• WannabeFler

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

God morgon alla!

Det här tråden hafr verkligen fått ett uppsving vad gäller statistiken. :D

När jag räknar hur många vi är på listan får jag oss till tolv och av dem är nu två ruvare, fyra gravida och en som redan fått sina små. Det är positivt och ska bli ännu bättre! :):)

Var i onsdags på kubtest och det såg fint ut. Fantastiskt att få se den lilla klimpen göra kullerbyttor och krumbukter där inne.

Jobbar lite för hårt dock så jag ibland får lite oroande värk i magen. Kände därför att jag behövde berätta för min närmaste chef. Hon tog det så bra och har avlastat mig mycket.

Jag och mannen planerar att berätta på julafton för barnen att de ska bli storasyskon om allt går vägen. Sen ska våra föräldrar få veta. Hur resonerar ni andra gravida om när det känns ok att berätta. Kanske är det nån som är på G med sin donation som är öppen med att de ska göra den redan från början.

Kram till alla

• WannabeFler

Jennis,

Hoppas du fått stöd och förståelse från din omgivning när du berättat. Hur ligger du till i planeringen? Uppdatera gärna listan. :)

Fru xx hoppas att du snart snart ska få besked om adoptionen. Vilka regler gäller från ert värdland ang er ålder, ålder på barnet, mm?

Jag håller tummarna!

• WannabeFler

Varma tankar till dig Skruttet, nu ska det bli er tur!

Och grattis Mirakel!!!

Så glad för allas framgångar! Tänker på dig också NinaCamilla, när är det testdag?

Ni som redan kommit en bit i era graviditeter, hur pass mycket spänningar/värk ska man tåla i v 13? I min mage spänner det ibland väldigt. Nästan som värkar och jag är orolig att det är stressen från jobbet som gör det...

Kramar

• WannabeFler

Ninacamilla, jag hoppas förstås som alla andra att det i ditt fall var för tidigt att testa. Men ändå bra förstås att ha en reservplan OM det blir minus. Im du satsar på byte av klinik så är min varma rekommendation långtidsodling, så minimeras risken att få inplanterade embryon som ändå inte är livsdugliga. Skickar en varm varm kram till dig.

Och Myran , jag känner verkligen igen mig i dina symtom; spänd och ömmande mage, rent ut sagt helvetiskt tunga bröst och värkande bröstvårtor och såååå trött så trött. Ändå har jag passerat första trimestern så de jobbiga symtomen borde avta. Samtidigt vill jag ju på ett sätt inte vara utan dem. Är nu inne i fjorton fulla veckor.

Alla alla kämpar, heja er och ge inte upp. Vi är ju flera här nu som bevis på att DET GÅR ATT BLI GRAVID GENOM ÄGGDONATION. :)

Kram

Ps Ninacamilla: inte hjälper det dig att tänka att du har en giftig livmoder!! Tänk så här istället; jag har en fin livmoder och när rätt ägg med rejäl livduglighet dyker upp, kommer det fästa fint i mig. Kram igen

• WannabeFler

Tuvalina;

Misströsta inte för att du ska t Åbo. Vi har varit där och blivit väl bemötta med positivt resultat. Det är som NinaCamilla skriver, de har verkligen haft en oförtjänt enorm otur.

Vet inte om du kan be om långtidsodling redan vid första insättning, men går de med på det så satsa på det om de får ut fler än fem ägg. Annars skulle jag nog hellre välja direkt insättning av 4celligt embryo så det blir några kvar till frys. Men det är svåra val...

Dustpuppy, hur går det för dig och hur mår du? Inte lång tid kvar nu....

• WannabeFler

Mirakel, försöker skänka llite hopp här:

Jag fick blödning i v 7 som började precis som din. Färskt blid först sen brunt och inga floder. Jag fick kraftig värk och var säker på att mitt missfall var på G. Sen under dag två minskade blödningen och försvann helt. Inga klumpar inget mer.

Det behöver alltså inte vara missfall. Min Bm sa att blödning i första trimestern är mycket vanligare än man tror och man ska bara låta den vara för är det inte missfall så är den "ofarlig". Det enda du tyvärr kan göra är att ta det lugnt och vänta och se. Ta hand om dig.

Dustpuppy, här frodas nu graviditetssymtomen och jag hör tack och lov till vanliga MVC där jag har en toppenbarnmorska. Blev vägrad inskrivning på Södra Bb på ett klumpigt och lite okänsligt sätt.

Ta hand om er alla och var rädda om er.

Kramar

• WannabeFler

Hej igen Mirakel och alla andra

Hur går det för dig Mirakel? Har det kommit något mer.

Jag ser att flera refererar magvärk och smärta till missfall och så är det ju. Men jag fick en mycket plågsam smärta och värk just tryckande neråt, men efter två värktabletter och ett par timmars vila var den borta. Hoppas så att det går bägen för dig så du kan slappna av om ett par dagar.

Kram

• WannabeFler

Mirakel även jag skickar varma tankar och hoppas nu att blödningen sinar bums. Om du känner dig orolig, så ring t gynakuten och be att få komma in. De kan göra ul och kan faktiskt redan i v 6 uppfatta ett pickande hjärta.

Känner jag får egen värk i magen av sympati.

Varm läkande kram

• WannabeFler

Hej Tigermamman!

Vet så väl hur du resonerar. Kände samma sak när vi gjorde vårt senaste=sista FET nu i september. Vi ville ju långtidsodla så då tinade de alla sju resterande ägg. Sista chansen alltså, sen var det tomt i frys och på sparkonto. Vi var helt överens om att detta var den äggdonation som vi skulle göra. Gick det inte vägen skulle vi släppa tanken och drömmen på fler barn och njuta fullt ut av de vi har.

Det finns en mental gräns för hur länge man orkar. Hade vi intd haft barn sen innan hade vi kanske resonerat annorlunda och försökt igen.

Men du, bland de sista som tinades för oss fanns guldägget. Kanske och förhoppningsvis är ett av dina det också. Förstår så din rädsla, men det kommer inte avta fenom att du skjuter på det. ;)

Lycka till och kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011