• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Proxima skrev 2013-12-18 09:43:44 följande:
    Nu har jag fått tid för kontroll och provtagning av min livmoderslemhinna. Blev den 10/1 och det känns rätt bra faktiskt. Nu kan jag släppa det här lite över helgerna och sen ta nya tag direkt efter. Kommer fortsätta att hänga här i tråden förstås men tänker försöka njuta av ledigheten och bara koppla av. Har haft en stressig höst med nytt jobb och dessutom pluggat på universitetet på kvartsfart... Tror att kropp och knopp bör vara i balans för detta och det vill jag försöka uppnå under jul- & nyårsledigheten :)

Lillan & Anemon: Får ni reda på hur många  befruktade ägg det blev idag? Håller tummarna!

Tilda: Heja, heja knyttet!!!
    5 befruktade ägg blev det. Har bett att få 2 tillbaka i mo. Lab skulle kolla med läkaren idag. Hoppas på någon till frysen oxå. Heja embryona!
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-18 19:12:54 följande:
    Proxima, vi får besked i morgon hur det ser ut. Spännande dag....
    Lillan, om du får ok på två tillbaka så låt mig gärna få höra det. Jag har talat med min läkare idag om just det som nekade två tillbaka vid färskförsök pga risken för tvillingar och de etiska riktlinjerna de följer. Om vi endast får två embryon och ett då är av sämre kvalitet så kunde hon ev tänka sig att jag får båda tillbaka.
    Vill ju gärna ha två tillbaka för att maxa chansen och då blir det ett embryo mindre att frysa. Har dåliga erfarenheter av frysning men det var å andra sidan mina egna embryon och de har ju visat sig vara rätt kassa....eller hur man nu ska uttrycka sig
    Du ska få info. av mig. Vi kommer att stå på oss att få 2 tillbaka. Vi tar risken själva. Å andra sidan är det liten chans att det blir tvillingar. Bättre att sätta in 2 än att slänga ett och sätta in ett, det vill jag verkligen inte skall ske! Frysning är alltid risk att det inte klarar upptining. Känner mig nervös faktiskt. Vi har aldrig fått prova att få 2 tillbaka på samma gång ju. Ska till kliniken efter lunch idag. Håll tummarna!!!
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-19 11:39:44 följande:
    Lillan, håller tummarna! Hoppas ni får två 😄
    Vi har 9 st på gång!
    Nej. Vi fick 1 tillbaka. Detta enligt finska etiska regler. De är rädda för tvilling graviditet oxå. 3 till frysen. Nu ska vi flyga hem från Helsingfors till Arlanda med vårt lilla embryo!!! Lycka till! Nu håller vi tummarna för bebis 2014Gravid

• Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-20 08:55:11 följande:
    Så då kan även jag kalla mig ruvare! 2 st tillbaka då en manlig faktor plötsligt dök upp som de oroade sig lite för?? Därför ok att jag fick två men tydligen ovanligt. Ja, vi har gjort ICSI tidigare men flera gånger fått besked om att vore det inte för få ägg så kunde vi gjort IVF då spermierna de flesta gånger sett väldigt bra ut så nu oroar jag mig över det också.
    3 till frysen, men 2 st hade inte delat sig till 4 celler så vi får se vad det blir av det hela. Om man tittar till hur stor andel av mina egna ägg som gått att använda så har jag högre % än donatorn så vet inte hur jag ska känna. Fast oavsett så har det ju inte fungerat med mina egna...usch måste sluta överanalysera, men svårt när man varit med om så mycket genom åren.
    Testdag 3:e jan och nu väntar julledigt ðŸ?„

Va?! Nu blir jag less... jag ville verkligen ha 2 tillbaka, har aldrig testat det tidigare. Men det var kört för oss med 2. Så får ni det 1 dag efter. Hur många celler hade de 2 då???
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-20 08:55:11 följande:
    Så då kan även jag kalla mig ruvare! 2 st tillbaka då en manlig faktor plötsligt dök upp som de oroade sig lite för?? Därför ok att jag fick två men tydligen ovanligt. Ja, vi har gjort ICSI tidigare men flera gånger fått besked om att vore det inte för få ägg så kunde vi gjort IVF då spermierna de flesta gånger sett väldigt bra ut så nu oroar jag mig över det också.
    3 till frysen, men 2 st hade inte delat sig till 4 celler så vi får se vad det blir av det hela. Om man tittar till hur stor andel av mina egna ägg som gått att använda så har jag högre % än donatorn så vet inte hur jag ska känna. Fast oavsett så har det ju inte fungerat med mina egna...usch måste sluta överanalysera, men svårt när man varit med om så mycket genom åren.
    Testdag 3:e jan och nu väntar julledigt ðŸ?„

