal och tänker, trots att de helst ville att man tog någon från deras lista, att anlita en egenvald psykolog som har kompetensen (har redan en kontak på G). Skulla AVA bråka om det så får jag väl göra om samtalet.

Sen ska jag också ta kontakt med nån gynekolog som kan ta ultraljudet på slemhinnan när det är dags, men det är väl inte bråttom med förräns de funnit en donator eller?
    Jag är boende i Sthlm/Nacka och har två barn sen tidigare på naturlig väg. Nu har jag drabbats av äggstanning (vilket var mycket ledsamt och svårt att acceptera till en början).

Har ni tips på gynekologer i närheten eller i Sthlm som ni har gjort ultraljud hos OCH som har skrivit ut de finska recepten till er. Är det stor skillnad i pris om man använder det finska receptet mot att få ett nytt svenskt?

Tycker ni alla kämpar därute är så modiga och blev glad av att läsa att U... vad den nu hette sannerligen fick svar på tal!

Stor kram!

• WannabeFler

Hej fina sällskap.

Lie1: Mina djupaste sympatier och deltagande i sorgen och besvikelsen!!! Stackkars dig, som om det inte räckte med allt du gått igenom innan. Skit att det ska  vara så svårt!!!

Jag lägger till mig på listan.

Och om någon kan tipsa om ställe i Sthlm att göra ultraljud på och som ni tycker var bra och där de kanske kunnat hjälpa er med svenska recept så är jag jättetacksam för tips.

Har nu bokat tid även för psykologsamtal, en av dem som fanns på deras lista. 17 aug sska det ske. Och så kämpar vi för att spara pengar...

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inställt 

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11)
    WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:

På gång:
    Lyckligtlottad 1982: ÄP 12/8 ET 15/8          (köat i Tammerfors  sedan 28 dec 2010) 

Ruvare:

Gravid:

Övrigt:

• WannabeFler

Hej NinaCamilla! Tack för bra tips! Vad är GOD tid? Hur långt i förväg var du? Vi har inte ens fått donator än så då är det kanske lite tidigt. Vill GÄRNA få mailtips om lämpliga gynmottagningar som kan göra UL. Sen en liten undran: Är det någon av er som är mörk/brunett eller ickeskandinaviskt utseened (som jag) och som har fått donator? Hur länge fick ni i så fall vänta? Till oss sa de i Åbo att vi sannolikt kommer få vänta lite längre än de andra pga mitt utseende. Lilla otåliga längtande jag undrar stilla: hur längr då. Tyckte mig ana att det kunde bli bortåt tio månader... Vi har nu köat i tre månader, känns oändligt långt bort. Hur går det för er andra? Kram

• WannabeFler

Hej igen alla kämpar.

Inte ett knyst från Åbo, än. Jag väntar och väntar... Ska man höra av sig tro och påminna dem om sin existens och sin längtan.
    Tiden går långsamt, har köat i fem månader nu.

Funderar på en sak; är det någon av er som har hämtat ut på de finska recepten från Apoteket inför donationen? Vad kostar det då? Och vad blir prisskillnaden om man har lyckats få tag på svenskt recept? det verkar så svårt att få till de svenska recepten om man inte gör donationen här.

Alla tips är varmt välkomna!!! Här eller i inboxen.

Mina tankar till alla som vågar kämpa och inte ger upp. Vi gör vad vi kan.
    Kram!!!

• WannabeFler

Hej ! Äntligen händer det nåt! Hade nästan slutat hoppas. Igår hade AVA Åbo ringt när jag var på lunch. Jag ringde tillbaka och först frågade de efter ett labbresultat från min mans spermaprov som jag trodde att de redan fått. Sen sa de det: vi kanske har hittat en donator åt er. Hon har dock en läkarundersökning kvar att gå igenom. En donator! Till oss! Vill skrika ut det och vågar knappt hoppas. Donatorer med mitt utseende växer ju inte på träd. Men den här verkar nära nog. 6mån väntan i kö... Så spännande, Vad händer nu, ni som vet. Kram

• WannabeFler

Hej tjejer och kille/ar :)! Idag ringde Ava igen och bekräftade att vi har en donator att ta ställning till! :) Glad samtidigt rädd för att mislyckas. Hade nästan givit upp hoppet på ett syskon.. Hon är två cm längre än jag med mörkbruna ögon och hår. :) Nära nog, fast mitt hår är svart. Vi kommer att tacka ja. :) Fru XX var är det du går någonstans? Jag går i Åbo. Det verkar ju som att vi ligger rätt nära varandra tidsmässigt. :) Om det går vägen kan äggplock bli aktuellt i mars. 2012 alltså. (Får kanske ändra namn på tråden snart ;)) NinaCamilla jag håller alla tummar för dig!!! I februari bör det alltså bli medicinstart för mig.. Det är mitt första försök.. Vet inte hur jag kommer palla ett misslyckande.. Andas, andas... Var lugn, håll oron borta. Vi är flera som inte lyckats vid första försöket... Eller så har donatorn blivit sjuk. Åh vad vi är tappra! Sen 2007 har jag och min man försökt. Är det äntligen vår tur snart..? Hang in there, alla kämpande blivande föräldrar! Kram

• WannabeFler

God morgon vänner. Särskilda tankar till Lie1 och NinaCamilla. Vill att allt ska gå bra för alla! Men tankar också till er alla denna soliga lördag. En liten till... Längtan gör ont ibland! Kram!!

• WannabeFler

Hej mina kära medsystrar!

Det var länge sedan jag var inne nu, vågar knappt läsa hur det går för er då vår egen ÄD nu närmar sig sakta. :) Men jag är så glad för er som nu är på gång och varmaste grattiskramar och lycka till till dig Lie!!!!
    Har ätit första primolut kuren och börjar med nästa omgång nu på lördag. ÄD i Åbo planerat till vecka 10. Vågar knappt hoppas att det ska gå vägen för att inte bli besviken...

Hur som helst så uppdaterar jag listan.
    Kram på er alla.
    PS är det förresten någon som har fått hjälp med ultraljud av Fertilitetscentrum i Sthlm och vet vad det kostar?
    Kram igen

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Amy69 (köat sedan mars)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET Minus okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i frysen)

WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta ska tas 27/1 och därefter fortsatt medicinering. ÄD inplanerad v. 10

På gång:
    Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 Plus, VUL 12/1-12 Väntar tvillingar

Övrigt:

• WannabeFler

Hej NinaCamilla, Lie1, FruXX och alla ni andra tappra blivande kämpande mammor! Först och främst ett förlåt, jag borde skämmas som inte svarat på mail och personlig uppmuntran. Det var länge sen jag var inne nu men hög tid att uppdatera. I dec hörde Ava åbo av sig och hade funnit en efterlängtad donator med mina relativt ovanliga mått och färger. 7 månader väntade vi. Medicinering drogs igång med allt vad det innebar av fet hud och deppighet. Och imorgonkväll sätter vi oss på båten för Äggplock på måndag och insättning på onsdag!!! ☺ Så spänd rädd nervös och förväntansfull!!! Ska vi bli en av de 50% som inte får plus om två veckor... 😰 Resan har varit så lång... Tänker på alla er andra. Stor varm kram från förhoppningsfull

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011