• Myggan01

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

finns det någon mamma kvar här på tråden, hur mår ni?Skrattande

• Myggan01

Jag är så impad av tvilling gravidtitet, själv har jag en bebis och det är nog tugnt, ni gör det bra ni tvilling mammor, ja alla ni andra också. Skrattande Jag går in i v 38 och har fixerad bebis, trycker på massor neråt och det är inte skönt med min foglossning mellan benen. Tyst  jag har börjat samla på mig vätska och är VARM, typiskt att det är en mild höst och vinter i år. Sover dåligt och har börjat få "ondare" sammandragningar.
    Jag har börjat dricka hallonbladste, 3 ggr per dag ihopp om smidigare förlossning och minskad blödning, får se om det hjälper. Den 8 dec ska vi till BB för kontroll ifall min livmodertapp är mjuk, då testar vi igångsättning pga min hemska foglossning, men jag vågar inte hoppas för myk, men det finns hopp om liv det är hur som hellst näraGlad

• Myggan01
    anmaelli skrev 2011-11-28 15:12:11 följande:
    Hej Myggan01! 
    Hur känns foglossning mellan benen? :) Jag känner ibland ett tryck på typ blygdbenen (heter det så)? Kan det vara foglossning?

Du är ju jättenära att få träffa bebis nu! Spännande!!

hm.. för mig så är det en tryckade och vass smärta spec i rörelse, om jag har legat eller suttit ett tag och sen reser på mig gör det extra ont.  Varje steg känns som om någon sparkar en mellan benen. 
    Det är pubisbenet som glider isär på samma sätt som det kan glida isär bakom rumpan. Men prata med din bm, och har du inte gått så länge med foglossning så kan du testa gå på massage, akupunktur eller vara i vatten. Sen mellanbenen foglossning är väl kanske inte så "behandlingsbart" men det blir lätt fel belastning på andra muskelgrupper så försök hitta avslappning. Jag går med korta steg och försökter hålla ihop benen så mycket som möjligt.
    Det positiva är att foglossning = smidigare förlossning det peppar jag mig med nuGlad 
  • Myggan01
    sjuan2011 skrev 2011-11-29 10:18:44 följande:
    Hej, nu var det längesen jag skrev här inne. Har fått bläddra tillbaks och läsa lite äldre inlägg. Ser att många har foglossning och smärtor och känner ett tryck. Det har jag också börjat få lite då och då, fast det gör inte så farligt ont ännu. Ibland när man har suttit en stund i soffan och ska resa sig så känns det i svanken och mellan typ mellan benen. Jag är i vecka 32 nu. Så ligger lite efter de flesta, kanske därför jag inte känt så mycket ännu. Det kommer säkert mer och mer på slutet. Känner dock att det kan trycka på en del ibland, men beror nog på att han ligger med huvudet helt neråt ibland. Och nu på ett besök hos BM igår sa hon att han ligger med huvudet ner och rumpan upp och sa att vid denna tiden börjar de bestämma sig för hur de vill ligga inför förlossningen.

Den 8/12 Myggan! Det är ju hur snart som helst!! Gud va spännande!! Känner du dig helt redo nu då?? Själv är jag fortfarande inte helt klar med allt runtomkring, har inte varit på förlossningskurs, eller tvättat alla kläder, fått ordning på bebisens rum mm mm... Jobbar för fullt fortfarande och tänkte göra det så länge det känns bra, men det blir mindre tid över till annat då man känner sig lite trött efter jobbet. Hur långt innan BF slutar ni andra med att jobba??

