Inlägg från: Sweetheart1986 |Visa alla inlägg
  • Sweetheart1986

Saft/läsk i nappflaska?

Tycker aboslut INTE att detta är okej! Min son har inte börjat med söta drycker än... förutom osötade fruktdrycker. Vi försöker få i honom vatten, men det går inte! Så vi späder ut fruktdryckerna med vatten, mer för vaje gång så tillslut kommer han nog tycka om vatten ändå =) Vi hoppas på det iaf! =P

Det är ju inte alls bra för tänderna att dricka saft el läsk ur nappflaskan, det är eg samma sak som att dricka ur sugrör. Blir nästan arg när jag ser föräldrar ge sina barn, spec läsk, ur nappflaska! Varför liksom? Tycker de barnen är alldeles för små över huvud taget att dricka sånt!

Nu har jag bara ett barn, 6 månader, och kommer säkert göra saker som jag säger nu att jag absolut INTE kommer göra. Men det får jag ta då, det går inte att säga att man ALDRIG kommer göra si eller så... nån enstaka gång kanske är ok, men gång på gång? Nej, absolut inte! PUNKT!

~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986

Ok, ni som hackar på mig... har ni då nåt tips på hur jag ska få i min son vätska då???
    Ni har säkert också barn som är äldre och har längre erfarenhet än vad jag har, jag är nyblivien förälder och KAN INTE ALLT! Man lär sig med tiden!

Ursäkta dubbelmoralen då!
    Ni behöver inte göra narr av mig för att jag tydligen är okunnig och jag erkänner att jag är det! Just för att jag är nybliven förälder och min resa med barn just har börjat!

~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986

Jag tänkte på en bekant när jag skrev första inlägget. Hennes barn får i princip BARA saft och läsk ur flaskan... kakor, godis, glass, you name it! Barnet är ca 16 månader.
    Att jag nästan blir arg betyder då att jag blir arg inombords, inte att jag agerar utåt och skriker och gormar! Jag lägger mig inte i HUR andra gör, men alla har rätt till en ÅSIKT även om jag inte säger nåt i just det läget!

Jo, jag ser det efter andra kommenterat och det var okunnigt av mig att skriva som jag gjorde eller rent av klantigt?

Så min son ska få gå å vara törstig, få vätskebrist för att jag absolut måste erbjuda honom vatten när han inte vill ha? Har provat det, det funkar inte! Han spottar bara ut och puttar bort flaskan! Nej, vi kommer fortsätta ge honom fruktdryckerna tills han vill dricka vatten! Det funkar för oss och han mår inte dåligt av det!

~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    Matillin skrev 2011-04-19 23:21:30 följande:
    Swethheart- Allt som är socker i är skadligt för tänderna det spelar ingen roll om det kommer från frukt. Vet inte men skulle tro att saft och juice är lika mycket socker i? Kan väl inte vara så stor skillnad hur som helst? Faran med nappflaska är att barnen ligger och smuttar på den bättre att då ge saft eller juice i mugg. Så länge du ger ditt barn juice kommer han aldrig dricka rent vatten tror jag. Testa att ge mjölk? Eller sluta med juice, tror inte barn kan törsta ihjäl
    k girl skrev 2011-04-20 07:46:34 följande:
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
    Det är skillnad på socker och socker!

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 38,8 kcal Protein 0 g Fett 0 g Mättade fettsyror 0 g Kolhydrater 9,55 g Fibrer 0 g C-vitamin 10,3 mg D-vitamin 0 mcg Folat 1 mcg Järn 0,06 mg Zink 0 mg Kalcium 1,6 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

"Läsk och saft innehåller mycket socker och energi men inga näringsämnen. Kalorier från dryck ger heller ingen mättnadskänsla. Välj hellre vatten som måltidsdryck" - Infon har jag fått från Miljömat.se

Sempers Morotsdryck från 4 mån

Innehåll:
    Vatten, Morot (30%), Päronjuice (29%), Aprikos (3,5%), Vitamin C, Syra (citronsyra), Järn.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

- varav sockerarter - 5 g

Fett - 0.2 g

- varav mättat fett - <0.1 g

Kostfiber - 1 g

Vitamin C - 50 mg (200% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)

Natrium - 10 mg
    Järn - 1 mg (17% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)
    "Sempers barndrycker passar bra som mellanmålsdryck och som extra C-vitamin- och järnkälla. Samtliga barndrycker innehåller råvaror som är laktosfria och naturligt fria från gluten."
    Infon har jag fått från semperbarnmat.se

Om jag förstått rätt nu när jag läst lite om de olika innehållena så ska sockerarterna i Sempers Drycker vara naturligt socker och mängden är dessutom väldigt liten.

Och jag ger INTE saft till min son!
    Då skulle ni som drick tex apelsinjucie drick apelsinsaft? - det skulle vara samma sak!
    Vi späder dryckerna med mer vatten för vaje gång och snart är det bara vatten i flaskan!

Saft och läsk var det som det var frågan om i den här undersökningen och de två dryckerna innehåller MYCKET socker! Och så hakar ni upp er på mig som ger min son en dryck som inte innehåller varken tillsatt socker eller sötningsmedel!
    Okej, inget socker är bra för tänderna! Det vet ALLA. Sen beror det ju också på HUR man hanterar sockret i maten/dryckerna! Vissa sockerarter är mer frätande på tänderna än andra! Alla vet att småätande inte är bra för tänderna eftersom saliven i munnen då inte hinner ta hand om bakterierna från tänderna innan man stoppar något i munnen nästa gång, attacken på tänderna blir kronisk!