Tar du Trombyl/Prednisolon?
    Jag tar det på eget bevåg, haha, läkaren trodde inte det hjälper.
    Nu är det bara att hoppas på det bästa för oss alla! Trevlig helg Guld i mun 
  • Lillan15
    Tilda76 skrev 2013-12-20 22:40:31 följande:
    Jag tar prednisolon och Trombyl. Dock inte fragmin. Tar ni det?

Inte Fragmin
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-21 21:19:27 följande:
    Lillan, anledningen att vi fick två var att de inte tyckte spermierna var så bra. Spermiernas inverkan kommer tydligare fram senare men det syns inte redan dag 2. Om spermierna sett ok ut så hade jag inte fått två.
    Jag hade alltså egentligen varit gladare just nu över ett embryo eftersom det är första gången efter mer än 10 färskförsök med egna ägg som vi får höra att spermierna är dåliga, men det kan vara en infektion som läkaren sa. Känns ju tråkigt att det dyker upp nu som orosmoment när ÄD är så stort både känslomässigt som pengamässigt.
    I övrigt tar jag Prednisolon samt Trombyl från Åbo.
    Proxima, otroligt härligt med så många i frysen. Helt övertygad om att någonstans där finns minst ett guldägg till er!
    Grejen är den att vi även har manlig faktor, tröga simmare/få simmare. Men det hade dock blivit lite bättre den här gången. RD 3 idag, bara såå nervis...
    Lycka till! God jul Tomte
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-12-22 21:03:55 följande:
    Samma ordination för mig också Tilda. Känns som en hästdos, högre än vad någon annan läkare ordinerat tidigare men nu kör vi! Baby 2014 eller hur!!!

Har du immunologiska problem? Bara undrar... Jag har bara fått Progynon och Progesteron. Använder dock Trombyl och Prednisolon på eget bevåg. Hade kvar sedan förra IVF:en. GOD JUL!
    Absolut baby 2014
  • Lillan15
    Proxima skrev 2013-12-23 19:14:39 följande:
    Skrapning gjord och jag fick även en blodtransfusion eftersom HB sjönk ytterligare under dagen till 85 :( Nu ligger jag på avdelningen och försöker pigga på mig tillräckligt för att kunna åka hem. Känns ju rätt angeläget att komma hem och ordna inför morgondagen liksom. Min sambo är världens bästa och har engagerat hela sin familj för att hjälpa till nu när jag blev dålig men jag vill ju vakna hemma på julafton! Hoppas och tror att vår tur vänder nu och att 2014 är vårt år! Heja, heja alls små knutten som fäster i dagarna! God Jul på er alla :)
    Men stackars dig kära vän. Tankarna går till dig nu. Här tittar vi på uppesittarkväll och käkar godis o dricker glögg. RD 4 idag. Hoppas det fäster nu! känner inget särskilt. God Jul Tomte
  • Lillan15
    Tilda76 skrev 2013-12-25 11:47:22 följande:
    Hoppas ni har det fint och mår bra! Min man och jag var tvungna att dela på oss den här julen och det känns lite tufft tycker jag i situationen. Jag känner ingenting från lilla knyttet och har svårt att hålla hoppet uppe, särskilt när man umgås med familj och allas många barn och tänker på sin egen framtid, kanske utan barn. Om jag ser en film med barn börjar jag gråta, plus alla vänners foton på facebook på sina fantastiska jultomtenissar till barn. Längtar faktiskt tills julen är över. Nästa år får det nog bli en resa någonstans istället. Läste också om att de flesta ofrivilligt barnlösa hamnar i en pågående kris som inte går över likt en kris efter ett dödsfall etc och att man kan behöva hjälp med det. Frågan är var man hittar det. om någon har tips i Skåne på terapeuter snälla hör av er. 2014 måste bli ett bättre år, det ska det bli!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011