På tal om hallonbladste, det ska jag också testa. Har även köpt smörjande olja till magen och där nere.. :) Så att man förhoppningsvis inte spricker så mycket.. Skrattande
    ja redo och redo,Tyst ibland ja ibland nej iallafall rent psykiskt. läskigt med igångsättning. jag är rätt splittrad, läkarna vill såklart att jag ska komma igång av mig själv för det är bäst för mig och bebis men dom har sagt att dom hjälper mig idag om jag verkligen inte fixar en sekund till men för bebis skull är det bra om jag väntar. så jag har en kamp mellan egoism och bebis. men målet är till den 8 e och sen tar jag nytt beslut. Men allt annat är fixat och klart, smått manisk med städandet och dock kan jag inte städa själv utan min stackars karl måste göra det, och det blir inte som jag vill ha det,,, plus att han hatar att städa. jag drömmer  om städning på nätterna, helt sjuktFlört.
  • Myggan01
    Eileen1 skrev 2011-11-30 21:48:19 följande:
    Jag är kvar! 2 veckor kvar till BF. 
    Tufft har blivit tuffare både fysiska och psykiska krämpor. Var på Matilda samtal idag och redde ut en del, ska tillbaka nästa vecka och troligen en gång till innan BF om inte bebis redan är här. Pga ohälsan så lutar det åt en igångsättning strax efter BF. En tuff dag idag med allt som kom upp och många tårarar men ett bra steg på vägen.

Till det positiva: Vi gifte oss i lördagsHjärta på en ekologisk gammal gård, Ängavallen i Vellinge. KL. 17 var vi redo i deras lusthus i kryddträdgården tillsammans med 2 vittnen. Därefter åt vi gårdens ekologiska julbord. Finns några bilder för den som vill se eileenclothes.blogspot.com/
    Grattis till bröllopetSkål mysigt!!!
    Hoppas du får bra med hjälp på Matilda samtal, kramar och styrka inför upploppetGravid
  • Myggan01
    lella77 skrev 2011-12-04 20:32:29 följande:
    Här har vattnet gått så nu väntar vi på att allt ska dra igång.
    Spännande! Va roligt!!!!Glad
  • Myggan01

Lelle77 Grattis till eran Måns, LYCKA!! När var han beräknad? jag ser inte dig på bf listan, eller så är jag blind??Glad

Imorrn går jag in i v 39, natten till söndag hade jag sammandragningar hela natten följt med mensvärk, mensvärken satt i till söndagkväll sen sluta allt.... så idag känner jag inget. Sover riktigt dåligt om nätterna och så är jag VARM, någon fler som känner igen denna hetta?

• Myggan01
    AKIG skrev 2011-12-05 13:19:56 följande:
    Jag har gått in i vecka 37 nu och har under helgen haft massa mensvärk dock inget jätteont men det mol på av och till hela dagarna...sov oxå väldigt dåligt inatt pga av att det var mkt varmt...undra va detta beror på?

När har du BF?
    vi har 29/12 
    jag har BF den 2o dec:)

min bm sa idag att känna sig varm kan ha med allt blod man har extra i kroppenGlad tacksam att vi inte är i juli nu
  • Myggan01

ett tips till alla foglossningsmammor, Halka inte!! det gjorde jag igår och det knäppte till så inihelvete mellan benen, jag såg stjärnor..... köp spikskor eller kalssonsklister skor.

• Myggan01

igår gjorde BM hinnsvepning på mig, fy i helvete va ont det gjorde hon drog och slet i livmodertappen, fick riktiga värkar (så som jag tror att det känns) efter 1h, sen släppte det och har enbart haft molande mensvärk (även idag). Min livmodertapp är typ mjuk och halvt utplånad. Men ingen slemmis har jag sett. 
     Det är prat om igångsättning men jag vill så gärna komma igång själv, funderar på att ringa på söndag om inget har hänt och göra en till hínnsvepning, jag är riktigt förvånad att jag ens tänker på att göra en till, för det gjorde fantastiskt ont. Men nu vill jag ha bebis och ha tillbaka mina ben!!!!

