• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tilda76 skrev 2014-01-05 10:49:08 följande:
    Hej. Vi har bett om att få ställa oss i kön igen, men har ännu inte fått svar på hur lång väntetiden är nu. Nu har vi paus och jag har börjar dricka kaffe igen (inte för alltid men ett tag). För första gången på 1 år och 8 månader. Livskvaliteten förbättrades över en natt. Nu är det mysigt att fika igen (te är inte samma sak).
    Hoppas vi kan göra FET i mars. Hoppas våra embryon klarar upptiningen med!!! Jag har oxå börjat dricka kaffe och coca cola. Gott med fika igen. Har varit ute nu i helgerna och fikat på cafféer. Men nu så jag ringa ÅBO och tala om att det blev ett sort minus. Och planera för FET.
  • Lillan15
    Tilda76 skrev 2014-01-07 12:51:45 följande:
    Håller tummarna Lillan! Passa på att njuta nu av att vara "medicin"fri!

Har fått tel.tid med läkaren i morgon. FK ringde just. Jag hade ju ansökt om förhandstillstånd, men nu har vi ju redan fått beh. och då faller ansökan. Men vi kan ansöka om ersättning i efterhand. Så nu skall vi skicka in alla kvitton och faktura till FK. Handläggare ringer oss på fredag eller nästa vecka.
    Har ni fått ersättning från FK?  
  • Lillan15
    Myra skrev 2014-01-07 20:32:46 följande:
    Måste bara frågan dig angående din förhandsansökan. Har själv skickat in en innan jul och ska till Helsingfors i början på Mars, Jag lär inte hinna få behandling innan ansökan kommer men man vet ju aldrig. Så vad jag tolkade av det du skrev att om man gör en förhandsansökan och påbörjar behandling innan man fått svar så finns det risk att man får avslag bara för att man påbörjat behandlingen innan man fått svar?? 
    Vi har ju naturligtvis i baktanken att vi kanske får ett nej men har ingen lust att vänta på svaret så vi är reda att betala själva om vi inte får ett nej. Men jag kanske tolkade det fel..;)
    Det tror jag inte. Vi måste bara skicka in en ny ansökan, som gäller för vård/ersättning i efterhand. Ska skicka kvitton/fakturan nu i veckan till FK.  
  • Lillan15
    Myra skrev 2014-01-07 20:38:21 följande:
    en lite fråga till er här inne. Jag är fyllda 40, dåliga och få ägg och är rekommenderad ÄD som enda alternativ. Gjort 2 misslyckade IVF och senast i okt. Mensen har varit lite så och så efter det- Var inte så efter första IVF. 
    Börjar bli nojjig att man börjar komma i förklimateriet. 
    Nu kanske ni här inne är yngre än mig..;) 
    Är det någon som är i samma situation, har ni normal mens?
    Har det någon koppling med dåliga ägg som börjar ta slut med att man börjar komma i klimakteriet?
    Är det något hinder för ÄD?

Jag är 40. Dåliga ägg, få ägg vid ÄP. Rekommenderad ÄD. Har normal mens. Inget hinder för ÄD vad jag vet.
  • Lillan15
    Proxima skrev 2014-01-08 16:10:54 följande:
    Myra: Jag har precis samma situation med mensen som du... Jag är 40, Dåligt med ägg vid IVF, rek ÄD och nu jättemkt mensstrul :( Hade knappt mens efter IVF i augusti och sen i november-december blödde jag fyra veckor i sträck (under Progynon behandlingen inför ET) för att sen nästan förblöda strax före jul och opereras akut och sen få blod pga superlågt HB :( Tror absolut att det hänger ihop med både hormonbehandling och dåligt med ägg. Vet inte alls när jag kan förvänta mig nästa mens nu (blev ingen ET men nu ska vi testa FET). Jag har bokat VUL på fredag och får hoppas att allt ser bra ut igen.

Lycka till!
  • Lillan15
    Proxima skrev 2014-01-10 14:26:53 följande:
    Jaha... VUL gjort och fått svar på prover tagna vid skrapningen. Jag har godartade cellförändringar i livmodern. Ska behandlas med gulkroppshormon i 6 månader. Ledsen och chockad just nu men mest glad att det inte var cancer som de tydligen misstänkte även om jag inte hade fattat det...
    Men stackars dig. Tänker på dig. Gör som jag då jag misslyckas att bli gravid. Skäm bort dig själv. Jag brukar tona håret, klippa mig. Ibland ansiktsbehandling. Köpa kläder. Fräscha upp hemmet. 
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-01-14 17:02:24 följande:
    Min nuvarande chef och även före detta chef vet om att jag har utmaningar när det gäller att skaffa barn och vet att jag från och till med kort varsel kan behöva utebli från jobbet. Båda cheferna (som är män) har varit extremt stöttande och sagt att det inte är några problem och att jag ska tänka på mig själv i första hand när det gäller detta. Oerhört skönt tycker jag att få det stödet , sedan har jag aldrig sagt något om detaljerna. Ingen har efterfrågat det heller, men det kan ju även ha att göra med att det är stora tunga frågor och att de är lite rädda....
    Vid ett tillfälle när jag gjorde IVF och fick avbryta behandlingen mitt i så bröt jag ihop och var tvungen att ringa min chef halvgråtande och säga att jag inte kunde komma på ett möte på em där vi hade utländska gäster och vår VD var med....då hade jag rätt mycket ångest både över allt samt att det påverkade jobbet.....det var inte självklart att berätta men för mig var det rätt att göra det. Sedan har jag förmånen att ha ett jobb där jag kan styra rätt mycket själv. När jag varit på gång med behandlingar har jag försökt att styra bort en del möten och blocka i kalendern så mycket det går för att undvika problem men ibland går det ju inte som sagt att undvika problem.

Vad blev resultatet av din ÄD? Du fick 2 insatta va?
  • Lillan15
    Anemon skrev 2014-01-17 17:01:27 följande:
    Två tillbaka ja, men negativt....en manlig faktor upptäcktes för första gången så vi är rädda för att de embryon som finns i frysen inte är så bra heller....
    Väntar nu på hystroskopi som jag såg till att skaffa remiss för i slutet av förra året utifall att det här inte skulle fungera. Ska till sjukhuste på måndag för samtal och planering så hoppas att jag får en tid för själva ingreppet snabbt. Om de skulle upptäcka något vet jag inte riktigt hur jag ska reagera....massor av försök som kostar pengar men framför allt tid....men nu ska jag inte ta ut något i förskott och upptäcks något så hoppas jag att det går att behandla så vi kan lyckas nästa gång med våra frysisar.
    Vi är lika vi. Jag har oxå bett om hysteroskopi. Hoppas jag får igenom det, och snabb tid. Hoppas på att frysisarna klarar upptiningen bara... Vi har planerat FET till Mars Solig 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011