• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Anemon skrev 2014-05-21 15:21:19 följande:
    Tack för att ni tänker på mig!
    Det har gått jättebra idag och är så glad nu. Vi har fått två tillbaka ( klass 2 och 3 vilket var mycket bra tydligen) och vi har fortfarande kvar ett embryo i frysen!
    Solen skiner och Åbo är hur varmt och härligt som helst.
    Tillbringat en del tid utomhus men har också nyttjat två bibliotek och kunnat jobba på distans också så nu slipper jag stressa över jobbet också. På väg till flyget nu så snart hemma!

NinaCamilla, när tror du att du får klartecken till ett nytt försök? Du har ju fått en sådan lång resa mellan försöken med komplikationer att nästa gång bara måste vara er turgång!

Kram alla från Åbo

Hur går det för dig? Tänker på dig ju Solig 
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-06-03 09:51:13 följande:
    3 dagar innan testdag....tvärblankt! Känner mig rätt uppgiven och tom nu men får försöka hålla ut några dagar till innan jag helt ger upp.
    Tänker på dig! Lycka till Solig har ni fler i frysen? om detta skulle misslyckas
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-06-03 09:51:13 följande:

3 dagar innan testdag....tvärblankt! Känner mig rätt uppgiven och tom nu men får försöka hålla ut några dagar till innan jag helt ger upp.

Tänkt på dig!
    Hur går det för er andra då?
    Själv är jag i V. 21, känns overkligt att det snart kommer en liten gosse till oss... Gravid
    Glad sommar på er alla!
    Lycka till!

• Lillan15
    Virvla skrev 2014-07-06 09:41:04 följande:
    Välkommen hit! Bra jobbat att ta sig igenom hela tråden

Vet hur jobbigt det är att gå och vänta, det blir det alldeles för mycket av i den här svängen...

Jag väntar just nu på att bebisen ska bestämma sig för att komma ut och träffa oss. Beräknad förlossning imorgon, men verkar dröja ett tag till... Efter 6 år av kämpande närmar vi oss nu målsnöret efter första ÄD försöket. Det kan lyckas till slut trots dåliga odds!!

Lycka till med er fortsatta resa!
    Lycka till Nalle
  • Lillan15
    JZ79 skrev 2014-07-05 20:46:53 följande:

Efter några veckors smygläsning har jag nu tagit mig igenom ALLA inlägg *puuuh* Legat sjuk så då passade jag på att läsa tråden från början Tungan ute Passar på att suga åt mig all kunskap som ni har här i denna fina tråd, det finns så mycket info och nu försöker vi ta reda på så mycket som möjligt för att behandlingen ska gå smidigt till.

Jag och min man var på Fertinova i Helsingfors i juni på ett första besök inför ÄD.6-7 Beräknad kö-tid 6-7 mån. Läkaren trodde det blir vår tur i januari. Vi har två misslyckade ivf:er som aldrig ledde till ET. Få ägg med dålig kvalité. Dessutom manlig faktor med få och svaga spermier. Vi står i kö för ÄD på Salhgrenska men när vi ställdes i kö hade dom ca 2 års väntetid och nu har väl 6-7 månader gått och det känns ju som en evighet dit. Vi satsar på Finland istället och hoppas ÄD ska fungera. Med tanke på att vi även har manlig faktor finns även embryodonation som alternativ om ÄD inte skulle fungera. Vi känner dock att vi måste ge det ett ordentligt försök eftersom vi under alla år inte ens kommit i närheten av ett plus.
    Jag är 35 år och min man 37 år, vi har försökt få barn i flera år.

Lär väl inte vara så aktiv i tråden just nu eftersom vi väntar på att komma fram i kön, men ville presentera mig och komma fram ur kulisserna

Tro´t eller ej... vi har både kvinnlig och manlig faktor till barnlöshet. Men nu sitter jag här i V. 21+5. Väntar en gosse BF 10/11. Har gjort ÄD. Lyckades på första försöket.
  • Lillan15
    Virvla skrev 2014-07-10 18:29:18 följande:
    Jo, nu sitter jag på BB med mitt lilla underverk. En perfekt och frisk liten pojke.

