• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • YokohamaNr2

Jag är lite dubbel-moralisk här för jag ger mina barn svag saft dock inte i flaska utan mugg. Men något jag tycker ser otroligt illa ut som jag har sett några gånger är små barn under 2 som går och dricker läsk ur burk, säkert lika illa med saft men läsk känns värre tycker jag

Röstade att jag inte bryr mig för vem vet,  kanske barnet har varit magsjuk och behöver sin vätska på vilket sätt som nu går

• Sweetheart1986
    Matillin skrev 2011-04-19 23:21:30 följande:
    Swethheart- Allt som är socker i är skadligt för tänderna det spelar ingen roll om det kommer från frukt. Vet inte men skulle tro att saft och juice är lika mycket socker i? Kan väl inte vara så stor skillnad hur som helst? Faran med nappflaska är att barnen ligger och smuttar på den bättre att då ge saft eller juice i mugg. Så länge du ger ditt barn juice kommer han aldrig dricka rent vatten tror jag. Testa att ge mjölk? Eller sluta med juice, tror inte barn kan törsta ihjäl
    k girl skrev 2011-04-20 07:46:34 följande:
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
    Det är skillnad på socker och socker!

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 38,8 kcal Protein 0 g Fett 0 g Mättade fettsyror 0 g Kolhydrater 9,55 g Fibrer 0 g C-vitamin 10,3 mg D-vitamin 0 mcg Folat 1 mcg Järn 0,06 mg Zink 0 mg Kalcium 1,6 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

"Läsk och saft innehåller mycket socker och energi men inga näringsämnen. Kalorier från dryck ger heller ingen mättnadskänsla. Välj hellre vatten som måltidsdryck" - Infon har jag fått från Miljömat.se

Sempers Morotsdryck från 4 mån

Innehåll:
    Vatten, Morot (30%), Päronjuice (29%), Aprikos (3,5%), Vitamin C, Syra (citronsyra), Järn.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

- varav sockerarter - 5 g

Fett - 0.2 g

- varav mättat fett - <0.1 g

Kostfiber - 1 g

Vitamin C - 50 mg (200% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)

Natrium - 10 mg
    Järn - 1 mg (17% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)
    "Sempers barndrycker passar bra som mellanmålsdryck och som extra C-vitamin- och järnkälla. Samtliga barndrycker innehåller råvaror som är laktosfria och naturligt fria från gluten."
    Infon har jag fått från semperbarnmat.se

Om jag förstått rätt nu när jag läst lite om de olika innehållena så ska sockerarterna i Sempers Drycker vara naturligt socker och mängden är dessutom väldigt liten.

Och jag ger INTE saft till min son!
    Då skulle ni som drick tex apelsinjucie drick apelsinsaft? - det skulle vara samma sak!
    Vi späder dryckerna med mer vatten för vaje gång och snart är det bara vatten i flaskan!

Saft och läsk var det som det var frågan om i den här undersökningen och de två dryckerna innehåller MYCKET socker! Och så hakar ni upp er på mig som ger min son en dryck som inte innehåller varken tillsatt socker eller sötningsmedel!
    Okej, inget socker är bra för tänderna! Det vet ALLA. Sen beror det ju också på HUR man hanterar sockret i maten/dryckerna! Vissa sockerarter är mer frätande på tänderna än andra! Alla vet att småätande inte är bra för tänderna eftersom saliven i munnen då inte hinner ta hand om bakterierna från tänderna innan man stoppar något i munnen nästa gång, attacken på tänderna blir kronisk!

Det här med nappflaska, det ÄR skadligt för tänderna att snutta på den under en längre tid. Överallt man läser står det att barnen INTE ska somna med flaskan, oavsett dryck, eftersom de snuttar på den och under sömnen är salivproduktionen mindre! Min son snuttar inte, han dricker så mycket han vill ha sen är det bra och vi ställer undan flaskan igen. Det är ju klart att jag försvarar mig eftersom jag anser att denna dryck jag ger min son inte alls är lika farligt som saft eller läsk! Det skulle jag aldrig ge honom i flaska! Självklart vill jag ju att han ska dricka vatten och vi försöker ju vänja honom vid det och det går bättre och bättre för varje dag. Men det tar tid, precis som med allt annat!
    Mjölk har BVC sagt att vi inte ska ge än, så jag lyssnar på dom!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 11:49:34 följande:
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 38,8 kcal Protein 0 g Fett 0 g Mättade fettsyror 0 g Kolhydrater 9,55 g Fibrer 0 g C-vitamin 10,3 mg D-vitamin 0 mcg Folat 1 mcg Järn 0,06 mg Zink 0 mg Kalcium 1,6 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

"Läsk och saft innehåller mycket socker och energi men inga näringsämnen. Kalorier från dryck ger heller ingen mättnadskänsla. Välj hellre vatten som måltidsdryck" - Infon har jag fått från Miljömat.se

Innehåll:
    Vatten, Morot (30%), Päronjuice (29%), Aprikos (3,5%), Vitamin C, Syra (citronsyra), Järn.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

Fett - 0.2 g

Kostfiber - 1 g

Natrium - 10 mg
    "Sempers barndrycker passar bra som mellanmålsdryck och som extra C-vitamin- och järnkälla. Samtliga barndrycker innehåller råvaror som är laktosfria och naturligt fria från gluten."

