• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • LivL

Håller med dig TS, varför ger man barn en massa socker och SKIT!!!??

• Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 20:46:38 följande:
    Vad har det med saken att göra?

Ett litet barn på 6 månader har inte ett behov av att dricka söt saft/juice.
    Ger man detta till sitt barn så är det ens egna behov man tillfredställer, inte barnets.
    Nej, det har väl ingen? Men att ge barnen söta fruktpuréer eller mat som är lite sötare är helt ok?
    Jag har sagt min meningen i den här frågan och får bara mothugg precis hela tiden! Andra som skriver liknande, dom låter ni vara ifred, nämner inte ens att de gör si eller så! Skärp er för fan!

Jag lämnar den här tråden nu då ni tydligen bestämt er för att göra mig till hack-kyckling! Det har jag fått nog av under den tiden jag har levt! Det räcker nu! Tur är väl iaf att det är via datorn den här gången och att jag själv kan bestämma att lämna skiten! Men det är ju så jäkla typiskt FL att klanka ner på allt och alla! Man får inte försvara sig, hur man tänker och det man gör, för det är ju fel! Nej, man ska vara precis som alla andra, tycka och tänka lika! ALLA ÄR OLIKA!
    Så är det bara!

Sorry TS om jag råkat förstöra din tråd/undersökning! Röstade iaf på: "Absolut inte!" - då det var saft och läsk du skrev om, inget annat!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986

En sak till! I nästan alla livsmedel finns det socker! Mer eller mindre! Ska vi sluta äta helt och hållet då eller?

~*~Vincent 101010~*~
  • k girl

De flesta har faktiskt inte uttryckt sig fördömande mot andra för att i nästa andetag säga att de i princip gör samma sak själva, fast de har ju en ursäkt för det. Det är DET folk reagerar på.

• Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 20:38:03 följande:
    Ur tandsynpunkt är det inte skillnad på socker och socker.  Dessutom citerar du ju själv ett avsnitt där det står att dryck inte ger mättnadskänsla. Det är ju som att jämföra BOB-saft med måltidsdryck, det ena är visserligen snäppet bättre men inte så bra att man kan se ner på och kritisera BOB-saftdrickaren.
    Har jag sagt att jag ger honom drycken för att han ska bli mätt eller? NEJ! Det har jag inte sagt! Det är för att han ska få i sig vätska! Läs mina inlägg igen och tala om för mig VART jag skrivit att jag ger honom detta för att han ska bli mätt!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 22:08:41 följande:
    De flesta har faktiskt inte uttryckt sig fördömande mot andra för att i nästa andetag säga att de i princip gör samma sak själva, fast de har ju en ursäkt för det. Det är DET folk reagerar på.
    Jag skrev i ett inlägg att jag nästan blev arg på en bekant som ger sitt barn läsk i nappflaska, gång på gång på gång! Han kan dricka ur glas/mugg men de orkar inte ta striden med barnet och därför får han i nappflaskan!

Jag ger min son dryck för att han ska få i sig vätska då vi håller på att vänja honom vid vatten! Men att andra säger att de ger sina barn saft i flaska när de är sjuka, det är helt ok då? Vad är det för skillnad? Ni har ingen som helst aning om hur länge vi har gett honom drycken i flaskan, om vi började för 2 månader sen eller om vi började igår... ta reda på lite mer fakta innan ni hoppar på folk!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:08:54 följande:
    Har jag sagt att jag ger honom drycken för att han ska bli mätt eller? NEJ! Det har jag inte sagt! Det är för att han ska få i sig vätska! Läs mina inlägg igen och tala om för mig VART jag skrivit att jag ger honom detta för att han ska bli mätt!
    Nu tar vi det här lugnt och sansat, ok?
    Vätska ger ingen mättnadskänsla = tomma kalorier. Det höjer blodsockret snabbt och blodsockret sjunker igen lika fort. Ditt citat pekar ju på varför det är dumt att dricka saft och juice.
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:05:29 följande:
    Nej, det har väl ingen? Men att ge barnen söta fruktpuréer eller mat som är lite sötare är helt ok?
    Jag har sagt min meningen i den här frågan och får bara mothugg precis hela tiden! Andra som skriver liknande, dom låter ni vara ifred, nämner inte ens att de gör si eller så! Skärp er för fan!

Jag lämnar den här tråden nu då ni tydligen bestämt er för att göra mig till hack-kyckling! Det har jag fått nog av under den tiden jag har levt! Det räcker nu! Tur är väl iaf att det är via datorn den här gången och att jag själv kan bestämma att lämna skiten! Men det är ju så jäkla typiskt FL att klanka ner på allt och alla! Man får inte försvara sig, hur man tänker och det man gör, för det är ju fel! Nej, man ska vara precis som alla andra, tycka och tänka lika! ALLA ÄR OLIKA!
    Så är det bara!

Sorry TS om jag råkat förstöra din tråd/undersökning! Röstade iaf på: "Absolut inte!" - då det var saft och läsk du skrev om, inget annat!
    VART har jag klankat ner på dig? Jag har sagt vad jag tycker om den här saken - det är det enda! 
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:11:57 följande:
    Jag skrev i ett inlägg att jag nästan blev arg på en bekant som ger sitt barn läsk i nappflaska, gång på gång på gång! Han kan dricka ur glas/mugg men de orkar inte ta striden med barnet och därför får han i nappflaskan!

Jag ger min son dryck för att han ska få i sig vätska då vi håller på att vänja honom vid vatten! Men att andra säger att de ger sina barn saft i flaska när de är sjuka, det är helt ok då? Vad är det för skillnad? Ni har ingen som helst aning om hur länge vi har gett honom drycken i flaskan, om vi började för 2 månader sen eller om vi började igår... ta reda på lite mer fakta innan ni hoppar på folk!
    Skillnaden är den att när barn är sjuka - till exempel när de är magsjuka - gör de sig av med mycket vätska. Det kan dessutom vara extra svårt att få i sig vätska när de är sjuka, då det just är extra viktigt (feber, kräkningar och diarré leder snabbt till vätskebrist hos små barn). Att barnen får saft när de är sjuka är inte bara bra, det är till och med rekommenderat eftersom de behöver få i sig energi.

Att dagligen få i sig tomma kalorier är naturligtvis inte bra. För din del hade det inte skadat med lite ödmjukhet. Det rimmar sjukt illa att racka ner på din polare när du gör i princip samma sak, hur mycket du än rättfärdigar det. Som sagt, jag har absolut förståelse för att man vill få i sitt barn vätska. Men då ska man ju heller inte sitta och racka ner på andra under tiden. Jag har för övrigt inte läst några påhopp i den här tråden.
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:06:09 följande:
    En sak till! I nästan alla livsmedel finns det socker! Mer eller mindre! Ska vi sluta äta helt och hållet då eller?
    Nej men det är vl onödigt att tillföra mer i kosten än vad som redna finns?
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?