Va häftigt att vi alla ska ha bebis snart, blir extra lycklig nu när det är nobelpris ihelgen, tack vare en gubbe som satt och funderade så har jag en bebis på GGlad 

• Myggan01
    Eileen1 skrev 2011-12-09 09:32:57 följande:
    AJAJ Myggan, hoppas hinnsvepningen hjälper så du inte gjort det i onödan, tror det är bättre än igångsättning men vad gör man när man inte pallar längre. Jag hoppas så att få ett datum strax efter BF för igångsättning men inget är klart ännu.
    Var det BM som gav förslag på hinnsvepning?
    Ja det var hennes idè, kan erkänna att jag inte visste vad svepning var innan jag hade gjort det.
    Även fast jag inte "kommer igång" av svepningen så hjälper det till att mogna på tappen, så det känns inte helt i onödan ändåGlad  varje liten mensmolning och sammandragning är ett steg närmare.

Sen är det olika också, har läst att vissa bara känner lite obehag eller knappt något alls vid svepning, tänker så jag inte skrämmer upp någon. Hoppas du kommer igång innan BF!
    Ocean Pearl skrev 2011-12-09 09:59:54 följande:
    Hej allihopa! 
    Nu är tvillingarna härSolig . De kom för två veckor sen. Allt gick bra, men eftersom flickan var lite liten har vi varit inlagda på neonatala i en och en halv vecka, men nu är vi hemma. Pojken mår bara bra och äter och växer, medan vi måste sondmata flickan för hon orkar inte äta hela sina portioner själv, men hon blir starkare och starkare. 
    Det är en helt fantastisk känsla att ha dom här nu. Det går inte att beskriva=) 

Hoppas allt är bra med er andra! 
    STORT GRATTIS OCEANS PEARL!!! NalleNalle 
  • Myggan01

jag har gjort hinnsvepning på spec mvc just för att jag har rätt plågsam foglossning, för det är nu prat om igångsättning, jag är i v 39+3 och bb vill vänta lite just för att det är större risk med akutkejsarsnitt, dom undersökte min tapp och undertiden sa bm att hon sveper den så kanske jag kan triggas igång av mig själv. Jag tror inte det är rutin i undersökning men prata med BM och fråga, tror inte det är omöjligt att få tappen checkad. Jag har en helt underbar bm som har hjälpt mig till att få kontakt med bb, det är dom som beslutar om igångsättning och har undersökt mig. Hoppas Eliien att du får hjälp!! En grej som jag får sammandragningar av är hård fotmassage, gör ajaj ont med det funkar.

• Myggan01

I onsdag den 14/12 kl 10.14 kom våran underbara lilla tjej Thea. Vi har fått komma hem idag och allt har gått bra, vi är så himla lyckliga. Blev igångsatt pga foglossning och det tog 18 h tills hon kom ut.

• Myggan01

Tack så mycket för gratulationerna, det är underbart!!Hjärta Hon vägde 3860 och 51 lång. Imorgon ska vi göra rutin blodtest och träffa våran bm, längtar! På tisdag kommer bvc hem till oss.

Lycka till alla väntande magar

kramar

• Myggan01
    {#emotions_dlg.flower}GRATTIS ALLA  TILL BEBBISAR{#emotions_dlg.flower}

OCH Skål LYCKA TILL ALLA NI SOM VÄNTARBaby

så himla roligt att det kommer mer och mer bebisar
  • Myggan01

Grattis till Hector! Häftigt namn, tänker på filmen TrojaGlad Grattis hstny och Sinnersaint{#emotions_dlg.flower} 

• Myggan01

vilken sötnos{#emotions_dlg.flower} jag ska ta mig tid och skriva min berättelse när jag har ork och tid, jag blev också igångsatt men min tapp var typ borta så jag började öppna mig efter 1,5h efter första gelen.

• Myggan01

Åh vad spännande ni som har kvar förlossningen, jag hade velat göra om den idag, det var en riktigt häftig upplevelse plus att den underbara lustgasen mmmmmmmm hade varit kul att ha en tub hemmaGlad

Våran lilla tjej är snart 1 månad, så fort tiden går!

jag är fortfarande riktigt trött i kropp och själ,  men amningen fungerar klockrent.

Ska vi ha en födelselista?

Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan