• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • Astarte

Vilken ålder talar ni om? Min son har nappflaska både nu och då och han är 19 mån. Klart att han dricker saft ibland ur glas eller flaska.

• Tilsan

Hon har aldrig fått läsk i flaskan. Där emot saft blandat med medicin när det har behövts. Efter som jag inte får i henne den på något annat sätt

• Frila2

Dottern har endast fått ersättning, välling och vatten i nappflaska. Nappflaska slutade vi med när hon var lite drygt ett år. Glas har hon druckit ur sedan dess. Hon får vatten och mjölk att dricka och har fått det sedan knappt 1½ års ålder då hon slutade med välling.
    Hon har fått smaka äpplejuice när vi fikat någon gång och det är klart att hon gillar det. Det är ju sött. Men bara för att hon tycker om det får hon det inte när hon skulle vilja. Här är det vatten som gäller. Om vi dricker apelsinjuice till frukost (kanske någon dag i månaden) får hon också ett glas men inte saft. Läsk har hon aldrig ens provat. Hon är drygt 2 år nu.

• Frila2
    Astarte skrev 2011-04-19 21:28:21 följande:
    Vilken ålder talar ni om? Min son har nappflaska både nu och då och han är 19 mån. Klart att han dricker saft ibland ur glas eller flaska.
    Varför är det klart att en 19 månaders dricker saft ur flaska?
  • Astarte
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:33:31 följande:
    Varför är det klart att en 19 månaders dricker saft ur flaska?
    Det är det för mig, menar jag. För att vi fikar och alla dricker något de gillar och äter något fikabröd. Vuxna tar kaffe och bulle, barnen tar saft och kaka eller vad vi nu har hemma.
  • Frila2
    Astarte skrev 2011-04-19 21:36:33 följande:
    Det är det för mig, menar jag. För att vi fikar och alla dricker något de gillar och äter något fikabröd. Vuxna tar kaffe och bulle, barnen tar saft och kaka eller vad vi nu har hemma.
    Ok. Vi är helt enkelt olika. Nu när vi fikar så får dottern än bulle och vatten att dricka. Hon är 28 månader har har stenkoll på vad vi äter. Hade inte släktingar till oss envisats med att barn "SKA" ha något gått när andra dricker kaffe/efter maten/godis på lördagar så hade vi kanske sluppit detta. Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
  • Astarte
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:41:37 följande:
    Ok. Vi är helt enkelt olika. Nu när vi fikar så får dottern än bulle och vatten att dricka. Hon är 28 månader har har stenkoll på vad vi äter. Hade inte släktingar till oss envisats med att barn "SKA" ha något gått när andra dricker kaffe/efter maten/godis på lördagar så hade vi kanske sluppit detta. Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
    Ja, det finns ju många sätt att se på det. Vi äter sunt i familjen. Jag läste att 90% av befolkningen tror att de äter varierat, men bara 10% gör det. Vi tillhör dem som gör det. Grabben äter mjöl, mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ärter, majs, ris, frukt, rotsaker och grönsaker, inte varje daag, men varje vecka. (nåja, när han inte får idéer och puttar bort dem från talliken). Till det rör vi mycket på oss, delvis för att vi har hund.

Om han får fika med oss efter maten och ta kaffebröd / efterätt med saft tror inte jag spelar någon roll för kostens del. Det är alltid helheten som räknas och som alltid gäller regeln "the devil´s in the details". Så tänker jag i alla fall (och ingen i familjen är överviktig eller har hål i tänderna). Helheten är alltid större än summan av delarna.
  • Thursday
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:41:37 följande:
    Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
    Det där tror jag inte ett smack på. Fett och socker är gott i våra munnar helt enkelt. Att någon inte fått smaka på sötsaker innan en viss ålder betyder inte att de inte kommer att gilla det därefter. Däremot är sunda vanor naturligtvis något man kan lära sina barn, men det behöver absolut inte innebära et totalförbud mot fikabröd eller godis eller läsk.
  • Frila2
    Thursday skrev 2011-04-19 21:52:20 följande:
    Det där tror jag inte ett smack på. Fett och socker är gott i våra munnar helt enkelt. Att någon inte fått smaka på sötsaker innan en viss ålder betyder inte att de inte kommer att gilla det därefter. Däremot är sunda vanor naturligtvis något man kan lära sina barn, men det behöver absolut inte innebära et totalförbud mot fikabröd eller godis eller läsk.
    Självklart inte. Jag tror inte att man blir immun mot sötsaker för att man väntar men alla vet att sötsaker inte är nyttigt så då måste det väl vara bättre att vänta till 3 års ålder än att börja äta/dricka sött vid 1 år. Känns ganska logiskt. Själv ser jag heller att dottern är riktigt fett än att hon äter socker. Sedan går det inte alltid att undvika. Vi äter vitt bröd vissa dagar. Vi dricker apelsinjuice ibland. Jag tror inte heller på ett totalförbud men ju längre man kan vänta desto bättre (i min värld iaf).
  • April Mamma

Nej, verkligen inte.
    Ser rätt "slafsigt" ut att dricka saft ur en nappis

Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?