Om jag förstått rätt nu när jag läst lite om de olika innehållena så ska sockerarterna i Sempers Drycker vara naturligt socker och mängden är dessutom väldigt liten.

Då skulle ni som drick tex apelsinjucie drick apelsinsaft? - det skulle vara samma sak!
    Vi späder dryckerna med mer vatten för vaje gång och snart är det bara vatten i flaskan!

Saft och läsk var det som det var frågan om i den här undersökningen och de två dryckerna innehåller MYCKET socker! Och så hakar ni upp er på mig som ger min son en dryck som inte innehåller varken tillsatt socker eller sötningsmedel!
    Okej, inget socker är bra för tänderna! Det vet ALLA. Sen beror det ju också på HUR man hanterar sockret i maten/dryckerna! Vissa sockerarter är mer frätande på tänderna än andra! Alla vet att småätande inte är bra för tänderna eftersom saliven i munnen då inte hinner ta hand om bakterierna från tänderna innan man stoppar något i munnen nästa gång, attacken på tänderna blir kronisk!

Det här med nappflaska, det ÄR skadligt för tänderna att snutta på den under en längre tid. Överallt man läser står det att barnen INTE ska somna med flaskan, oavsett dryck, eftersom de snuttar på den och under sömnen är salivproduktionen mindre! Min son snuttar inte, han dricker så mycket han vill ha sen är det bra och vi ställer undan flaskan igen. Det är ju klart att jag försvarar mig eftersom jag anser att denna dryck jag ger min son inte alls är lika farligt som saft eller läsk! Det skulle jag aldrig ge honom i flaska! Självklart vill jag ju att han ska dricka vatten och vi försöker ju vänja honom vid det och det går bättre och bättre för varje dag. Men det tar tid, precis som med allt annat!
    Varför ger man ens denna dryck till ett barn som är ett halvår?
  • Vaniljkex

Saft kommer barn att vilja ha tids nog, inget man som foralder behover skynda pa, tycker jag. Jag tror dessutom att det ar battre att ge all slags dryck (utom mjolk) i pipmugg istaller for nappflaska, om man kan fa barnet att acceptera det. 

• Pssst
    Astarte skrev 2011-04-19 21:28:21 följande:
    Vilken ålder talar ni om? Min son har nappflaska både nu och då och han är 19 mån. Klart att han dricker saft ibland ur glas eller flaska.
    Jag talar om åldern där nappflaska används.  ´För mig är det egentligen inte nödvändigt alls efter det att barnet ifråga kan dricka ur glas och för våra barns del är det från ca 15 månader men jag är medveten om att det är längre för andra barn.
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 15:03:06 följande:
    Varför ger man ens denna dryck till ett barn som är ett halvår?
    Varför dricker du vatten/juice eller vad det nu kan vara??
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Pssst
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 18:09:50 följande:
    Vuxna ha iofs ansvar för sigsjälva och allt skit vi stoppar i oss, precis lika mycket som vi har ansvar för vad vi stoppar i våra barn. Bara för att man är "dum" nog att äta dåliga saker så betyder inte det att man inte vill ge sina barn en bra grund? Jag ger inte mina barn läsk, ändå dricker jag det själv ibland - korkat nog. Det är ju skillnad?
  • MajaVira
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-19 22:21:33 följande:
    Ok, ni som hackar på mig... har ni då nåt tips på hur jag ska få i min son vätska då???
    Ni har säkert också barn som är äldre och har längre erfarenhet än vad jag har, jag är nyblivien förälder och KAN INTE ALLT! Man lär sig med tiden!

Ursäkta dubbelmoralen då!
    Ni behöver inte göra narr av mig för att jag tydligen är okunnig och jag erkänner att jag är det! Just för att jag är nybliven förälder och min resa med barn just har börjat!
    Vår som drack INGET förrän han var dryga året. Vi löste problemet genom att ge honom väldigt löst blandad gröt som frukost och ev. mellanmål , samt fruktpure i samband med mat.
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 11:49:34 följande:

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Innehåll:

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

Fett - 0.2 g

Kostfiber - 1 g

Natrium - 10 mg

Ur tandsynpunkt är det inte skillnad på socker och socker.  Dessutom citerar du ju själv ett avsnitt där det står att dryck inte ger mättnadskänsla. Det är ju som att jämföra BOB-saft med måltidsdryck, det ena är visserligen snäppet bättre men inte så bra att man kan se ner på och kritisera BOB-saftdrickaren.
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 18:09:50 följande:
    Vad har det med saken att göra?

Ett litet barn på 6 månader har inte ett behov av att dricka söt saft/juice.
    Ger man detta till sitt barn så är det ens egna behov man tillfredställer, inte barnets.
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?