molly50 skrev 2011-04-25 17:55:33 följande:
Att hela tiden oroa sig för vad andra tycker,tycker jag signalerar dålig självkänsla i alla fall...
Jag OROAR mig inte för vad andra tycker. Men nu är det så att i det här samhället uppfattas man på ett visst sätt ganska mycket beroende på hur man klär sig. Det spelar inte så stor roll om man har billiga kläder från H&M och Gina Tricot, bara man klär sig snyggt och respektabelt, i hela och rena kläder (hur länge nu H&M-kläder håller sig hela...), så uppfattas man som en seriös, världsvan, trevlig och sofistikerad person. Så länge man även använder ett någorlunda vårdat språk förstås. Det är det som gör det. Kläderna och språkbruket.
En person som klär sig slappt, billigt, trashigt, slampigt, etc. känns omöjlig att ta seriöst vid första anblick. Sedan är det ännu värre om de öppnar munnen och det visar sig att de inte kan prata ordentligt heller. Och om det trots allt händer att man för ett samtal med en dåligt klädd person och det visar sig att de är allmänbildade och kan uttrycka sig väl, då kan man bara tycka synd om dem för att de inte visar det utåt... Allting handlar om det första intrycket och det är ingenting jag personligen har bestämt.
Att jag väljer att klä mig och sminka mig snyggt och välvårdat har ingenting med dålig självkänsla att göra. Först och främst tycker jag inte att det är snyggt med t.ex. mysbyxor, piercingar i ansiktet, trasiga nätstrumpbyxor och för korta kjolar eller neonfärger. Sedan så vet jag att jag SJÄLV inte tar människor seriöst om de går klädda så och därför tror jag inte att någon skulle ta mig seriöst om jag gick klädd så. Och jag vill gärna bli tagen seriöst. Även om det inte är något som helst fel på min självkänsla.