• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • tessan27

Vill inte ge min son saft i nappflaska, inte bra för tänderna plus att han är precis ett år men för några veckor sedan var han magsjuk med kräkningar diareé och 40 graders feber plus att han hade RS virus... då fick han vätskeersättning med lite riktig socker saft i i nappflaska. Det var det enda han drack i 5 dagar

Men när han är frisk så får han inge saft i någon nappflaska, det är inget han behöver drick alls faktisk, han gillar vatten.

• Sweetheart1986

Jag tänkte på en bekant när jag skrev första inlägget. Hennes barn får i princip BARA saft och läsk ur flaskan... kakor, godis, glass, you name it! Barnet är ca 16 månader.
    Att jag nästan blir arg betyder då att jag blir arg inombords, inte att jag agerar utåt och skriker och gormar! Jag lägger mig inte i HUR andra gör, men alla har rätt till en ÅSIKT även om jag inte säger nåt i just det läget!

Jo, jag ser det efter andra kommenterat och det var okunnigt av mig att skriva som jag gjorde eller rent av klantigt?

Så min son ska få gå å vara törstig, få vätskebrist för att jag absolut måste erbjuda honom vatten när han inte vill ha? Har provat det, det funkar inte! Han spottar bara ut och puttar bort flaskan! Nej, vi kommer fortsätta ge honom fruktdryckerna tills han vill dricka vatten! Det funkar för oss och han mår inte dåligt av det!

~*~Vincent 101010~*~
  • Matillin

Swethheart- Allt som är socker i är skadligt för tänderna det spelar ingen roll om det kommer från frukt. Vet inte men skulle tro att saft och juice är lika mycket socker i? Kan väl inte vara så stor skillnad hur som helst? Faran med nappflaska är att barnen ligger och smuttar på den bättre att då ge saft eller juice i mugg. Så länge du ger ditt barn juice kommer han aldrig dricka rent vatten tror jag. Testa att ge mjölk? Eller sluta med juice, tror inte barn kan törsta ihjäl

• mithrandil
    Matillin skrev 2011-04-19 23:21:30 följande:
    Swethheart- Allt som är socker i är skadligt för tänderna det spelar ingen roll om det kommer från frukt. Vet inte men skulle tro att saft och juice är lika mycket socker i? Kan väl inte vara så stor skillnad hur som helst? Faran med nappflaska är att barnen ligger och smuttar på den bättre att då ge saft eller juice i mugg. Så länge du ger ditt barn juice kommer han aldrig dricka rent vatten tror jag. Testa att ge mjölk? Eller sluta med juice, tror inte barn kan törsta ihjäl
    jag tror det kan funka så som hon gör.
    att succesivt ta öka mängden vatten i flaskan.

När vår dotter fick konstaterad mjölkallergi och fick en mjölkfri ersättning sa läkarna att den smakar så ofantligt dåligt att hon mest säkerligen skulle rata den och att vi därför skulle hälla i rikligt med strösocker och sen ta mindre och mindre mängd socker tills att ersättningen var helt utan socker.
    Det gick på 1vecka ungefär.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Matillin

Jo det kanske funkar men då gäller det ju att man som ni drar ner hela tiden.

• k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-19 23:03:55 följande:
    Jag tänkte på en bekant när jag skrev första inlägget. Hennes barn får i princip BARA saft och läsk ur flaskan... kakor, godis, glass, you name it! Barnet är ca 16 månader.
    Att jag nästan blir arg betyder då att jag blir arg inombords, inte att jag agerar utåt och skriker och gormar! Jag lägger mig inte i HUR andra gör, men alla har rätt till en ÅSIKT även om jag inte säger nåt i just det läget!

Jo, jag ser det efter andra kommenterat och det var okunnigt av mig att skriva som jag gjorde eller rent av klantigt?

Så min son ska få gå å vara törstig, få vätskebrist för att jag absolut måste erbjuda honom vatten när han inte vill ha? Har provat det, det funkar inte! Han spottar bara ut och puttar bort flaskan! Nej, vi kommer fortsätta ge honom fruktdryckerna tills han vill dricka vatten! Det funkar för oss och han mår inte dåligt av det!
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
  • thegoddess

Tycker det är sjukt. Varför ens erbjuda söt dryck när man kan vänja dom vid vatten. Jag håller på med smakisar nu och då går hon även smaka på vatten lite få och då. Så länge dom ammar får dom i sig allt genom där och behöver inget extra.
    Men när dom börjar äta lite mer vanlig mat behöver dom lite mer vatten.

Sen så får nu själva givetvis låta bli saft och läsk. Barnen är ju inte dumma dom vill ju så klart ha samma som er.

Det är oxå en av anledningarna att dom går lära sig äta potatis och sånt innan man går på frukten som är söt. Min 4 mån äter nu potatis morot majs och gillar det. Gick till gröt och det är smaskans. Och sen blandar jag i lite katrinplommon i gröten i stället.

• viseversa

Ja om man vill att ens unge ska få förstörda tänder är det en bra ide att ge saft eller läsk i nappflaska. Annars NEJ ALDRIG!

• mithrandil
    Matillin skrev 2011-04-20 07:35:15 följande:
    Jo det kanske funkar men då gäller det ju att man som ni drar ner hela tiden.
    Ja det är klart!
    Man måste ju minska mängden juice och öka mängden vatten varje dag för att det ska fungera.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Hannah76

Röstar: Absolut inte!

Men jag har gett båda mina tjejer det. När de har varit små och sjuka med tex väldigt hög feber eller magsjuka. Annars har det aldrig hänt. Båda har tidigt föredragit att dricka ur glas. Och när de har drukit saft har de varit stora nog att inte ha nappflaska.

Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?