Vi sattes igång på måndagen med små doser cytotec, men efter en lång natt var jag endast öppen någon ynka centimeter. De valde då att sätta in en ballong för att skapa mekaniskt tryck och få till lite snabbare öppning till 3-4cm för att kunna sätta en skalpelektrod och då även ta hål på hinnorna. Efter det fick jag även värkstimulerande dropp och värkarbetet satte igång ordentligt. När de började tala om att jag kunde börja med lustgas var jag öppen ca 7cm. Hann aldrig med någon gas. Värkarna var väldigt kraftiga och fosterljuden började gå ned. Plötsligt blev det beslut om urakut snitt. Det tog sju minuter från beslut tills att barnet var ute. Helt intrasslad i navelsträngen, som låg fyra varv runt halsen, ett varv runt kroppen och ett runt benet. Ovanligt lång navelsträng tydligen. Troligen var det därför jag upplevt att barnet rörde sig mindre på slutet och också anledning till att han gått ned i vikt. Han vägde vid födseln 3100g och var 51lång. Nu väger han 2950.

Är så glad för den fina vården på förlossningen all personal var jättebra, särskilt barnmorskan som var med på slutet. Hade jag inte åkt in på extrakoll för minskade fosterrörelser hade de inte haft något värde att jämföra med och då kanske man missat att han tappade i vikt. Jag kände mig nojig och tveksam till att ringa när jag blev orolig, men nu känner jag verkligen att hellre en gång för mycket... Minsta oro eller känsla av att rörelsemönstret förändrats ring till förlossningen!
    Usch så hemskt. Men jag känner igen mig. Var typ så för mig då dottern föddes för 3 år sedan. Nu är jag i V. 23. Kommer att få planerat snitt på mitt eget initiativ.
    Kram och grattis till Er Skål

• Lillan15
    Proxima skrev 2014-10-24 08:58:49 följande:

Härligt att höra Allfrida, håller tummarna :)

Jag började med Crinone imorse och nu börjar det kännas att det närmar sig! Åker till Åbo på tisdag och sen är det återföring med blastocyst på onsdag :) Behöver man ta det lugnt efter återföringen eller ska man vara som vanligt?

Lycka till! Lev som vanligt Skål
    Jag tog flyget hem efter återföringen. Kändes nervöst att åka hem samma kväll. Hade nog helst velat stanna 1 natt i Åbo innan hemresa.
  • Lillan15
    JZ79 skrev 2014-10-27 19:13:10 följande:

Tack söta ni för svar Fick dessutom fakturan idag så nu vet jag precis hur mycket pengar de vill ha. 7410 euro. Hoppas verkligen att vi får tillbaka pengarna från fk när vi skickat in kvitto på betalningen. Tror de har några månaders handläggningstid för det, men bara vi hinner få tillbaka pengar innan en bebis är född så är det ju bra Flört (försöker hålla borta alla katastroftankar och våga hoppas att det ska fungera..)

Lycka till att få pengar från FK. Vi fick blankt nej. Har överklagat till FVR i mars i år. Har inte hört något ännu. I sept. hade de inte beslutat vårt ärende ännu. Hur gammal är du? Har ni barn sedan tidigare?
  • Lillan15
    blomman02 skrev 2014-10-28 14:30:02 följande:

Nu kommer jag med några frågor igen :)

Vad tycker ni har varit smidigast, flyga eller båt till Åbo? Hur långt är det fråga flygplatsen till kliniken eller från båten till kliniken? Hoppas på att vi ska kunna åka dit den 25e.. :)

Vi har flygit båda gångerna. 1 gång via Helsingfors och sedan tåg till Åbo. Andra gången direktflyg till Åbo.
  • Lillan15
    Proxima skrev 2014-10-29 10:29:25 följande:

Tack Allfrida :) På tåget nu... Återföring 14.30, whiii!!!!