Det här med nappflaska, det ÄR skadligt för tänderna att snutta på den under en längre tid. Överallt man läser står det att barnen INTE ska somna med flaskan, oavsett dryck, eftersom de snuttar på den och under sömnen är salivproduktionen mindre! Min son snuttar inte, han dricker så mycket han vill ha sen är det bra och vi ställer undan flaskan igen. Det är ju klart att jag försvarar mig eftersom jag anser att denna dryck jag ger min son inte alls är lika farligt som saft eller läsk! Det skulle jag aldrig ge honom i flaska! Självklart vill jag ju att han ska dricka vatten och vi försöker ju vänja honom vid det och det går bättre och bättre för varje dag. Men det tar tid, precis som med allt annat!
    Mjölk har BVC sagt att vi inte ska ge än, så jag lyssnar på dom!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 15:03:06 följande:
    Varför ger man ens denna dryck till ett barn som är ett halvår?
    Varför dricker du vatten/juice eller vad det nu kan vara??
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 20:46:38 följande:
    Vad har det med saken att göra?

Ett litet barn på 6 månader har inte ett behov av att dricka söt saft/juice.
    Ger man detta till sitt barn så är det ens egna behov man tillfredställer, inte barnets.
    Nej, det har väl ingen? Men att ge barnen söta fruktpuréer eller mat som är lite sötare är helt ok?
    Jag har sagt min meningen i den här frågan och får bara mothugg precis hela tiden! Andra som skriver liknande, dom låter ni vara ifred, nämner inte ens att de gör si eller så! Skärp er för fan!

Jag lämnar den här tråden nu då ni tydligen bestämt er för att göra mig till hack-kyckling! Det har jag fått nog av under den tiden jag har levt! Det räcker nu! Tur är väl iaf att det är via datorn den här gången och att jag själv kan bestämma att lämna skiten! Men det är ju så jäkla typiskt FL att klanka ner på allt och alla! Man får inte försvara sig, hur man tänker och det man gör, för det är ju fel! Nej, man ska vara precis som alla andra, tycka och tänka lika! ALLA ÄR OLIKA!
    Så är det bara!

Sorry TS om jag råkat förstöra din tråd/undersökning! Röstade iaf på: "Absolut inte!" - då det var saft och läsk du skrev om, inget annat!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986

En sak till! I nästan alla livsmedel finns det socker! Mer eller mindre! Ska vi sluta äta helt och hållet då eller?

~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 20:38:03 följande:
    Ur tandsynpunkt är det inte skillnad på socker och socker.  Dessutom citerar du ju själv ett avsnitt där det står att dryck inte ger mättnadskänsla. Det är ju som att jämföra BOB-saft med måltidsdryck, det ena är visserligen snäppet bättre men inte så bra att man kan se ner på och kritisera BOB-saftdrickaren.
    Har jag sagt att jag ger honom drycken för att han ska bli mätt eller? NEJ! Det har jag inte sagt! Det är för att han ska få i sig vätska! Läs mina inlägg igen och tala om för mig VART jag skrivit att jag ger honom detta för att han ska bli mätt!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 22:08:41 följande:
    De flesta har faktiskt inte uttryckt sig fördömande mot andra för att i nästa andetag säga att de i princip gör samma sak själva, fast de har ju en ursäkt för det. Det är DET folk reagerar på.
    Jag skrev i ett inlägg att jag nästan blev arg på en bekant som ger sitt barn läsk i nappflaska, gång på gång på gång! Han kan dricka ur glas/mugg men de orkar inte ta striden med barnet och därför får han i nappflaskan!

Jag ger min son dryck för att han ska få i sig vätska då vi håller på att vänja honom vid vatten! Men att andra säger att de ger sina barn saft i flaska när de är sjuka, det är helt ok då? Vad är det för skillnad? Ni har ingen som helst aning om hur länge vi har gett honom drycken i flaskan, om vi började för 2 månader sen eller om vi började igår... ta reda på lite mer fakta innan ni hoppar på folk!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 22:13:42 följande:
    Nu tar vi det här lugnt och sansat, ok?
    Vätska ger ingen mättnadskänsla = tomma kalorier. Det höjer blodsockret snabbt och blodsockret sjunker igen lika fort. Ditt citat pekar ju på varför det är dumt att dricka saft och juice.
    Ja, saft där socker eller sötningsmedel är tillsatt. Och alla vet att läsk innehåller mycket socker.
    Morotsdrycken jag ger min son har inget tillsatt socker, den är osötad. Alltså bara naturligt socker. Och som sagt han får den inte för att han ska bli mätt, inte för att han ska bli pigg - han får den för att han är törstig och behöver vätska! Är han hungrig får han mat eller välling!
    PUNKT!!!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 22:22:53 följande:
    Nej men det är vl onödigt att tillföra mer i kosten än vad som redna finns?
    Ja men det är ju för fan det jag försökt säga hela tiden! Naturligt socker är bättre än tillsatt socker! Det har jag sagt hela tiden! Ur näringssynpunkt. För tändernas skull ska vi nog sluta äta helt och hållet efter som allting är skadligt för tänderna! =/
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986

De var då själva fan vad ni ska haka upp er på en jävla dryck från 4 månader! Det var LÄSK och SAFT det handlade om för fan!
    Jag har sagt vad jag tycker om detta och ni har sagt ert!
    Nu sätter vi punkt så att den här undersökningen/frågan kan gå vidare!

~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 22:30:22 följande:
    Varför är det så känsligt för dig?
    Det har du inte med att göra!
    ~*~Vincent 101010~*~
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?