• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Myra skrev 2014-02-04 22:42:26 följande:
    Hittade det här när jag googlade runt. Hela länken under texten, Känns så surt.

Rätten till ersättning

5 § En patient har rätt till ersättning för kostnader som har uppkommit till följd av att han eller hon har tagit emot vård i ett annat land inom EES om
    1. patienten när kostnaderna uppkom tillhörde den personkrets för vilken Sverige är behörigt att meddela sådant tillstånd till vård utanför bosättningsmedlemsstaten som avses i artikel 20 i förordning (EG) nr 883/2004,
    2. vården har tillhandahållits av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    3. patienten skulle haft rätt att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige

'
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Sven.../
    Enl. lag får vi inte då?
    2013:513
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-02-07 17:38:59 följande:
    Hur har det gått för dig? Var det idag du gjorde hysto?
    Själv har jag fått tid för FET den 25:e men ska nog flytta det till 26:e för att det inte passar så bra med jobbet. Ska göra VUL 17:e eller 18:e. Jag fick mens i onsdags så kommer vara på ca dag 20 då när ET är.

Ingen Hysto här inte... Åbo ringde och sa att man inte skall göra hysto då man är i behandling, vilket jag är. Vul 14/2. Fått tid för FET 20/2. Om det inte tar sig, så gör jag hysto.
    Trevlig helg!
  • Lillan15
    Myra skrev 2014-02-09 18:15:41 följande:
    Hallå tjejer. 

Jag kom på en sak. Läst noga deras formuleringar, så här står det. 

I Svenska författningssamlingar lag 2013:513 om ersättning för kostnad till följd av vård vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområden under rätten till ersättning § 5 pungt 3, Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

vaddå skulle haft rätt till vård.?? jag stod i kö sen jag var 39, skulle haft rätt till ersättning men fick ingen… Det borde fasen funka, dom har ju formulerat den så speciellt och undrar om formuleringen fungerar eller om det är nej ändå.

vad tror ni? 

Detta är en ren soppa...
    Jag har inte hört någe mera. Väntar på svar. FK skall ringa mig i veckan.
  • Lillan15

Varför kostar Upptiningsbehandling runt 11.000 kr. ??? Det är ju svinit ju... Gud va de tjänar pengar på oss barnlösa. Vi skall göra FET nästa torsdag, hoppas jag Guld i mun

• Lillan15
    Anemon skrev 2014-02-17 12:12:47 följande:
    Nähä, blir inget FET för mig nu. Inte optimalt med en follikel på gång. Bra att de inte riskerar något men just nu less! Ska tydligen ta primolut för att få igång mensen vilket jag inte förstår varför. Varför inte bara ta progesteron i tillägg till östrogenet med start om några dagar och sedan sluta om ca 14 dagar så får det ägg som förhoppningsvis lossar om några dagar en chans?? Ägget vill ju tydligen vara med nu när det trots mediciner ändå utvecklats normalt! Någon som vet och varit med om samma?

Jag hade några äggblåsor mindre än 7 mm. Får göra fet...
    Hur stor var din blåsa?
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-02-18 11:14:49 följande:
    Lillan, min var 17,2 mm på cd 13 så alldeles för stor. Jag kommer ta Procrenspruta inför nästa försök men är rätt less nu så väntar nog ett tag.
    Du får visa vägen nu med ett plus! Håller tummarna för dig!
    Absolut, nu blir det Plus!...
    Vi åker i morgon. FET 14 finsk tid på tors. Håll tummarna! att embryona klarar upptiningen. Nervös!
    Vi har 3 i frysen. Hur många har ni då?

Plan B = Riga mot sommaren... men hoppas inte.
    Kram till dig
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-02-18 16:42:23 följande:
    Lillan, vi har också 3 i frysen och samma plan B som er! Kommer inte orka stå i kö 8-9 månader igen för öppen donator även om vi helst vill det.

Aldrig att jag ställer mig i en kö på 6-8månader igen. Då får det bli Riga i så fall = 0 kö. Men nu så tänker vi positivt! Vi ska ju bli gravida snart, hoppas vi! Hjärta 
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-02-20 10:19:25 följande:
    Lillan: Lycka till nu och hoppas på att ni får flera att sätta in

Joseta: Jag håller tummarna att VUL går bra till och det säkert blir det.

Här ruvas det lugnt med 3 blastocystor från Grekland och känns att magen är en stor ballong. Det hjälper dock att jag har tagit 3 st Hcg-sprutor efter ET och kroppen tror att den är gravid men hoppas på att stickan visar plus nästa vecka. 

Jag rekommenderar också att byta till Riga pga.långa köer om ni har en möjlighet. Bara att man slipper att stressa när man kommer fram i kön. Sedan kan det alltid vara fördröjningar på behandlingen. Vi är toknöjda med Grekland och även om det inte är en öppen donatorn, bara en sak att man kan vila på britsen 10-15 min efter ET, är guldvärd! Det kändes att det var viktig att vila med sina partner och njuta av ET och inte stressa vidare...bäbis är målet och det blir älskad oavsett ursprunget.
    2 av 3 överlevde upptiningen. Ruvar nu på 2 st. 2 - dagars. Hoppas!!! på bäbis i slutet av året Nalle
    Kram till dig
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-03-01 09:02:27 följande:
    Hej tjejer, för oss var det rätt beslut att följa immunologiska spåret och Grekland. Jag har sett en plus första gången i mitt liv! Oavsett vad händer närmaste veckor är vi överlyckliga på plusset och det kan gå! När man börjar ÄD-spåret tror man att det går väldigt lätt och de flesta är gravida efter 3 försök. Nu vet jag att det är en liten mirakel när det händer. Nu njuter jag av plusset kram
    GRATTIS!!!
    Bra att du fått pluss, ger mig styrka att fortsätta kämpa. Har sån mensvärk sedan dag 8. Nu RD 11. Känns som mensen skall komma vilken timme som helst. Känner mig slutkörd. Besviken åter igen. Kram till dig från mig
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-03-03 15:47:39 följande:
    Tackar alla! Just nu är vi på Mount Everest - på toppen innan någon dra oss ner. 
    För oss tog det 4 år, 1 misslyckad IVF utan ÄP, 5 ÄD totalt om man räknar 4 ET och 1 FET och äntligen plus. Inte nämnda på tid, pengar och tår som vi har lagt på det här. Kämpa tjejer! De kan gå även om man är i djupa svarta hålet när man har testat negativt. Min första plus i 42 år!

Ni kanske får trillingar nu... Lycka till!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011