• Astarte

Saft/läsk i nappflaska?

Vilken ålder talar ni om? Min son har nappflaska både nu och då och han är 19 mån. Klart att han dricker saft ibland ur glas eller flaska.

• Astarte
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:33:31 följande:
    Varför är det klart att en 19 månaders dricker saft ur flaska?
    Det är det för mig, menar jag. För att vi fikar och alla dricker något de gillar och äter något fikabröd. Vuxna tar kaffe och bulle, barnen tar saft och kaka eller vad vi nu har hemma.
  • Astarte
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:41:37 följande:
    Ok. Vi är helt enkelt olika. Nu när vi fikar så får dottern än bulle och vatten att dricka. Hon är 28 månader har har stenkoll på vad vi äter. Hade inte släktingar till oss envisats med att barn "SKA" ha något gått när andra dricker kaffe/efter maten/godis på lördagar så hade vi kanske sluppit detta. Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
    Ja, det finns ju många sätt att se på det. Vi äter sunt i familjen. Jag läste att 90% av befolkningen tror att de äter varierat, men bara 10% gör det. Vi tillhör dem som gör det. Grabben äter mjöl, mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ärter, majs, ris, frukt, rotsaker och grönsaker, inte varje daag, men varje vecka. (nåja, när han inte får idéer och puttar bort dem från talliken). Till det rör vi mycket på oss, delvis för att vi har hund.

Om han får fika med oss efter maten och ta kaffebröd / efterätt med saft tror inte jag spelar någon roll för kostens del. Det är alltid helheten som räknas och som alltid gäller regeln "the devil´s in the details". Så tänker jag i alla fall (och ingen i familjen är överviktig eller har hål i tänderna). Helheten är alltid större än summan av delarna.
  • Astarte
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-19 22:21:33 följande:
    Ok, ni som hackar på mig... har ni då nåt tips på hur jag ska få i min son vätska då???
    Ni har säkert också barn som är äldre och har längre erfarenhet än vad jag har, jag är nyblivien förälder och KAN INTE ALLT! Man lär sig med tiden!

Ursäkta dubbelmoralen då!
    Ni behöver inte göra narr av mig för att jag tydligen är okunnig och jag erkänner att jag är det! Just för att jag är nybliven förälder och min resa med barn just har börjat!
    Fast om det är så det är tycker jag att med mer ödmjuk inställning skulle klä dig bättre. Att ha så starka åsikter och "nästan bli arg" på folk som inte gör som du går inte så bra ihop med att inte ha så mycket kunskaper. Nästa gång du ser någon göra något som inte du gör kan du slappna av lite, de kanske rent av vet något som inte du vet.
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?