Tänker på dig! Stort lycka till nu Plus

• Lillan15

Lycka till alla kämpare! Här sitter jag med Albin 10 dagar i famnen.
    Gått på Fertinova i åbo. Trivts bra där. Solig

• Lillan15
    NinaCamilla skrev 2015-02-09 18:46:47 följande:

Allfrida: Beklagar och tyvärr jag har likadana erfarenheter om Åbo kliniken. Det är så tråkigt när kroppen är redo men inga embryos. Min tips är att kolla andra kliniker oxå (billigare och snabbare) men lyssna vad läkaren säger i Åbo först. Kanske embryokvaliten var inte den bästa. Ni behöver inte betala nu något eller?

Stackars Allfrida! Beklagar sorgen... tänker på dig nu.
    Jag har bara positiva saker att säga om ÅBO - kliniken. Snabba svar. Dessutom blev jag gravid på första försöket, och har precis fått vår älskade son Skål 

• Lillan15
    Fru xx skrev 2015-02-28 16:29:04 följande:

Även jag tittar in här ibland fortfarande ????

Håller tummarna stenhårt att det blir bebis nu för er NinaCamilla! ????????

Vi funderar lite på att eventuellt prova ÄD i Finland igen för att få ett syskon till vår son, han är 15 månader nu. Vi har ju lång ofrivillig barnlöshet och många behandlingar med oss i bagaget. Efter 6 års försökande skedde ett mirakel och jag blev spontant gravid och vi fick en härlig pojke! Men det kommer ju inte att hända igen så ska vi ha chans på ett syskon får vi nog göra ÄD känns det som. Har tidigare varit på kliniken i Tammerfors men funderar på att byta till Åbo istället då det är lättare med resorna dit.

Vad har ni för erfarenheter av Åbo-kliniken, är det bra där? Lång kötid för ny donator?

Vi har gått i ÅBO för ÄD. Bra där! Trevlig personal. Vi fick en pojke i nov. - 14. Jätte go kille Solig
  • Lillan15
    Myra skrev 2015-03-13 10:46:15 följande:
    Ja den att det inte blir till 100% och att dom kommer troligen tillbaka till biologiska föräldrarna en dag. Målet är ju det för barnet. Visst det är en jobbig tanke. Men vissa barn stannar kvar livet ut och vissa kan man adoptera. 
    Det är svåra val. 
    Jag känner att mitt liv inte är 100% när man inte får barn. Vad ska jag göra med mitt liv, aatt hjälpa ett barn som inte har det så bra, kanske lever med missbrukande föräldrar. Jag har själv erfarenhet av en mor som drack. Kan man rädda ett barn från att uppleva sådant så känns det bra. Visst det kommer vara mycket jobb och runt omkring. Tror man inte bara kommer ge utan man kommer få mycket tillbaka. 

Jag hoppas inte det går så långt som att ni måste skilja er. Kärleken är starkare än så och just dom här sakerna kan man inte styra över. Tvivla inte på er kärlek. 
    Håller tummarna för dig! Följer några på avstånd här på FL.
    Vi har lyckats få 2 underbara barn. 1 via IVF här i Sverige. 1 genom ÄD i Åbo. Förstår hur du känner dig nu.
    Kram och lycka till Solig
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2015-03-13 09:47:26 följande:

Nej vi har inte funderat på att bli fosterfamilj. Jag läste om artikeln om det och  insåg ganska snabba att det blir extra lidande för oss. Problemet är att barnet är inte ditt - du måste ge upp med barnet förr eller senare och det blir extra lidande. Då är man tomhänt igen och sedan ska man inte fästa sig för mycket till nästa och nästa. Man behöver vara medveten om det och jag vill älska mitt barn 100% dygnet rund och livet om. Då blir det livet utan barn som är aktuellt för oss om inte sambon tycker annat dvs. att vi ska skilja oss. Jag kan inte be honom ett liv utan barn om jag är trasig.

Följer dig på avstånd. Förstår hur du känner dig nu...
    Kram och lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Lillan15
    GråterRynkar på näsan
    Lider och gråter med er. Jag skulle nog reagera som ni...
    Kram till Er kära vänner
  • Lillan15
    Evapeva skrev 2015-06-09 14:10:15 följande:

Hej Livia 80!
    Jag har precis fått veta att jag har dålig äggreserv (0,2), är 40 år och läkaren har sagt att äggdonation är det mest troliga för oss att lyckas bli föräldrar. Jag har precis börjat ställa om från att vara inställd på IVF till att försöka ställa in mig på att det mest sannolika för mig är att få barn med hjälp av äggdonation. 

Skulle gärna ha kontakt med dig och med andra som ska påbörja denna resa. Till vilken klinik ska man åka? Jag har hört mycket om Fertinova i Helsingfors/Åbo men även om AVA i Riga? Hur ska man välja och varför?

Hur känner du inför det faktum att barnet inte blir ditt genetiskt? Jag har egentligen precis börjat mina tankar och känslor kring äggdonation. Vissa stunder känns det som en otrolig lättnad och glädje över att möjligheten att bli mamma och att få vara gravid och föda ett barn fortfarande finns för mig, andra stunder en enorm sorg att barnet inte kommer att vara helt och hållet "mitt", att det liksom slutar med mig.....Ingen liten unge som ser ut som jag Kram

Vi valde Åbo. Lätt att ta sig dit. Hört gott om dem. Snabb att svara på mail. De pratar svenska. Vi lyckades på första försöket! Nu har vi en gosse på 7 månader. Fantastiskt att få barn på detta vis.
    All lycka till dig Gravid
    Du blir ju ändå biologisk mamma till barnet
  • Lillan15
    Kvinna72 skrev 2015-09-06 13:58:17 följande:

Hej, jag och min sambo ska iväg på vårt första besök till Fertinova Åbo. Vad jag förstår är den några här i tråden som har varit där, en del som det har gått bra för och andra inte. Vad vi kämpar på alla håll!Hjärta Jag har inte hunnit att läsa igenom allt såklart i denna långa tråd, har bara läst lite här och där. Men jag tänkte passa på att fråga om det är något man ska tänka på inför sitt första besök på kliniken, eller något annat bra att ha i åtanken? Tips bra något sevärt eller en bra restaurang kanske? Lycka till alla! Kram Hjärta

Hur har det gått för er?
    Vi har oxå varit där. Har en son på 10 månader nu Nalle
    Kram och lycka till!
  • Lillan15
    Kvinna72 skrev 2015-09-15 14:15:21 följande:
    Hej Lillan15,

jag skickade ett meddelande till dig i inboxen för ett tag sedan : ) Grattis till Er son! Vi var i Åbo hos Dr. AnnaMaria förra veckan och funderar just nu mest på "för och nackdelar" med just Fertinova Åbo osv. Mycket tankar och funderingar är det såklart. Vad har ni för erfarenheter, dela gärna med dig : ) Hur såg ditt behandlings upplägg ut? Du få även skicka ett meddelande i inboxen om det passar bättre. Jag tar mer än gärna emot tips i dagsläget....det går runt i huvudet. Känner att det är dags att ta ett beslut snart! : )

Kram  
    Har inboxat dig nu!

• Lillan15
    Kvinna72 skrev 2015-09-15 14:16:05 följande:

Hej igen,

förresten är det någon här som har tips på psykolog i Stockholm inför ÄD?

Vi tog psykologen på Fertinova! Hon var bra.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011